روابط عمومی؛ گمشده در کالبد مؤسسات قرآنی
کد خبر: 4057581
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴
به بهانه روز ارتباطات و روابط عمومی:

روابط عمومی؛ گمشده در کالبد مؤسسات قرآنی

مدیر مؤسسه قرآنی نور ایمان خراسان گفت: وقتی هر مؤسسه یک مسئول ارتباطات و روابط عمومی برای ارتباط با جامعه هدف و مردم داشته باشد، مسلما در حوزه تبلیغات، آموزش، توجه به الگوهای جدید تدریس متناسب با نیاز محاطب و یا نیازسنجی توفیقات بیشتری کسب خواهیم کرد، اما دریغ که مؤسسات آنقدر درگیر مشکلاتی از جمله مالیات و یا اجاره بهای مکان هستند که دیگر مجالی برای فکر کردن به اضافه کردن یک عنصر جدید در کالبد مؤسسه خود ندارند.

خدیجه عباسی، مدیر مؤسسه قرآنی نور ایمان خراسانخدیجه عباسی، مدیر مؤسسه قرآنی نور ایمان خراسان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: قرآن کتاب ارتباطات است و در اصل آیات آن شکل گرفته تا ارتباطات بین خداوند و بندگان حتی پس از پیامبران ادامه یابد و مستمر باشد.

وی افزود: قرآن کریم، رسانه مکتوب الهی است و آیات آن باعث میشود مسلمانان و عاشقان الهی به یک هماهنگی و اشتراک در مفاهیم انسان‌ساز برسند؛ بنابراین می‌توان گفت قرآن کریم فراتر از سایر رسانه‌ها بر ذهن، فکر، دل و زندگی انسان‌ها تأثیرگذار است.

این مربی قرآن بیان کرد: حتی اندیشمندان غربی نیز اذعان دارند که قرآن عامل بزرگی در بالا بردن فکر مسلمانان بوده و مقدمات پیشرفت‌های علمی مسلمان را در زمانی که غرب در تاریکی به سر می‌برد فراهم کرد و دانشمندان نیز بر این باورند آنچه اکنون به آن رسیده‌اند قرن‌ها پیش قرآن کریم بیان فرموده است و این یعنی اعتراف به اعجاز قرآن کریم و این اعجاز در واقع هنر وحدت و ارتباطات است.

عباسی با بیان اینکه گستره جغرافیایی قرآن بسیار فراتر از آن امری است که انسان‌ها بدان فکر می‌کنند و این یعنی ارتباط با آنچه خارج از تصور انسانی است، تصریح کرد: سال‌هاست فریاد زده‌ایم و گوشزد کرده‌ایم حال که یک رسانه ارتباطی قوی چون قرآن در دست داریم چرا کار تبلیغاتی وسیع و در حد نیازهای روز مردم زمانه تعریف نکنیم.

وی افزود: قرآن کریم خود بزرگترین رسانه الهی است که در قالب یک رسانه مکتوب به قلب نبی مکرم اسلام(ص) عرضه شده است؛ حال باید از رسانه‌های مختلف برای انتقال این رسانه مکتوب منطبق با ذهن و فکر مخاطب بهره گرفت.

وی بیان کرد: بهره گیری از قالب‌های رسانه‌های نو در انتقال پیام قرآن کریم باید در صدر فعالیت‌های مؤسسات قرآنی امروزی قرار گیرد و متولیان باید بدانند با توجه به شرایط روز که ارتباطات اجتماعی را برای موفقیت ضروری می‌سازد، بهره‌گیری از قرآن کریم به عنوان منشور هدایت ضرورت دارد؛ به شرط آنکه بدانیم چگونه از آن بهره ببریم.

عباسی ادامه داد: خداوند متعال در آیه 9 سوره اسراء آیه ۹ بیان می‌فرماید: «انّ هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم؛ قطعاً این قرآن شما را به استوارترین راه هدایت می‌کند »؛ نباید از خاطر برد این استوارترین راه‌ها باید با تلاش روزافزون فعالان قرآنی همراه شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه دلیل اینکه فعالیت‌ها و کلاس‌های قرآنی ما آن ابداعات و خلاقیت‌های لازم را ندارند و یا به نیازهای هر قشر قرآن‌آموز توجه نکرده‌ایم و برای همه یک نسخه آموزشی تجویز می‌کنیم این است که مؤسسات هنوز به معجزه علم ارتباطات پی نبرده‌اند.

نباید از تبلیغ کارهای خوب غافل شد 

این معلم قرآنی بیان کرد: وقتی هر مؤسسه یک مسئول ارتباطات و روابط عمومی برای ارتباط با جامعه هدف و مردم داشته باشد، مسلما در حوزه تبلیغات، آموزش، توجه به الگوهای جدید تدریس متناسب با نیاز محاطب و یا نیازسنجی توفیقات بیشتری کسب خواهیم کرد، اما دریغ که مؤسسات آنقدر درگیر مشکلاتی از جمله مالیات و یا اجاره بهای مکان هستند که دیگر مجالی برای فکر کردن به اضافه کردن یک عنصر جدید در کالبد مؤسسه خود ندارند.

عباسی ادامه داد: لازم است هر مؤسسه یک عنصر ارتباطات داشته باشد تا علاوه بر نیازسنجی جامعه هدف، با رسانه‌ها نیز ارتباط داشته باشد تا بتواند آنچه انجام می‌دهد را تبلیغ کند؛ به هر حال نباید از این نکته غافل شد که تبلیغات اکنون حرف نخست را در فعالیت‌ها می‌زند.

وی یادآور شد: وقتی سخن از تبلیغات به میان می‌آید نباید سریعا موضع گرفت و یا به این فکر کرد که کار قرآنیب را نمی‌توان تبلیغ کرد؛ اتفاقا باید کارهای خوب را تبلیغ کرد؛ کتاب قرآن و کتب ادعیه گواه ضرورت همین اصل مهم است؛ نباید از نظرگاه تبلیغا و ارتباطات خارج شد در این صورت مؤسسات قرآنی در یک خط سیر همیشگی درجا خواهند زد.

انتهای پیام
captcha