چگونگی پیاده‌سازی پدافند غیرعامل در مؤسسات قرآنی
کد خبر: 4094800
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶

چگونگی پیاده‌سازی پدافند غیرعامل در مؤسسات قرآنی

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبی گفت: هدف پدافند غیرعامل و شیوه اقدام در مؤسسات قرآنی می‌تواند به این نحو باشد که با تربیت درست نسل آینده کشور، افراد را در مقابل دشمن درونی یا شیطان و دشمن بیرونی محافظت کند؛ اگر به این هدف رسیدیم می‌توان گفت مؤسسات به درستی عمل کرده‌اند.

هادی مساح، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبیهادی مساح، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: پدافند غیرعامل به غیر از جانمایی فیزیکی مؤسسات، کار محتوایی نیز مهم است.

وی افزود: اگر آموزش معارف دینی به جا، به حق و به وقت انجام گیرد، به جان و دل  قرآن‌آموز می‌نشیند و این فرد دیگر اغتشاش نمی‌کند و یا در مقابل معارف جمهوری اسلامی قرار نمی‌گیرد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبی بیان کرد: در فضای مؤسسات قرآنی باید نسل آینده را به گونه‌ای از لحاظ دینی تربیت کنند که در بزنگاه‌ها قدرت تشخیص داشته؛ دشمن را بشناسد و بتواند تصمیم درست بگیرد.

مساح با بیان اینکه این امر زمانی اتفاق می‌افتد که فهم قرآن‌آموز به حدی باشد که بتواند روایات و آیات را بکار گیری و متناظرسازی کند، افزود: این امر بدین معناست که فرد بداند اگر در زمان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بودیم چه می‌کردیم؛ در واقع باید دشمن‌شناسی را آموزش دهیم.

وی ادامه داد: هدف پدافند غیرعامل و شیوه اقدام در مؤسسات قرآنی می‌تواند به این نحو باشد که با تربیت درست نسل آینده کشور، افراد را در مقابل دشمن درونی یا شیطان و دشمن بیرونی محافظت کند؛ اگر به این هدف رسیدیم می‌توان گفت مؤسسات به درستی عمل کرده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قسمتی از کار روش‌های جذب جوانان، نوجوانان و حتی کودکان به سمت آموزش‌های معارفی و قرآنی است، بیان کرد: برای دست یافتن به شیوه‌های درست جذب باید در جامعه فعلی ابتکار عمل داشته و باور کنیم روش‌های سنتی گذشته پاسخ نمی‌دهد.

مساح با بیان اینکه وقتی دشمن با حضور مستمر در فضای مجازی دین فرد را از او می‌گیرد در مقابل ما نیز باید برای این حوزه برنامه داشته باشیم، تصریح کرد: متأسفانه در این خصوص ابتکار عملی به خرج نداده‌ایم؛ در حالی که باید شیوه‌های جذب، روش‌های آموزشی و فضاسازی مؤسسات امروزی و مخاطب‌پسند باشد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه جوانی که به راحتی برخی امور برای وی قابل رؤیت است در فضای تجسم فیزیکی باید بداند همه امور مجازی نیست، افزود: اگر این کار را انجام دادیم یکی از راهبردهای پدافند غیرعامل را تا حدی عملیاتی کردیم.

پرهیز از نسخه‌پیچی واحد برای تمام شرایط و موقعیت‌ها  

مساح با بیان اینکه همه این موارد با آموزش قابل حل بوده و از طرفی پرورش نیز مهم است، ادامه داد: باید برای هر بخش برنامه داشت؛ بخشی از آموزش اعتبارات بوده و باید دانست با دست خالی نمی‌توان کاری از پیش برد.

وی با اشاره به پیشنهادات خود در این حوزه، افزود: ابتدا باید مسئولان اعتباری به این امور تخصیص داده و دوم در بحث برنامه‌ریزی افرادی را که در میدان هستند باید در امر تصمیم‌گیری دخالت دهند؛ در واقع تصمیم‌گیری و ابلاغ هر نسخه‌ای در همه نقاط کشور قابل اجرا نیست.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ما باید برای هر شرایطی و هر مجموعه‌ای نسخه مربوط به خود را بپیچیم، افزود: در این راستا لازم است کارگروه‌های تخصصی با حضور افراد اجرایی شکل گیرد تا براساس موقعیت و شرایط هر نقطه از کشور برنامه‌ریزی شود.

مساح با بیان اینکه صورت مسئله نباید پاک شود، ادامه داد: بدنه مردمی که قرار است برنامه‌ها را اجرا کند باید خود تصمیم‌گیرنده بوده و اعتبارسنجی نیز براساس همین برنامه‌ها صورت گیرد تا پدافند غیرعامل را به صورت عملیاتی اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه اعتبارسنجی از سوی اتحادیه کشوری انجام می‌گیرد، یادآور شد: در نشست‌های فصلی اتحادیه کشوری تصمیمات را اخذ می‌کنند، اما گوش شنوا مهم بوده و مسئولان وزارتحانه‌ها، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مجلس شورای اسلامی باید کار خود را انجام دهند تا هزینه‌کرد اعتبارات در مورد تصمیمات گرفته شده شفاف و روشن شود.

انتهای پیام
captcha