ادبیات پایداری و آنچه قلم را از نوشتن بازمی‌دارد
کد خبر: 4068663
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹

ادبیات پایداری و آنچه قلم را از نوشتن بازمی‌دارد

با همه تأثیراتی که قلم و نوشتار در ذهن انسان‌های زمان دارد، اما اکنون این قلم درگیر مشکلات زیادی است؛ افزایش رسانه‌ها و همچنین افکاری که دشمن رواج می‌دهد گاهی مؤلفان به‌ویژه آن که در حوزه ادبیات پایداری فعالند را دورتر از آن چیزی قرار داده که لازم است باشند.

روز قلم«ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ؛ نون سوگند به قلم و آنچه مى ‏نويسند»؛ به خوبی بیانگر اهمیت قلم و نوشتاری است که تأثیر بسزایی در ذهن جامعه هدف دارد؛ جامعه‌ای که در مقابل هجوم انواع تأثیرات زمان قرار داشته و باید اکنون تحت تأثیر این قلم قرار گیرد.

اکنون این قلم درگیر مشکلات زیادی است؛ افزایش رسانه‌ها و همچنین افکاری که دشمن رواج می‌دهد گاهی مؤلفان را دورتر از آن چیزی قرار داده که لازم است باشند. 

غلامحسین باغانی، نویسنده و مؤلف کتاب «دولت سری» که خود نیز یکی از رزمندگان بوده و خاطرات آزادگان دفاع مقدس را جمع‌آوری و منتشر کرده است، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مکتوب کردن تاریخ شفاهی برای لمس آنچه رخ داده توسط افرادب که در آن دوران نبوده و طعم آن روزها را نچشیده‌اند، بسیار سخت و نفس‌گیر است.

وی افزود: معجزه قلم و نوشتار به حدی است که این روزها را برای افراد قابل درک و ملموس کرده و توجه به ارزش‌ها را دوچندان می‌کند، اما باید دانست چگونه از قلم استفاده کرد.

نویسنده و مؤلف کتاب «دولت سری» بیان کرد: توجه به قلم و آنچه رقم می‌زند به‌ویژه در حوزه معارفی و ادبیات پایداری اکنون آن چنان که باید دیده نمی‌شود؛ توجه و در مرکز قرار دادن این نوع نشر باید هدف اصلی در انتشارات و حفظ و نشر آثار باشد.

باغانی تصریح کرد: وقتی از خاطرات آزادگان سخن می‌گویی یا می‌خواهی روزهایی را به تصویر بکشی که اکنون دیگر درکش بسیار مشکل است، باید آن چنان از نظر قدرت ذهنی فعال باشی تا بتوانی با جزئیات به ذکر حقایق بپردازی و از طرفی صداقت در بیان را از یاد نبری.

وی با بیان اینکه نادیده گرفتن برخی موارد مهم و یا توجه بیجا به مواردی که نباید، از آفات یک مؤلف است که خود باید آن را مدیریت کند، بیان کرد: زندگی در عصر حاضر نباید ما را از آنچه بوده‌ایم، دور کند و این دقیقا همان رکنی است که برای دیده شدن روزهای سخت مبارزه و پایداری مردان ایران زمین بدان نیاز داریم.

این مؤلف گفت: بیان واقعیات، دوری از حرف‌های دشمنان، دوری از ذهنیت‌سازی‌های منفی و کنار گذاشتن عقاید شخصی در  بررسی روایت‌های مهم و اثرگذار مهم‌ترین امری است که یک مؤلف به آن نیاز دارد؛ در واقع نباید مشکلات حاضر حوزه چاپ و نشر بر روی ذهن مؤلف اثر گذارد؛ در حالی که سخت است اما باید تمام تلاشت را انجام دهی که این اثرگذاری حداقل باشد.

وی تصریح کرد: گرانی کاغذ و گاهی عدم حمایت‌ها دل را به درد آورده و مانع از اثرگذاری مهم و حتی ادامه فعالیت نویسندگان می‌شود و چه سخت است این کنار گذاشتن کار برای مشکلات.

غلامحسین باغانی، نویسنده و مؤلف کتاب دولت سری

وقتی اولین‌های ضروری برای مؤلفان فراهم نیست

محبوبه‌سادات رضوی‌نیا، نویسنده کتاب «زمینی که مرا بالا برد» نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: شناخته شدن افرادی که در آن دوران به زندگی و مبارزه مشغول بودند، از ضروریات نسل امروز و زندگی امروز است و من به این ضروریات واقف بوده و دوست داشتم در این عرصه فعالیت کنم.

وی با بیان اینکه زندگی در عصر حاضر بدون وجود نوشته‌ها و آثار ادبی و فرهنگی که ما را به دنیای مهم سال‌های قبل وصل کند، امکان‌پذیر نیست، بیان کرد: بیان زندگی آزادگان و رزمندگان درست همان امری است که بدان نیاز داریم تا پیشینه فرهنگی و مقاومت ایران را بدانیم.

این نویسنده کتاب تصریح کرد: دیده شدن آن روزها تنها با زبان قلم امکان پذیر بوده و در واقع قلم، آن روزها را از تحریف نگه می‌دارد؛ تحریفی که دشمنان انقلاب و اسلام به دنبال آن بوده و وقتی ما مؤلفان و نویسندگان توانمندی داشته باشیم ممکن نیست دشمن به تحریف دست بزند.

رضوی نیا ادامه داد: انقلابی بودن، توانمندی فکری و ذهنی و دور از هیاهوهای رسانه‌ای ضرورت انکارناپذیر برای یک دنیای دور از توهمات و دشمنی‌ها علیه اسلام از ضروریات یک مؤلف است که گاهی ما نادیده می‌گیریم؛ در حالی که اگر به آن توجه کنیم مؤلفان و نویسندگان توانمندتر در تمام حوزه‌ها خواهیم داشت.

وی یادآور شد: حمایت از اصحاب قلم و توجه به هنری که دارند، شاید کمترین امری باشد که ما انتظار داریم؛ در حالی که سال‌هاست قیمت کاغذ گران می‌شود و اولیه‌های لازم برای مؤلفان را فراهم نکرده‌ایم؛ تلاش برای دیده شدن آثار این مؤلفان شاید کمترین کار باشد.

انتهای پیام
captcha