نیازمند آموزش فرهنگ وقف در مدارس هستیم
کد خبر: 4088188
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵

نیازمند آموزش فرهنگ وقف در مدارس هستیم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: باید فرهنگ وقف را با آموزش از طریق مدارس نهادینه کنیم.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حجت الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی، امروز چهارم مهرماه در دیدار با یکی از فرهنگیان بازنشسته که ملکی را سال گذشته وقف کرده است اظهار کرد: تلاش می‌کنیم در تعامل با آموزش و پرورش موضوع وقف را پیگیری کنیم؛ در این راستا لازم است نیاز جامعه بیشتر تعریف شود تا از این طریق به رونق وقف نیز کمک کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مدارس بسیاری به عنوان هبه در استان ساخته می‌شود، تصریح کرد: اگر این مدارس به صورت وقف ثبت شود صدقه جاریه باقیه خواهد بود.

وی با بیان اینکه واقفان با ثبت وقف نامشان را برای همیشه ماندگار می‌کنند، ادامه داد: تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف نیز درسی است که از کار نیت واقفان می‌توان گرفت.

بخشی پور یادآور شد: اگر بتوانیم فرهنگ وقف را در مدارس نهادینه کنیم می‌توانیم شاهد آثار خوبی از وقف در جامعه باشیم.

وی با تاکید بر لزوم ترویج وقف مشارکتی گفت: فضاهای آموزشی و درمانی بسیاری داریم که نیت وقف بوده اما چون به ثبت نرسیده تبدیل به کاربری‌های دیگری شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: تببین موضوع وقف یکی از نیازهای روز است که انتظار می رود آموزش و پرورش به آن ورود پیدا کند.

وی اظهار کرد: در وقف اسناد مالکیت زیادی داریم که به نام اداره اوقاف بوده ولی نماینده ولی فقیه دستور ابطال آن را داده است؛ لذا اسناد به نام واقف اصلاح می‌شود تا هیچ حاکمی اجازه دخل و تصرف در موقوفه را نداشته باشد.

بخشی پور گفت: موقوفه‌ای با قدمت 900 سال در استان داریم که هیچ نسلی از آن شخص واقف باقی نمانده اما هنوز به نام آن واقف اجرای نیت می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم تبلیغ فرهنگ وقف، بیان کرد: هر واقف یک مبلغ وقف نیز محسوب می‌شود کما اینکه متولیان امر فرهنگ نیز باید در این خصوص بیشتر اهتمام داشته باشند.

اقبال فرهنگیان استان به فرهنگ‌ وقف

حجت‌الاسلام دادخدا خدایی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند نیز گفت: در چند سال اخیر اقبال فرهنگیان به مقوله وقف در استان بیشتر شده که نشان می‌هد این قشر در امور خیرخواهانه اهتمام خوبی دارند.

وی با بیان اینکه در وقف‌های جدید قشر فرهنگی بیشتر تمایل پیدا کرده‌اند و از این حیث جای خوشحالی وجود دارد، افزود: این بانوی واقف بازنشسته فرهنگی هستند که آپارتمانی در خیایان میلاد را وقف کرده‌اند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند ادامه داد: این وقف بر اساس نیات روز جامعه بوده و واقف آن را برای کمک هزینه ازدواج زوجین جوان، هزنیه برای عید نیمه شعبان و قرائت قرآن وقف کرده است.

وی با تاکید بر اینکه این وقف موجب ماندگار نام واقف می‌شود، گفت: تلاش می شود در وقف های جدید افراد به سمت نیازهای روز جامعه مشاوره و ترغیب شوند.

رقیه حاجیانی؛ بانوی فرهنگی بازنشسته 62 ساله در شهر بیرجند مهرماه سال گذشته یک باب آپارتمان را وقف کرده و هدفش از این اقدام نیک را کمک به هم نوع بیان کرده است.

انتهای پیام
captcha