مهندسی تلاوت و راهکارهایی برای قاریان
کد خبر: 4050315
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴

مهندسی تلاوت و راهکارهایی برای قاریان

یک قاری و حافظ قرآن بیان کرد: یک مهندسی مهم در حوزه قرآن، مهندسی انخفاض و اعتلای صداست؛ اینکه صدا را چه زمانی افزایش یا کاهش دهیم، مهم است؛ اما گاهی دیده می‌شود برخی از قاریان صداها را بی‌مورد بالا می‌برند. بنابراین، باید تشخیص داد که در چه مواردی باید صدا را بلند کرد و با میزان بلند خواند و در چه زمانی باید آرام خواند.

نرجس خاتون مرادی، یک حافظ قرآننرجس خاتون مرادی، یک حافظ قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: تلاوت در جمع یک هنر است؛ این هنر که در شمار برترین هنرهای قدسی است و جزو برترین هنرهای مقدس است، باید در خدمت ذکر و در خدمت دعوت باشد.

وی افزود: قرآن ذکر است و تلاوت باید در خدمت ذکر باشد؛ باید به‌گونه‌ای تلاوت کنیم تا به شنونده متذکر شود به یاد خدا، قیامت و عوالم بالا افتد؛ بیشتر از آنکه انسان متذکر است، باید از تلاوت ما متذکر بشود؛ قاریان باید در تلاوت‌شان این را در نظر قرار بدهند.

مرادی بیان کرد: مراقب باشیم که موارد حاشیه‌ای و بعضی از خودنمایی‌ها که انسان دچار آن می‌شود به تلاوت ما وارد نشود؛ این خودنمایی‌ها نباید در روح تلاوت و دعوت الی‌الله نفوذ کند. نباید فقط به‌عنوان یک هنر به تلاوت نگاه کرد. این فقط یک هنر نیست، بلکه وسیله‌ دعوت به‌سوی خداست و با این شکل باید به آن نگاه کرد.

این مربی قرآن ادامه داد: باید به‌گونه‌ای باشد که «وَ اِذا تُلِیَت عَلَیهِم آیاتُهُ زادَتهُم ایمانا؛ وقتی قرآن می‌خوانید باید ایمان شوندگان افزایش پیدا کند.» بنابر این آیه، مقداری از این امر به عهده‌ قاری است. طبق فرمایش نبی مکرم اسلام(ص): خانه‌ای که در آن قرآن خوانده می‌شود محل رفت و آمد فرشتگان است و شیاطین آن محل را ترک می‌کنند.

وی ادامه داد: قرآن نور است؛ مگر امکان دارد دلی یا خانه‌ای نور بر آن بتابد و روشن نشده و تاریکی‌ها محو نشود؛ قرآن شفاء است؛ شفای دل‌ها و دل‌ها را از کبر و حسد و نفاق پاک می‌کند. قرآن سکینه است و چه آرامشی بهتر از اینکه در سایه قرآن ایجاد شود؛ این امور با تلاوت و حفظ مداوم انس با قرآن فراهم می‌شود و از طرفی انس منجر به تدبر می‌شود‌.

مرادی بیان کرد: باید بدانیم قرآن کتاب عمل است؛ نه برای خواندن در قبرستان و نه برای گذاشتن در طاقچه و باید سعی کنیم اهداف قرآن را در زندگی روزانه پیاده کنیم. خداوند تأکید دارد تلاشت را در زندگی انجام و سپس با توکل به خداوند به راه خود ادامه ده.

وی اظهار کرد: طبق فرمایش رهبری، مهندسی تلاوت یعنی انتخاب لحن مناسب برای هر بخش؛ به‌طور مثال فرض کنید که همه‌ لحن‌ها برای لحن قصه مناسب نیست یا همه‌ لحن‌ها برای آیات عذاب مناسب نیست و باید لحن مناسب با آن مضمون را پیدا کرد.

مساجد؛ بهترین و مفیدترین محل اجرای فعالیت‌های قرآنی 

این قاری قرآن تصریح کرد: بعضی از قاریان مصری در این کار در سطح عالی‌ قرار دارند که می‌دانند با چه لحنی باید آیات را بخوانند و باتوجه به مضمون آیات مهندسی می‌کنند، چراکه هر کدام از اینها یک لحن و اقتضا دارد؛ باید مهندسی کرد.

مرادی بیان کرد: یک مهندسی دیگر، مهندسی انخفاض و اعتلای صداست؛ اینکه صدا را چه زمانی افزایش یا کاهش دهیم، مهم است، اما گاهی دیده می‌شود برخی از قاریان صداها را بی‌مورد بالا می‌برند. بنابراین، باید تشخیص داد که در چه مواردی صدا را بلند کرد و با میزان بلند باید خواند و در چه زمانی باید آرام خواند.

وی ادامه داد: البته در بعضی از تلاوت‌هایی که انسان از قاریان معروف می‌شنود، به‌ اصطلاح یک انخفاض و اعتلاهایی وجود دارد که آن‌ها مخصوص خود آنان است. تکرار آنها هم به نظر ما بسیار مناسب نیست که در این موارد قاری باید تشخیص دهد.

مرادی تصریح کرد: در دهه گذشته فعالیت‌های خوبی در این حوزه صورت گرفته و شاهد رشد فعالیت‌های قرآنی بودیم و در عرصه حفظ قرآن گروه‌های زیادی وارد شده‌اند.

این قاری قرآن ادامه داد: بانوان در عرصه امور قرآنی بسیار خوب درخشیدند، ولی این موارد کافی نیست. به فرموده مقام معظم رهبری زمانی که احساس کردیم به اوج نقطه پیشرفت رسیدیم همان موقع سقوط کردیم؛ پس باید از ظرفیت حافظان و قاریان در مساجد و پایگاه‌ها و اردوهای جهادی استفاده شود.

وی یادآور شد: بهترین و مفیدترین محل اجرای فعالیت‌های قرآنی مساجد است؛ در صدر اسلام هم مساجد مهم‌ترین کانون آموزش بودند. بنابراین، جوانان و نوجوانان محله با شناختی که از هم دارند مشوق یگدیگر برای حضور در مساجد می‌شوند و این امر جایگاهی برای دیده شدن است.

انتهای پیام
captcha