کلیدواژه‌های مهم مؤسسات قرآن در برخورد با سیاست‌های دشمن
کد خبر: 4096341
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱

کلیدواژه‌های مهم مؤسسات قرآن در برخورد با سیاست‌های دشمن

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: کاربردی‌سازی علوم قرآنی و توجه به سبک زندگی اسلامی کلیدواژه‌های مهمی در فعالیت مؤسسات قرآن در حوزه مقابله با دشمن است.

حسن سلمانی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبیحسن سلمانی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به رسالت مؤسسات قرآن در راستای جریانات اخیر کشور و مقابله با توطئه‌های دشمنان گفت: در بحث پدافند غیرعامل از دو بعد می‌توانیم به قضیه نگاه کنیم؛ یک بعد نگاه کردن به قرآن و مورد توجه قرار دادن آن به منبع اصلی در تمام مباحث است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم در تمام موارد برای زندگی انسان نسخه دارد، افزود: در این مورد نیز باید به قرآن مراجعه کنیم که در اهمیت حفظ، آمادگی از کیان و امنیت تأکید کرده و در واقع اصل موضوع پدافند غیرعامل در سوره‌های مختلفی از قرآن بیان شده است.

سلمانی با بیان اینکه این مباحث باید توسط مؤسسات قرآن استخراج شود، ادامه داد: خنثی‌سازی دشمن، افزایش قدرت نظامی، رعایت اصول مقابله با دشمن و دوراندیشی و روحیه شهادت‌طلبی در قرآن ذکر شده که باید در مورد آن پژوهش صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه یک بعد مهم کار فعالیت پژوهشی است که با مراجعه به قرآن می‌توان نسخه کاربردی را به جامعه ارائه داد، تصریح کرد: خداوند در آیه ۶۰ سوره انفال می‌فرماید: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُون؛ و هر چه در توان داريد از نيرو و اسب‌هاى آماده بسيج كنيد تا با اين تداركات دشمن خدا و دشمن خودتان و دشمنان ديگرى را جز ايشان كه شما نمى ‌شناسيدشان و خدا آنان را مى‌‏شناسد بترسانيد و هر چيزى در راه خدا خرج كنيد پاداشش به خود شما بازگردانيده مى‌شود و بر شما ستم نخواهد رفت.»؛ این آیه نسخه کاربردی مقابله با دشمنان اسلام را نشان می‌دهد. کاربردی‌سازی این سوژه‌های قرآنی باید توسط مؤسسات استخراج و به مردم و جامعه ارائه شود‌.

وی با بیان اینکه آنچه مهم‌ترین و بیشترین اثر را در بازدارندگی از تأثیرگذاری دشمن در مواقع بحرانی دارد تربیت قرآنی است، تصریح کرد: اگر بخواهیم کلیدواژه اصلی در این حوزه به کار ببریم که چه امری می‌تواند ما را حفظ و اقدامات دشمن را خنثی کند آن کلیدواژه، تربیت قرآنی است که اگر در جامعه شکل بگیرد اجتماع به سمت مفاهیم قرآنی سوق داده می‌شود. در جامعه‌ای که افراد آن دارای تربیت قرآنی هستند و مؤلفه‌های قرآنی دارند، ناخودآگاه مصونیت ایجاد می‌شود.

سلمانی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله در پدافند غیرعامل بحث نرم‌افزاری بوده و باید فرهنگ مردم رشد پیدا کند، بیان کرد: بزرگترین مصونیت تربیت قرآنی و دینی است. هرچه جامعه با قرآن انس بیشتری داشته باشد، مصونیت در برابر دشمن بیشتر است؛ باید دانست در اعتقادات درصد زیادی به قرآن باور دارند، اما آنچه کم‌رنگتر است عمل به آن باورهاست.

وی با بیان اینکه باورها باید در مقام کارکرد قرار گیرد و در این امر مؤسسات قرآنی نقش بسیار مهمی دارند، افزود: انس‌با قرآن در مسائل و راهبردهای جامعه بسیار تأثیر دارد و این انس عمومی جامعه با قرآن کارکرد اصلی و کلیدواژه مهم اتحادیه‌ها و مؤسسات قرآن است. اگر جامعه قرآن‌محور باشد موفق خواهد شد و اگر مؤسسات با این نگاه وارد شوند، می‌توانند مفاهیم دینی را که در قرآن ذکر شده است به‌صورت کاربردی پیاده‌سازی کنند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: بحث سبک زندگی قرآنی نیز از دیگر فاکتورهاست که ما را به هدف اصلی می‌رساند؛ از طرفی نیاز روز جامعه بحث جهاد تبیین است و به شدت کارکرد پدافند غیرعاملی دارد؛ این امر در حوزه خدمات اسلام و انقلاب از وظایف اصلی است.

وی با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه جهاد تبیین قرآنی و ارائه دستورالعمل‌های ملی برای مؤسسات قرآن، ادامه داد: در این حوزه به ایده‌های مؤسسات بها داده شده و در حوزه جهاد تبیین طرح‌ها و برنامه‌ها و اعتباراتی ارائه می‌شود.

ضعف بودجه‌ها در میان توانایی‌ها

سلمانی با بیان اینکه لازم است از نگاه آموزشی‌محور به سمت نگاه کارکردمحور حرکت کرده و متمرکز شویم، افزود: باید ببینیم مفاهیم قرآن و آموزه‌های دینی را چگونه پیاده‌سازی کنیم تا نسخه اساسی بشریت را به‌صورت عملی پیاده کنیم. در حوزه ترویج سبک زندگی قرآنی اگرچه کار شده، اما قطعا به اندازه‌ای که به آموزش‌ها پرداخته‌ایم به نگاه کاربردی نرسیده‌ایم. مؤسسات قرآن مشکلات بسیاری دارند و دولت و دستگاه‌های حاکمیتی باید به این سمن‌ها و مؤسسات که به‌صورت مردمی هستند توجه داشته باشند؛ در این صورت بهره اصلی به مدیریت جامعه می‌رسد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: اگرچه در حوزه فرهنگی و معارفی کار زیاد شده، اما اگر در دستگاه‌های فرهنگی بسیار عمیق‌تر کار می‌شد، بسیاری از مسائل امروز از جمله حوادث اخیر کمتر بود، بنابراین باید مؤسسات قرآن کار بیشتری ارائه داده و بیشتر به سمت نهادینه‌سازی و کاربردی‌سازی مفاهیم قرآن پیش روند.

سلمانی بیان کرد‌: بودجه و اعتبارات نهادهایی که دغدغه دین دارند باید بیشتر شود، چراکه اگر بها داده شود مشکلات کمتری را در بحث اجتماعی شاهد خواهیم بود؛ این در حالی است که مؤسسات قرآنی از کمترین تجهیزات برخوردارند.

وی با بیان اینکه مؤسسات قرآن قدرت اجرایی برنامه‌ریزی و توانایی برای انجام اقدامات را دارند، اما از بودجه لازم و امکانات برخوردار نیستند، یادآور شد: باید مؤسسات قرآنی و نهادهای دینی تقویت شوند، چراکه اگر کار فرهنگی تقویت شود شاهد اغتشاشات و نفوذ دشمن نخواهیم بود.

انتهای پیام
captcha