مشاوره پیش از طلاق ناجی مشکلات است / تربیت اصولی در کودکی؛ ضامن تاب‌آوری در بزرگسالی
کد خبر: 3957542
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
پایان فصل مشترک / 6

مشاوره پیش از طلاق ناجی مشکلات است / تربیت اصولی در کودکی؛ ضامن تاب‌آوری در بزرگسالی

یک دکترای روانشناسی گفت: تربیت اصولی و دینی فرزندان در استحکام زندگی نقش مهمی دارد چراکه به انتخاب، چهارچوب و ساختار می‌دهد و نیز موجب تاب‌آوری زوجین و توجه بیشتر به معنویات می‌شود؛ پس می‌توان گفت در استحکام زندگی نقش دارد، اما بی‌توجهی به آن موجب تزلزل زندگی مشترک می‌شود.

مشاوره پیش از طلاق ناجی مشکلات است / تربیت اصولی در کودکی؛ ضامن تاب‌آوری در بزرگسالیعلی عرب‌نژاد، دکترای روانشناسی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: مهم‌ترین علت طلاق در خراسان‌جنوبی، بی‌مهارتی یعنی در واقع همان عدم مهارت‌های زندگی به ویژه مهارت ارتباط مؤثر است.

وی افزود: در رتبه دوم علت طلاق‌ها عدم شناخت جنسیتی مطرح است در حالی که زن از جنس مرد و مرد از جنس زن با تمام ویژگی‌های شخصیتی و ذاتی وابسته به نوع انسان باید آگاهی داشته باشد و ارتباطش براساس آن شکل گیرد. 

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه سومین علت، اعتیاد یک یا هر دو نفر زوجین است، افزود: تربیت اصولی و دینی فرزندان در استحکام زندگی نقش مهمی دارد چراکه به انتخاب چهارچوب و ساختار می‌دهد و نیز موجب تاب‌آوری زوجین و توجه بیشتر به معنویات می‌شود؛ پس می‌توان گفت در استحکام زندگی نقش دارد، اما بی‌توجهی به آن موجب تزلزل زندگی مشترک می‌شود.

عرب‌نژاد ادامه داد: تاب‌آوری به این معناست که زوجین در زندگی مشترک و مشکلات ناشی از زندگی را همواره با تعامل و بدون ابراز هیجانات حل کنند، در مشکلات خود را نبازند و سریع به طلاق فکر نکنند.


بیشتر بخوانید:


وی با اشاره به راهکارهای کاهش این آسیب‌ها که منجر به طلاق می‌شوند، تصریح کرد: برنامه‌ریزی اساسی، اصولی و ریشه‌ای در مراکز آموزشی برای انتقال مهارت‌ها در کنار آموزش‌های علمی و توجه خانواده‌ها به مسائل انسانی و بعد مسائل علمی از جمله مهم‌ترین راهکارهاست که باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه باید دانست که انسانیت و کامل بودن مهم‌تر از عالم و متخصص بودن است، افزود: متأسفانه مسئولان فرهنگی در این حوزه بسیار ضعیف عمل کرده‌اند و از طرفی مهاجمین فرهنگی به شدت قوی ظاهر شده‌اند.

نیاز به برنامه تخصصی و کارزار عملیاتی

این دکترای روانشناسی بیان کرد: متأسفانه فضاهای مجازی مزید بر علت شده و اکنون روابط انسانی از الگویی تبدیل به القایی شده و نیاز به برنامه تخصصی، متخصصین علوم رفتاری و کارزار عملیاتی برای ارائه برنامه و پژوهش‌ها و ارائه نتایج است.

وی افزود: مدگرایی و دوری از شخصیت اصلی خود می‌تواند یکی از علل از هم پاشیدگی و ناهماهنگی فرهنگی بوده، باعث تنش در روابط زناشویی و خانوادگی شود و در نهایت طلاق ایجاد کند.

عرب‌نژاد با تأکید بر یادگیری مهارت‌های زندگی در کودکی و نوجوانی، تصریح کرد: لازم است مهارت‌های زندگی جزء اولویت‌های آموزشی خانواده برای کودکان باشد و امری ضروری است، اما در حال حاضر زیرساخت‌ها ضعیف است ولی در کنار آن حساسیت خانواده نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی افزود: مشاوره بسیار درکاهش طلاق مؤثر است و اگر فرهنگ‌سازی شود می‌توان به عنوان ناجی از آن نام برد؛ مصداق غریقی که در آب دست و پا می‌زند و ناجی می‌تواند عمر دوباره به او دهد.

عرب‌نژاد بیان کرد: برای کاهش آسیب‌پذیری پس از طلاق باید آموزش دید و مهارت کسب کرد چراکه در این آموزش‌ها زوجین یاد می‌گیرند مشکلات را ببینند نه اشخاص را و با دید حل مشکل به موضوعات پیرامون خود بنگرند.

وی با بیان اینکه درصد زیادی از مشکلات در این حوزه ناشی از ترس از مشاور در تمامی مراحل زندگی است، تصریح کرد: مشاور معتقد است بن‌بست وجود ندارد و برای هر مشکلی چندین راهکار وجود دارد.

این دکترای روانشناسی یادآور شد: اگر از ابتدای زندگی مشترک، زن و مرد یاد بگیرند برای حل مشکل از مشاور تخصصی بهره گیرند، از پیچیدگی مشکلات و شکستن حریم‌ها و حرمت‌ها جلوگیری خواهد شد، اختلافات عمومیت پیدا نمی‌کند و جلوی مداخلات نیز گرفته می‌شود.

انتهای پیام
captcha