کد خبر: 3994358
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌:

فضای مجازی را برای آموزش قرآن مدیریت کنیم

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ گفت: در واقع هدف به ثمر‌ رساندن‌ یک نوجوان خوب قرآنی، دینی و مذهبی که در خط نظام و انقلاب و اسلام باشد، از دل فضای مجازی فعلی درنمی‌آید که لازم است فضای مجازی را مدیریت کنیم.

فضای مجازی را برای آموزش قرآن مدیریت کنیم / ضرورت جدی گرفتن آموزش‌ها توسط نهادهاحمیدرضا جعفری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در بحث آموزش پیش از کرونا، یک سری مشکلات مربوط به نرم‌‎افزاری، به‎روز بودن کلاس‌ها و دبیران و امکانات کلاسی‌ و بحث‌های عقب‎ماندگی‌ مالی مؤسسات قرآنی وجود داشت که با کرونا این مشکلات پررنگ‎تر شد.

وی با بیان اینکه آموزش تعریفی دارد و نیاز به امکاناتی، افزود: مشکلات مربوط به آموزش ممکن است در مدارس نیز وجود داشته باشد، اما در حوزه قرآنی بیشتر است.

این مربی قرآنی بیان کرد: در فضای مجازی، جنبه تربیتی و آموزش رو در رو از بین رفته و امری که در بحث آموزش قرآن، مهم است این است که کودکان بالاترین‌ میزان تأثیر را از دیدن استاد خود در آن حال‌ و هوای جلسات قرآنی‌ دریافت‌ می‌کنند و این حال و هوای‌ جلسات‌ قرآنی‌ بسیار‌ تأثیر‌گذار است؛ به این معنا که در این فضاها قرار گرفتن، فرد را جذب می‌کند.

جعفری با بیان اینکه فضای مجازی این موارد را ندارد، بیان کرد: متأسفانه‌ شاهد این هستیم که استقبال از برنامه‌ها کاهش پیدا کرده و در کلاس‌هایی‌ که برگزار می‌شود جمعیت کمی شرکت می‌کنند و کلاس‌هایی هم که در فضای مجازی برگزار می‌شوند آن نتیجه‌ای که قرار است به آن برسیم، را حادث نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه اعتباراتی‌ که دولت به این بخش تخصیص می‌دهد برای جلسات قرآنی و فرهنگ‌سازی آن‌ هدف‌ کافی نیست، تصریح کرد: در واقع هدف به ثمر‌ رساندن‌ یک نوجوان خوب قرآنی، دینی و مذهبی که در خط نظام و انقلاب و اسلام باشد، از دل فضای مجازی فعلی درنمی‌آید که لازم است فضای مجازی را مدیریت کنیم.

این فعال قرآنی بیان کرد: اگر بخواهیم یک نیروی قرآنی تربیت شود و فردی آموزش داده شود که ما او را به‎عنوان یک نیروی قرآنی معرفی کنیم که برای اجتماع مفید باشد، باید در یک فضای مدیریت شده آموزش را پیش ببریم.

جعفری با بیان اینکه این‌ موارد از دل فضای مجازی و کلاس‌های مجازی بیرون نخواهد آمد، افزود: اشکالی که ما داریم این است که فضای مجازی را جدی نمی‌گیریم در حالی که محیطی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه  شاید آمار مؤسسات ما بسیار باشد، اما بودجه لازم را برای ارتقای آموزش‌های مجازی ندارند، تصریح کرد: بهترین پیشنهاد این است که با توجه به حال و هوایی که در حال حاضر مؤسسات‌ دارند، یک نهادی مانند جهاددانشگاهی، اوقاف و سازمان تبلیغات، یک فضایی را در اختیار مؤسسات قرار دهند تا حداقل این مؤسسات از دغدغه داشتن مکان راحت شوند.

این مدرس قرآنی اظهار کرد: همچنین این نهادها می‌توانند با در اختیار گذاشتن استاد یا اینترنت و یا آموزش درست کردن کلیپ‌های آموزشی تأثیرگذار باشند.

جعفری با بیان اینکه رسانه‌ها می‌‌توانند در این عرصه بسیار اثرگذار باشند، ادامه داد: در شرایط کرونا بسیار نیازمند یک فضای رسانه‌ای هستیم و کسی که بخواهد آموزش بدهد، باید در رسانه هم یک سر رشته‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر فضای آموزشی را مدیریت نکنیم به جایی نمی‎رسیم، اظهار کرد: باید بعد رسانه‌ای مؤسسات قرآنی پررنگ شود تا بتوانیم به اهداف خود در آموزش مجازی برسیم.

انتهای پیام
captcha