آموزش‌هایی که در دوران کرونا رنگ خلاقیت به خود گرفت
کد خبر: 3978101
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
گزارش ایکنا از فعالیت خلاقانه یک دارالقرآن؛

آموزش‌هایی که در دوران کرونا رنگ خلاقیت به خود گرفت

خانه قرآن شهری رحمه للعالمین اهل سنت بیرجند با ارتباط‌‌ ‌گیری خوب خود و ارتقای آموزش مجازی حتی در دوران کرونا توانسته از استان‌های همجوار نیز قرآن‌آموز جذب کند؛ مؤسسه‌ای که توانسته خود را بروز کند و با والدین نیز ارتباط بگیرد؛ ارتباطی که حتی در شیوع کرونا نیز قطع نشده است.

دارالقرآن رحمه للعالمین اهل سنت بیرجند یکی از مؤسساتی است که توانسته خود را با شرایط زمان تطبیق داده و با خلاقیت‌های بی‌شمار، نوجوانان و کودکان را به این مؤسسه جذب کرد.

در این مؤسسه، آنقدر برای روی مفاهیم و ترجمه کار می‌شود که حتی قرآن‌آموزان با صفحه، آیه مورد نظر را تلاوت می‌کنند.

این مؤسسه با ارتباط‌‌ ‌گیری خوب خود و ارتقای آموزش مجازی حتی در دوران کرونا توانسته از استان‌های همجوار نیز قرآن‌آموز جذب کند و اکنون چندین نفر قرآن‌آموز در آن مشغول گذراندن دوره‌های آموزشی هستند؛ مؤسسه‌ای که توانسته خود را بروز کند و با والدین نیز ارتباط بگیرد؛ ارتباطی که حتی در شیوع کرونا نیز قطع نشده است.

حفظ

نقشی بر روی سنگ 

علی عسگری، نوجوان ۱۴ ساله‌ای که در این خانه قرآن چندین سال است آموزش می‌بیند، در گفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: در حوزه سرودهای اسلامی فعالیت کردم و بعد دیدم راهم باید در مسیر قرآن قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این امر باعث شد تا نمره‌ام افزایش یابد، افزود: تمرین‌ها اکنون به صورت مجازی و تخصصی دنبال می‌شود.

این نوجوان بیان کرد: اگر انسان دستش از هرجا کوتاه شود، قرآن به عنوان دستاوردی خواهد بود؛ دستاوردی که برای انسان یک مزیت فراموش ناشدنی است.

عسگری ادامه داد: فردی که در سنین پایین در حوزه حفظ وارد می‌شود، مانند این است که نقشی را بر روی سنگ می‌زند.

مفاهیم در کنار حفظ دیده شود 

امیرمحمد ماخونیکی، دیگر قرآن‌آموز ۱۴ ساله این دارالقرآن است، که به ایکنا می‌گوید: ابتدا قصد حفظ کامل نداشتم و از جزء 30 آغاز کردم تا اینکه به توصیه مدیر این دارالقرآن تصمیم گرفتم تجوید و مسائل تخصصی را در نیز در کنار حفظ دنبال کنم.

وی افزود: این امر بر روی حافظه تأثیر بسزایی داشته و وقتی که به این صورت حفظ می‌کنیم باعث می‌شود حتی صفحه قرآن در ذهن تثبیت شود.

این قرآن‌آموز بیان کرد: به هم سن و سالانم توصیه می‌کنم حتما یک بار در روز یک آیه از قرآن را بخوانند چراکه این امر تأثیر بسزایی در حفظ و پیدا کردن مسیر زندگی دارد.

ماخونیکی با اشاره به سطح آموزش قرآن در مدارس، افزود: در مدارس معلمان کم‌کاری نمی‌کنند چراکه در مبحث قرآن تدریس می‌کنند، اما در حوزه تجوید نگاهی ندارند.

وی بیان کرد: چه خوب است از بین کودکان و نوجوانانی که بسیار با استعداد هستند در مباحث قرآنی بیشتر استفاده شود و برای اعزام آنان به مسابقات ملی و بین‌المللی برنامه‌ریزی شود تا قرآن‌‌آموزان هدف پیدا کنند.

دیدگاه آموزش و پرورش به قرآن تخصصی نیست 

این قرآن‌آموز با بیان اینکه نگاه تخصصی باید وارد این حوزه شود که در میان معلمان آموزش و پرورش نیست، تصریح کرد: نیرویی که وارد آموزش و پرورش می‌شود و قرار است در حوزه قرآن کار کند، باید دوره‌های تخصصی را بگذراند.

ماخونیکی ادامه داد: اگر از مربیان و معلمان قرآن که در پیکره آموزش و پرورش هستند، به صورت قرآنی و تخصصی در این حوزه استفاده شود، آینده خوبی برای آموزش و پرورش متصور خواهیم شد.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای مفید آموزش و پرورش، برگزاری مسابقات قرآن برای شناسایی نخبگان قرآنی است، اظهار کرد: باید به کودکان در حیطه قرآنی بها داده شود و حتی برای ورودی مدارس خاص برای حافظان قرآن امتیاز ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

حفظ

ارتباتط گیری با والدین 

یوسف سالاری، مدیر خانه قرآن شهری رحمه للعالمین اهل سنت بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مجموعه خانه قرآنی رحمه للعالمین وابسته به سازمان تبلیغات است که به صورت تخصصی کار حفظ و قرائت قرآن را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه ترجمه قرآن در حیطه کاری حفظ بسیار مهجور مانده و جایی اکنون در کار حفظ برای ترجمه و تدبر قرآن باز نشده است، افزود: ما سعی کرده‌ایم به این حوزه نیز در کنار حفظ بپردازیم.

این حافظ قرآن با بیان اینکه در بحث کرونا و محدودیت‌ها بسیاری از شغل‌ها و کسبه، کار خود را از دست دادند که دارالقرآن‌ها نیز تأثیر پذیرفتند، تصریح کرد: دیدگاه فعالیت در حوزه حفظ قرآن را باید ارتقا دهیم و به کارکرد قرآنی بپردازیم.

سالاری با بیان اینکه دارالقرآن‌ها باید اهداف خود را با اهداف آموزشی مدارس موازی کنند، اظهار کرد: در این صورت دانش‌آموزان به موازات کار قرآنی، بحث کار در مدرسه‌ خود را نیز ارتقا دهند و در واقع وحدت مدرسه و مراکز قرآنی حفظ شود.

وی با بیان اینکه یک حافظ پس از گذراندن دوره آموزشی باید درآمد و شغل مناسبی داشته باشد تا انگیزه پیدا کند، افزود: هر کدام از اینها حلقه مفقوده آموزش است.

این فعال قرآنی بیان کرد: کودکان در این خانه قرآن، استنعدادیابی شده و با بهره‌ هوشی متفاوت برای حفظ در سطح‌های متفاوت آماده می‌شوند.

سالاری ادامه داد: عقید دارم باید کودکانمان را با قرآن به صورت معنایی و تفسیری آشنا کنیم چراکه آنان نیاز دارند به این اندازه با خداوند انس گیرند.

وی با بیان اینکه اکنون از استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان‌رضوی قرآن‌آموز داریم، افزود: سعی کرده‌ایم والدین را نیز وارد فرآیند آموزشی کرده و در دوران شیوع کرونا این اتفاق بهتر محقق شد و این امر کمک بسزایی در روند حفظ خواهد داشت چراکه والدین هم مسیر فرزند می‌شوند و شور و شوق در او ایجاد می‌کنند.

سالاری با بیان اینکه از دل سختی دوران کرونا این همراهی بیرون آمد، یادآور شد: باید از این دوران برای دوران‌های بعدی درس گرفت و با درنظرگرفتن آموزش مجازی و کمک والدین، آموزش را به این گونه دنبال کرد.

انتهای پیام
captcha