ارائه ویترینی جذاب از فعالیت‌های فرهنگی در بستر شاد / آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی رصد می‌شوند
کد خبر: 3955962
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰

ارائه ویترینی جذاب از فعالیت‌های فرهنگی در بستر شاد / آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی رصد می‌شوند

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر رصد آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی، گفت: استفاده و بهره‌گیری تخصصی در حوزه رسانه و خانواده از مهم‌ترین عملکردهای شبکه شاد است و در حقیقت به دنبال ویترینی جذاب و متنوع از فعالیت‌های فرهنگی متناسب با سلیقه دانش‌آموز در فضای مجازی هستیم.

ارائه ویترینی جذاب و متنوع از فعالیت‌های فرهنگی در بستر شاد / آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی رصد می‌شوندعلیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در دوران کرونا تعطیل نشده، بلکه به فضای مجازی کوچ کرده است و فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در فضای مجازی همچنان با قدرت دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در فضای مجازی امروز توانست دستاورد مهمی را رقم بزند و آن ایجاد شبکه شاد است، افزود: این فعالیت در دو بخش آموزش و فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی و تربیت بدنی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی و تربیت بدنی نسبت به گذشته نه تنها کم نشده، بلکه افزایش نیز یافته و ضریب نفوذ آن بیشتر شده است، تصریح کرد: فعالیت‌های ما در تمام حوزه‌ها توسعه پیدا کرده است.

ایجاد یک فضای امن ایزوله برای استمرار تعلیم و تربیت

کاظمی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مختلف و اردوهای راهیان نور با تعداد زیادی از دانش‌آموزان  و فرهنگیان در بستر شاد، افزود: برای حوزه پرورشی و فرهنگی فرصت‌های تربیتی فوق‌العاده‌ای مهیا شده است، آموزرش و پرورش می‌تواند از این حیث برنامه‌های جذاب، متنوع، خلاقانه و فراگیری را ارائه دهد.

وی با اشاره به راه‌اندازی مدرسه مجازی شعر و داستان با تعداد بسیاری از دانش‌آموزان، بیان کرد: آموزش و پرورش این تهدید را به فرصت بزرگی تبدیل کرد و یکی از بخش‌هایی که در این کار بسیار مؤثر بود، حوزه پرورشی و فرهنگی بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر قرار باشد یکی از بزرگترین دستاوردها را برای نظام بیان کنیم ایجاد یک فضای امن ایزوله برای استمرار تعلیم و تربیت است که اکنون این امکان فراهم شده است.

کاظمی با اشاره به ارائه اپلیکیشن‌های متعدد حتی به خلاقیت استان‌ها، افزود: ما به دنبال مدیریت آسیب‌های فضای مجازی در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار برای دانش‌آموزان هستیم تا بتوانیم فضای کنترل شده بیشتری را در اختیار قرار دهیم و شبکه شاد در عین کنترل، جذاب‌تر باشد.

وی با تأکید بر ارتقای رویکرد رسانه‌ای و سواد رسانه در خانواده‌ها که به نوعی معلم‌یار شده‌اند، افزود: استفاده و بهره‌گیری تخصصی در حوزه رسانه و خانواده از مهم‌ترین عملکردهای شبکه شاد است و در حقیقت به دنبال ویترینی جذاب و متنوع از فعالیت‌های فرهنگی متناسب با سلیقه دانش‌آموز در فضای مجازی هستیم.

کاظمی ادامه داد: به‌طور مثال، طرح کوچ یکی از طرح‌های خوب فضای مجازی است که به کنترل قد و وزن دانش‌آموز در دوران قرنطینه می‌پردازد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: کمبود نیروی انسانی در تمام بخش‌ها وجود دارد و حوزه پرورشی نیز مستثنی نیست که در این راستا امسال برای اولین بار هشت هزار نیرو به حوزه تربیتی و پرورشی وارد می‌شوند.

کاظمی با بیان اینکه رشته امور تربیتی با رویکردی جدید در دانشگاه فرهنگیان طراحی شد، افزود: برای نخستین بار رشته علوم تربیتی دوباره احیا و سهم حوزه پرورشی و فرهنگی در نیروی انسانی دوباره تجدید شد.

وی با اشاره به مدیریت در حوزه پرورشی، اظهار کرد: در شاخص‌های عمومی و اختصاصی حوزه پرورشی خراسان‌جنوبی رتبه اول را دارد.

کاظمی با بیان اینکه مدیران فرهنگی الگوهای عینی‌تر و ملموس‌تر نظام تعلیم و تربیت هستند، بنابراین باید به خود توجه کنند، افزود: اگر قرار است مدیر مجموعه‌ای باشیم باید انسان خودساخته‌ای بوده و ابتدا به تعلیم خود بپردازیم همان‌گونه که در روایات به این موضوع اشاره شده است.

وی با بیان اینکه اگر خودسازی نباشد علم نافعی تولید نمی‌شود، تصریح کرد: آن چیزی که می‌تواند ما را تبدیل به سرمایه کند این است که خود را بسازیم و خود را تربیت کنیم.

تضاد در فرآیند تربیت

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تأکید بسیار دین بر خودسازی، ادامه داد: در سوره شمس خداوند ۱۱ سوگند را یاد می‌کند و تمام این قسم‌ها ناظر بر طبیعت و خداوند و به نوعی ناظر بر خودسازی است.

کاظمی با بیان اینکه مشکل نظام تعلیم و تربیت در سطح کلان این است که انسان‌های عامل، عالم و الگو کم داریم و دانش‌آموزان با تضادهای مختلف روبرو هستند، تصریح کرد: این امر دانش‌آموزان را با تضادی مواجه می‌کند که تأثیرپذیری را کاهش می‌دهد و آن چیزی که می‌تواند ما را نجات دهد این است که خود عامل باشیم و بتوانیم از قرآن درس‌های خوبی بگیریم.

وی با بیان اینکه ایمان، عشق و انتقادپذیری از خود و دیگران، از ما مدیری خودساخته به ویژه در حوزه پرورشی می‌سازد، تصریح کرد: برای دسترسی به حیات طیبه که در سند تحول بنیادین نیز به آن اشاره شده است، نیازمند این امر هستیم که به ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت یک نگاه متعادل و متوازن داشته باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در این سند تعریفی از تربیت اشاره شده است، افزود: سؤال اساسی این است که چرا ما به اهداف اصلی سند که حیات طیبه و تربیت است، نمی‌رسیم.

تعلیم و تربیت یک نظام آموزش زده است

کاظمی با بیان اینکه نظام آموزشی ما بخشی از فرآیند تربیت را دنبال می‌کند، افزود: مشکل ما این است که نظام تعلیم و تربیت یک نظام آموزش زده است و ما فکر می‌کنیم آموزش یعنی تربیت، اما حقیقت این است که آموزش بخشی از این تربیت است.

وی با بیان اینکه تربیت ایجاد یک رفتار نسبتا مطلوب پایدار در متربی است، تصریح کرد: ما به این بخش سند به علت وجود مشکلات بسیار کم‌تر پرداخته‌ایم، اما باید موقعیت‌های تربیتی رشددهنده فراهم کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مربیان باید موقعیت‌های تربیتی را مهیا کنند، یادآور شد: با فراهم کردن موقعیت‌های تربیتی هم مربی و هم متربی به اهداف خود خواهند رسید.

انتهای پیام
captcha