چالش‌های پیش‌روی آزمون سراسری قرآن وزارت ارشاد بررسی شد
کد خبر: 3947765
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷

چالش‌های پیش‌روی آزمون سراسری قرآن وزارت ارشاد بررسی شد

جلسه تبیین نوزدهمین آزمون سراسری قرآن با حضور نمایندگان و مدیران مؤسسات قرآنی استان خراسان جنوبی با مسئولان معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد تا چالش‌های پیش روی ثبت‌نام و اجرای آزمون بررسی و رفع شود.

ارسالی پنج شنبه//// از بسترسازی اینترنتی برای موسسات قرآنی تا از بین بردن فرهنگ مدرک گرایی

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، امسال آزمون سراسری قرآن و عترت برای نخستین بار در فضای مجازی برگزار می‌شود و این امر به دلیل آماده نبودن برخی زیرساخت‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو است.

در همین راستا جلسه تبیین نوزدهمین آزمون سراسری قرآن با حضور نمایندگان و مدیران مؤسسات قرآنی استان برگزار شد تا چالش‌های پیش روی ثبت‌نام و شرکت در این آزمون بررسی شود. نمایندگان مؤسسات به بیان دغدغه‌های پرداختند و از مدیران خواستند تا برای حضور افرادی که مستحق دریافت این گواهینامه هستند، تلاش کنند.

زهرا موسوی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نور هدایت اظهار کرد: لازم است بسترهای لازم برای برگزاری آزمون اینترنتی فراهم‌ شود، چراکه آمار ثبت‌نامی‌های هر موسسه با تعداد ثبت‌نام شده متناقض بوده و اطلاعات عده‌ای ثبت نشده است. باید تدابیر لازم اندیشید تا قرآن‌آموز بتواند بدون نگرانی شرکت کند.

یوسف سالاری، عضو هیئت مدیره یکی از مؤسسات اهل سنت بیرجند نیز بر آماده کردن بسترهای برگزاری این نوع آزمون تأکید کرد و گفت: توجه به کودکان قرآن‌آموز باید در سرلوحه امور قرار گیرد و سخت‌گیری بر هر کسی روا نیست.

وی از مسئولان خواست به کودکانی که در فضای جامعه امروزی در مسیر قرآن و یادگیری مفاهیم الهی گام برمی‌دارند توجه بیشتری مبذول دارند و تنها به موسسات نگاه کرده و افراد حقیقی را نیز مورد حمایت قرار دهند.

ارسالی پنج شنبه//// از بسترسازی اینترنتی برای موسسات قرآنی تا از بین بردن فرهنگ مدرک گرایی

از توجه به مدرک‌گرایی صرف بپرهیزید

بتول رضایی، مدیر مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم و اهل بیت(ع) بیرجند نیز گفت: محتوای این آزمون قرآن بوده و افرادی که در آن شرکت می‌کنند نیز باید مبرا از نگاه مدرک‌گرایی باشند. در مورد افرادی که تنها به امید گرفتن گواهینامه و بدون داشتن سواد خاصی در این امتحان شرکت می‌کنند باید سخت گرفت.

مدیر مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم و اهل بیت(ع) بیرجند در رابطه با مشکلات مربوط به اینترنت نیز گفت: برخی از قرآن‌آموزان وسایل ارتباطی یا اینترنت ندارند که پیشنهاد می‌کنیم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با چندین کافی‌نت وارد مذاکره شود تا این افراد با پرداخت مبلغ اندک بتوانند در آزمون شرکت کنند.

رضائی از مسئولان امر خواست تا دقت نظر و توجه بیشتری را برای جلوگیری از تقلب در این آزمون به کار گیرند.

مؤسسات قرآنی عملکرد خود را در فضای مجازی قوی کنند

مرضیه صابری، سرپرست گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مؤسسات باید بیشتر قرآن‌آموزان را با فضای مجازی آشنا کنند.

سرپرست گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: یکی از ارکان توسعه زیربنایی تعمیق مفاهیم اهل بیت(ع) است که باید از طریق ارتباط با قرآن و اهل بیت(ع) به آن دست پیدا کرده و این مفاهیم را در جامعه گسترش داد.

صابری با بیان اینکه شیوع کرونا تقریبا قالب مباحث آموزشی را تحت‌الشعاع قرار داده که فعالیت موسسات قرآنی از این قاعده مستثنی نیست، ادامه داد: در مدت شیوع کرونا مؤسسات در بستر مجازی فعال هستند و به صورت حضوری ارائه آزمون ندارند.

ارسالی پنج شنبه//// از بسترسازی اینترنتی برای موسسات قرآنی تا از بین بردن فرهنگ مدرک گرایی

وی با بیان اينکه این تهدید دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات قرآن را بر آن داشت تا آزمون سراسری قرآن را همچون سال‌های گذشته در بستر فضای مجازی برگزار کنند، تصریح کرد: به‌روزرسانی و تکمیل بانک جامع اطلاعات قرآنی کشور در رشته‌های مختلف آموزش قرآن و عترت، تقویت و افزایش انگیزه در میان عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان برای فراگیری معارف قرآن و عترت، سنجش و ارزیابی کمی و کیفی عملکرد آموزشی مؤسسات و مراکز قرآنی، جهت‌دهی آموزش‌های قرآن و عترت در مؤسسات و مراکز قرآنی کشور و شناسایی و معرفی نخبگان و استعدادهای درخشان قرآنی به ویژه در گروه سنی نوجوانان و جوانان، از جمله اهداف برگزاری این آزمون هستند.

صابری با اشاره به اینکه تمامی امور ثبت‌نام در این آزمون از طریق پایگاه اینترنتی www.quranedu.ir انجام خواهد شد، تصریح کرد: این آزمون در سه گروه امتحانی و ۱۴ رشته شامل ترجمه و مفاهیم قرآن شامل دو رشته ترجمه سوره بقره و تفسیر سوره بقره، معارف اهل بیت(ع) شامل سه رشته حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه، حفظ و مفاهیم صحیفه سجادیه و سبک زندگی معصومین(ع)، حفظ قرآن کریم در ۹ رشته شامل حفظ و مفاهیم جزء ۳۰، حفظ و مفاهیم جزء اول، حفظ و مفاهیم سوره بقره، حفظ و مفاهیم ۵ جزء اول، حفظ و مفاهیم ۱۰ جزء اول، حفظ و مفاهیم ۱۵ جزء اول، حفظ و مفاهیم ۲۰ جزء اول، حفظ و مفاهیم ۲۵ جزء اول و حفظ و مفاهیم کل قرآن کریم برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه آزمون در هفته اول اسفندماه به‌صورت اینترنتی برگزار خواهد شد، افزود: ثبت‌نام در تمام رشته‌ها برای همه داوطلبان بدون محدودیت سنی آزاد است و هر داوطلب می‌تواند در تمام رشته‌های غیر حفظ قرآن بدون محدودیت ثبت‌نام کنند.

سرپرست گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هر فرد بدون محدودیت سنی می‌تواند حداکثر در شش رشته و در گروه حفظ فقط یک رشته ثبت‌نام کنند، بیان کرد: داوطلبان رشته حفظ کل در صورت کسب حد نصاب لازم در آزمون، باید در آزمون شفاهی هم شرکت کنند.

صابری با بیان اینکه زمان، ساعت و مکان برگزاری آزمون شفاهی حفظ کل پس از اعلام نتایج آزمون مجازی به منتخبان اعلام می‌شود، اظهار کرد: تعداد و سطح سئوالات و همچنین شیوه برگزاری آزمون در رده سنی زیر ۱۰ سال با سایرین متفاوت خواهد بود.

وی بیان کرد: تمام داوطلبانی که در سال گذشته موفق به کسب نمره قبولی شده‌اند، می‌توانند مجدداً در آزمون سال جاری ثبت‌نام و شرکت کنند و موسسات در ثبت‌نامی‌ها باید دقت نظر لازم را تا پایان دی ماه انجام دهند و مشکلات را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کنند.

صابری خطاب به نمایندگان موسسات قرآنی گفت: در صورت عدم ثبت اطلاعات مؤسسه، سامانه به‌طور خودکار اجازه ثبت‌نام در آزمون را به هیچ‌کدام از داوطلبان مؤسسه نخواهد داد و به دلیل برگزاری آزمون به‌ شیوه مجازی در سال جاری، در این دوره هزینه ثبت‌نام در آزمون برای هر یک از داوطلبان با کاهش حدود ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته، در هر یک از رشته‌های امتحانی مبلغ ۵ هزار تومان است که جهت تأمین بخشی از هزینه‌های آزمون اختصاص خواهد یافت. 

وی تصریح کرد: حد نصاب قبولی در آزمون جهت اعطای گواهی‌نامه نمره ۷۵ است و به نفراتی که موفق به کسب حد نصاب قبولی شوند، گواهی‌نامه پایان دوره اعطا می‌شود.

رتبه تراز اول خراسان‌جنوبی در آزمون‌های سال‌های گذشته

سرپرست گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه چند سال است، نسبت به جمعیت مقام اول کشوری را در این آزمون داشته‌ایم، بیان کرد: سال گذشته از خراسان‌جنوبی ۱۹۶ نفر برگزیده در این آزمون داشته‌ایم.

ارسالی پنج شنبه//// از بسترسازی اینترنتی برای موسسات قرآنی تا از بین بردن فرهنگ مدرک گرایی

صابری با بیان اینکه لازم است مؤسسات امسال نیز نسبت به این آزمون اهتمام لازم را داشته باشند، یادآور شد: پس از اعلام نتایج آزمون به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به قید قرعه جوایز نقدی اعطا می‌شود که از این تعداد دو هزار نفر بالای ۱۰ سال و ۵۰۰ نفر زیر ۱۰ سال خواهند بود.

ضرورت انگیزشی بودن جوایز این آزمون‌ها، بررسی نقاط ضعف سامانه در ارتباط‌گیری با مرکز و تلاش برای حمایت از موسسات قرآنی برای جذب بیشتر قرآن‌آموزان و ثبت‌نام در این آزمون از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود که مقرر شد رسیدگی و رفع شود.

انتهای پیام
captcha