کد خبر: 4022952
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
مدیر مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم و اهل بیت(ع) بیرجند بیان کرد:

آراستن آموزش‌های قرآنی با قصه و بازی

مدیر مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم و اهل بیت(ع) بیرجند با اشاره به اینکه موضوع دوگانگی آموزشی مربیان و معلمان قرآنی به‌ویژه در حوزه کودکان باید حل شود تا آنها بتوانند اثربخشی را حاکم کنند، گفت: در امر آموزش قرآن قصه و بازی می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

بتول رضائی، مدیر مؤسسه جامعه القرآن الکریم و اهل بیت(ع) بیرجندبتول رضائی، مدیر مؤسسه جامعةالقرآن الکریم و اهل‌بیت(ع) بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: این مؤسسه با در نظر گرفتن توان قرآنی کودکان شروع به فعالیت کرد و تلاشش بکارگیری همه راه‌های جذب کودکان به قرآن‌کریم است. 

وی با تأکید بر اینکه باید دین اسلام با قصه و شادی و با زبان کودکان بازگو شود، افزود: کودکان، بسیاری از رفتارها و حرکات را از طریق تقلید کردن از دیگران می‌آموزند؛ به همین دلیل همیشه باید الگوی خوبی برای کودکانمان باشیم.

این مربی قرآن بیان کرد: از نگاه دین، ما در سه مرحله به تربیت فرزندان می‌پردازیم؛ در دوره نخست زندگی، کودکان از طریق مشاهده رفتار دینی والدین رفتارهایی را آموخته و پایه‌های دین خود را محکم می‌کنند. سپس در دوره هفت سال دوم، با جدیت بیشتر والدین و مدرسه برای اجرای امور دینی، رفتارها را به‌صورت اولیه در خود بروز می‌دهند و در دوره سوم باید به دنبال نتیجه گیری از روح پاک نوجوان خود باشیم.

رضائی اظهار کرد: والدین باید در تمام این دوران، از هر نوع شتابزدگی، افراط، تفریط و سرزنش بپرهیزند زیرا نتیجه عکس دارد. والدین با ایجاد فرصت آفرینی می‌توانند به نتیجه درست برسند.

وی با بیان اینکه در این میان معلم، بعد از والدین با نفوذترین و محبوب‌ترین فردی است که می‌تواند کودک را در یادگیری مسائل دینی یاری کند که باید به اصولی واقف باشد، افزود: معلم قرآنی خوب با رفتار و گفتار پسندیده‌اش، دانش‌آموزان را خوب پرورش داده و بزرگترین خدمت را نسبت به اجتماع خود انجام می‌دهد.

مدیر مؤسسه جامعةالقرآن الکریم و اهل‌بیت(ع) بیرجند با بیان اینکه شیوه آموزشی در مؤسسه با بازی و قصه است، تصریح کرد: کودکان ابتدا الفبای عربی را کامل یاد گرفته و در پایان یک آزمون گرفته شده و کسانی که تسلط کامل داشته باشند، وارد دوره روخوانی می‌شوند.

رضائی اظهار کرد: افرادی که برای اولین بار وارد این فضا می‌شوند، به دلیل آشنایی کوتاه با این مرکز استقبال کمی دارند اما پس از شرکت در یک یا دو دوره علاقه‌مند می‌شوند. در مؤسسه کودکان حافظ یک یا دو جزء از قرآن تربیت شده‌اند.

وی درباره آموزش دوگانه به کودکانه بیان کرد: در مورد مربیان و معلمان قرآنی به‌ویژه در حوزه کودکان باید دوگانگی آموزشی رفع شود تا بتوانند اثربخشی را حاکم کنند و از طرفی مدارس با مؤسسات قرآنی همکاری و همدلی کنند.

رضائی با تأکید بر اینکه معلمان باید به زبان عربی نیز همچون زبان انگلیسی اهمیت دهند، تصریح کرد: نباید آموزش قرآن در محیط مدارس محدود به اصول قدیمی شود؛ لازم است از توان و تفکر مربیان و فعالان قرآنی استفاده شود.

انتهای پیام
captcha