کد خبر: 3962737
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
در گفت‌وگو با ایکنا تأکید شد؛

ضرورت وحدت‌گرایی در تدوین برنامه‌های قرآنی/ رهاوردهای دوران کرونا را حفظ کنیم

مسئول آموزش مرکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن کریم قاین گفت: شرایط کرونا، ما را بیدار کرد تا با آینده‌نگری به تدوین برنامه‌های قرآنی بپردازیم؛ آینده‌نگری که در آن شرایط بحرانی نیز درنظر گرفته شود و تنها به شرایط روتین و معمول پرداخته نشود.

ضرورت وحدت‌گرایی در تدوین برنامه‌های قرآنی/ رهاوردهای دوران کرونا را حفظ کنیمعصمت شریف‌نژاد، مسئول آموزش مرکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن کریم قاین در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: کرونا شرایط جدیدی را برای آموزش و پرداختن به مسائل قرآنی در یک سال اخیر برای جامعه قرآنی تعریف کرد.

وی افزود: این شرایط ما را بیدار کرد تا با آینده‌نگری به تدوین برنامه‌های قرآنی بپردازیم؛ آینده‌نگری که در آن شرایط بحرانی نیز درنظر گرفته شود و تنها به شرایط روتین و معمول پرداخته نشود.

مسئول آموزش مرکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن کریم قاین بیان کرد: در این سال‌ها برای این شرایط خود را آماده نکرده و همواره در یک مسیر مشخص شده حرکت کردیم؛ حال آنکه برنامه‌هایی که سال‌هاست بر روی یک نحوه برگزاری آن تمرکز داریم باید بروزرسانی می‌شد.

شریف‌نژاد ادامه داد: اکنون که در این شرایط قرار گرفتیم باید بدانیم که برای هر شرایطی باید برنامه‌ریزی کنیم تا با آمدن یک ویروس کلاس‌های قرآنی تعطیل نشود؛ حتی می‌توان یک سند متناسب با شرایط برای ارائه آموزش‌ها، مسابقات و برنامه‌های قرآنی تدوین کرد تا براساس شرایط برطبق آن پیش رفت.

وی افزود: اما همه این موارد را نمی‌توان تنها از مسئولان قرآنی و نهادهای این حوزه انتظار داشت؛ بلکه معلم قرآن نیز باید خود را قوی کند، بر طبق نیازهای جامعه پیش رود و بروزرسانی را مدنظر داشته باشد.

مسئول آموزش مرکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن کریم قاین بیان کرد: شکل و شیوه فعالیت‌ها باید خلاقانه و متناسب با سلیقه مخاطب کلاس درس تنظیم شود و این امر را تنها معلم می‌تواند درک کند، تشخیص دهد و بر مبنای آن عمل کند به‌طوری که آموزش مجازی قرآن در بین درس‌های مجازی یک دانش‌آموز گم نشود.

شریف‌نژاد تصریح کرد: ارتباط بین مؤلفان کتاب‌های قرآنی و رسانه مجازی و همچنین رسانه ملی که یکی از رهاوردهای دوران کرونا بود نباید قطع شود.

وی اظهار کرد: باید تکثرگرایی در رویکرد، روش‌ها و محتوای متون درسی قرآنی در مدارس را از یاد برد چراکه این تکثر و عدم وحدت در برنامه‌ها باعث سردرگمی دانش‌آموزان و در نتیجه توجه کمتر آنان به درس قرآن می‌شود‌.

مسئول آموزش مرکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن کریم قاین اظهار کرد: نکته مهم دیگر این است که خانواده‌ها نیز در دوران کرونا باید هم پای معلمان بوده و باتوجه به حجم بالای فشار کاری معلمان، خانواده‌ها به این مهم توجه داشته و این‌گونه نباشد که درس قرآن در سایه درس‌هایی چون ریاضی قرار گیرد.

شریف‌نژاد یادآور شد: شبکه شاد و فضای مجازی در دوران کرونا این فرصت را به همه داد تا از ظرفیت معلمان و مدرسان در سراسر کشور استفاده کند که این امر نباید در سال‌های بعد به فراموشی سپرده شود بلکه باید از این راهکار مهم و اثربخش تعلیم برای همیشه استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha