الگوسازی دینی در کتب حوزوی و دانشگاهی جایگاه ضعیفی دارد
کد خبر: 4105462
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱

الگوسازی دینی در کتب حوزوی و دانشگاهی جایگاه ضعیفی دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی بیرجند با اشاره به دینداری قرآنی حضرت زهرا(س)، گفت: با وجود پتانسیل‌های دینی و علمی در جامعه، هنوز نتوانسته‌ایم زندگی واقعی ائمه اطهار(ع) را در کتب آموزشی وارد کنیم.

حجت‌الاسلام هادی شهاب، استاد معارف، فلسفه و عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی بیرجندحجت‌الاسلام هادی شهاب، عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به ابعاد زندگی حضرت فاطمه(س)، اظهار کرد: مسئله خانواده در زندگی ایشان بسیار پررنگ بوده است.

وی بیان کرد: درست است که در هر زمان تصورهای مختلفی بنا به شرایط از محیط خانواده داریم و یا گاهی ممکن بوده تصویر زندگی ائمه معصومان دور از ذهن باشد، اما آنچه که از آیات و روایات برداشت می‌شود  این است که خانواده محور همه پیشرفت‌هاست و این در زندگی ائمه اطهار(ع) و به‌ویژه حضرت فاطمه به‌عنوان یک بانوی اسلامی به وضوح دیده می‌شود.

این استاد معارف، فلسفه در دانشگاه با بیان اینکه معصومین معتقد بودند که رشد فکری، اخلاقی و اجتماعی در محیط خانواده حادث می‌شود، افزود: ائمه اطهار(ع) سفارش می‌کنند که تشکیل خانوده تنها برای تولید نسل نبوده و نسل‌های پی در پی از یک خانواده هر یک مسئولیتی دارند و این نگاه با نگاه مدرن امروزی متفاوت است.

شهاب با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) به نقش مادری در محیط خانواده بسیار ارج می‌نهادند، تصریح کرد: نقش آن حضرت را به‌عنوان مادر و همراهی با تک تک شخصیت‌ها می‌توان دید، اما این رفتارها آن‌گونه که باید الگوسازی نشده است و در دهه‌های اخیر با مسائل مختلف شعارگونه برخورد کرده‌ایم و به سمت ایجاد یک فکر و عمل نرفته‌ایم.

وی دینداری قرآنی حضرت زهرا(س) را از دیگر وجوه پررنگ زندگی ایشان دانست و ادامه داد: اساساً دین امر پیچیده‌ای نیست، اما ما قصد داریم براساس اهداف و غرض‌های خود آن را تفسیر کنیم؛ دینداری قصه عجیبی نیست.

دین را سخت نگیریم 

شهاب ادامه داد: دین بسیار ساده است و در کلمه انسان می‌توان آن را گنجاند؛ وقتی مفهوم انسانیت را متوجه شدیم، این را نیز درمیابیم که ملاک آدمیت تعهد، راستی و درستی است؛ حضرت فاطمه(س) معتقد بودند که تمام این دنیا به فاصله گرفتن از دین نمی‌ارزد ولو اینکه جان و مال ما را بگیرند.

وی با بیان اینکه حیات اصلی ما دقیقاً همین حیات دینی و قلبی ماست، افزود: این موارد، مسائل روشنی است که در زندگی ائمه چون حضرت زهرا(س) دیده می‌شود، اما با وجود تشکل‌های فرهنگی بسیار نتوانسته‌ایم تراز انسانیت و تراز دینداری مورد قبول ائمه را ترویج کنیم.

شهاب با بیان اینکه متأسفانه از این جهت جامعه ما افت شدیدی داشته است، تصریح کرد: حوزه و دانشگاه از توجه به این اصول در سال‌های اخیر بازمانده است چراکه در محیط آموزشی تفکر و فهم اصل نیست و تمام اهداف خود را به‌صورت شعاری و کلیشه‌ای دنبال می‌کنیم و به‌دنبال رشد فکری نیستیم.

وی با باشاره به اینکه رشد فکری باعث تحول می‌شود اما با تکرار شعارگونه موارد انسانی به جایی نخواهیم رسید، ادامه داد: جامعه ما چندین دهه است که دچار یک هبوط فکری و فرهنگی شده است؛ با اینکه پتانسیل آن در میان جامعه آموزشی و پژوهشی وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی بیرجند با تأکید بر استفاده از افراد اندیشه‌ورز برای تعریف زندگی ائمه اطهار(ع) در کتب آموزشی، اظهار کرد: الگوهای بی‌شماری در زندگی دینی برای الگوسازی داریم، اما محتوای آن‌را در دست نداشته و اراده‌ای برای داشتن فکر و اندیشه در جامعه وجود ندارد؛ بنابراین متولیان باید برای ورود این اصول به کتب آموزشی از برخورد شعاری فاصله بگیرند.

انتهای پیام
captcha