آموزش عبادات به کودکان به دور از عادت‌زدگی باشد
کد خبر: 3998455
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی:

آموزش عبادات به کودکان به دور از عادت‌زدگی باشد

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه آموزش به کودکان نیازمند صبر و حوصله است، اظهار کرد: یکی از مواردی که باعث می‌شود به نماز آن‌گونه که باید توجه نمی‌شود، عادت‌زدگی در عبادت است؛ اینکه ما عادت کرده‌ایم بدون هیچ سؤال و یا ابتکاری این کار را در طول شبانه‌روز انجام دهیم.

خلاقیت را در خواندن نماز از یاد نبریم / آموزش به کودکان؛ نیازمند صبر و حوصلهحجت‌الاسلام حسین کمیلی، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، بیان کرد: برجسته‌ترین عبادات نماز است و در مورد هیچ کاری چون نماز سفارش نشده است.

وی بیان کرد: آثار نماز زمانی برجسته‌تر می‌شود که به نکاتی خارج از سخت‌گیری‌ها و سهل‌گیری‌ها به خصوص در مورد فرزندانمان توجه کنیم؛ نکاتی که گاهی از اهمیت عمل نماز مهم‌تر می‌شوند.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی اظهار کرد: نباید فراموش کرد که گاهی اعمال بدون توجه به روان فرزندانمان باعث دوری آنان از بسیاری از فعالیت‌های معنوی می‌شود‌‌‌.

کمیلی ادامه داد: گاهی آن چنان محیط‌های خشک فرزندانمان را می‌آزارد که دلزده از فضای معنوی می‌شوند در حالی که باید بدانند که نماز رکن اصلی زندگی یک مسلمان است و او برای ارتقای روحی، معنوی و حتی فیزیکی خود به این نوع عبادت نیاز دارد.

وی تصریح کرد: فرزند ما باید بداند که به بهانه بهشت نماز را نمی‌خواهد؛ بلکه به دلیل نیازی که به خداوند و این عبادت دارد این کار را انجام می‌دهد؛ نباید به بهانه بهشت او را وادار به کار خیری چون نماز کرد.

کمیلی بیان کرد: یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود به نماز آن‌گونه که باید توجه نمی‌شود، عادت‌زدگی در عبادت است؛ اینکه ما عادت کرده‌ایم بدون هیچ سؤال و یا ابتکاری این کار را در طول شبانه‌روز انجام دهیم.

وی افزود: باید از خود بپرسیم آیا هیچ‌گاه خلاقیتی از خود نشان داده‌ایم؛ به‌طور مثال می‌توانیم بعد از هر نماز یک دعا بخوانیم؛ با خود عهد کنیم پس از هر نماز برای یک موضوع دعا کنیم‌ و یا دعایی از کتب دعا برای خود آماده کرده و پس از نماز بخوانیم.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی بیان کرد: کمی باید در این کار نیز خلاقیت داشت؛ به‌طور مثال هر چند روز جانماز خود را عوض کرد؛ اتاق خواندن نماز را تغییر داد و یا از کتب دعای مختلف استفاده کرد و یا کتب معنوی مختلفی را که به نسبت کتب دیگر قیمت کمتری دارند تهیه کرد.

کمیلی ادامه داد: وقتی چشم، تنوع را ببیند اشتیاق پیدا می‌کند برای ادامه کار، اما اگر روزی سه بار دائما در فضا و شرایط یکسان یک کار را انجام دهد به سمت عادت‌زدگی خواهد رفت.

وی بیان کرد: نکته دیگر برگزاری نماز جماعت در محیط خانه و همراه با اعضای خانواده است که این امر فرزندان را به انجام این عبادت ترغیب می‌کند و پدران در این امر تأثیر بسزایی دارند.

کمیلی ادامه داد: حتی گاهی می‌توان از حضور عروسک‌ها در نماز بهره برد تا کودک با این خلاقیت بیشتر جذب شود‌.

وی یادآور شد: مشکلات عدم توجه، سهل‌انگاری و عادت‌زدگی در عبادت از جایی آغاز شد که ما حوصله کافی برای انجام این امر نداشتیم و این امر خلاقیت و آموزش و همچنین ترغیب را از ما گرفت.

انتهای پیام
captcha