مسجد نیازمند برنامه‌ریزی براساس تقوا است
کد خبر: 4023466
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵

مسجد نیازمند برنامه‌ریزی براساس تقوا است

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: مساله اول مسجد، خشت و گل و ساختمان نیست بلکه برنامه‌ریزی آن است که براساس تقوا باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی، امروز چهارم دی ماه در مراسم تکریم و معارفه مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه مسجد ۲ عامل اصلی می‌خواهد افزود: عامل اول برنامه‌ریزی درست براساس تقواست که در دست شما قرار گرفته و از زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) تاکنون چقدر مسجد ضرار بوده که نه تنها برنامه‌هایش براساس تقوا نبود بلکه درست در مقابل مسجد اسلامی بوده و از آفت‌های بزرگ است.
وی بیان کرد: شما از همه منابع فقهی، علمی، شرعی و عقلی در جهت برنامه‌ریزی‌ها استفاده کنید که محصول آن تقوا باشد.
نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: مساله دوم این است، فردی که به مسجد می‌آید مصداق «یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا؛ در آن مسجد مردان پاکی که مشتاق تهذیب نفوس خود درآیند» باشد که این دارو به درمان برسد زیرا اگر انگیزه نباشد حتی فرد پای منبر پیامبر اسلام (ص) نیز وقتی نخواهد، نمی‌شود.
وی افزود: اگر کمبودها جبران و علل و لوازم از ناحیه مسوولان فراهم شود، چه کمی که مسجد بدون امام جماعت نداشته باشیم و بالاتر از آن کیفی که بتواند روح تشنه مردم آخرزمانی را در برابر آسیب‌ها اشباع کند، می‌توان تمدن ایجاد کرد.
عبادی گفت: اگر ما به این آرمان برسیم بعد تمدن ایجاد می‌شود و امروز باید برای هر کاری آموزش بدهید و تربیت کنید، مهارت‌آموزی انجام شود تا فرد بتواند کاری را انجام دهد و هر نوع کاری این گونه است تا به کار مسلمانی برسد.
وی افزود: معنای تمدن این است که جامعه آن قدر میزان شود که نسلی در این جامعه پرورش و رشد پیدا می‌کند یا کسی که از خارج وارد می‌شود در این جامعه ذوب شود، و مسجد این ظرفیت را دارد که اگر در برنامه‌ها تقوا و انگیزه‌ ایجاد شود، می‌تواند به جامعه سرایت کند.
امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه مسجد ظرفیت تمدن‌سازی دارد گفت: اگر در برنامه‌ها و انگیزه‌ها تقوای جامعه مد نظر باشد به آن جامعه تمدنی می‌رسیم و انسانی که به تمدن صحیح اسلام برسد دیگر هزینه‌ای برای مردم ایجاد نمی‌کند و افراد جامعه‌ای که مدینه فاضله شود دیگر دزدی، گرانفروشی، کم‌فروشی و زورگویی نخواهند کرد و این جامعه در همه چیز خودکفا است.
وی اظهار کرد: جایگاه و ظرفیت مسجد که اگر جایگاه خودش را به‌درستی پیدا کند، سبب تمدن صحیح جامعه بشری می‌شود و آرمان همین است  اما با این آرمان خیلی فاصله داریم، موانع هم گاهی به ارث مانده تاریخی است یعنی آن قدر امور از دست اهلش که ائمه اطهار (ع) و علمای راستین و عاملین خارج شده و دست طواغیت بوده که هم ظرفیت و هم جایگاه مسجد فراموش شده که این ظلم تاریخ است.

انتهای پیام
captcha