کد خبر: 3944702
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
معاون تبلیغ و امور فرهنگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور خبر داد:

احصای فضیلت‌های اخلاقی در طرح امین

معاون تبلیغ و امور فرهنگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور گفت: از میان ۷۰ فضیلت اخلاقی که باید در بین دانش آموزان نهادینه شود ۲۲ فضیلت ریشه‌ای و اخلاقی احصاء شده‌اند که در مدارس مجری طرح امین آموزش داده می‌شوند.

احصای فضیلت‌های اخلاقی در طرح امینبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حجت الاسلام حسین ملانوری، امروز ۱۱ دی ماه در نشست کمیته همکاری‌های استان، تربیت اسلامی ایرانی مبتنی بر سند تحول بنیادین و مطابق با منویات مقام معظم رهبری را مهم‌ترین هدف نظام تعلیم و تربیت و حوزه‌های علمیه برشمرد و تصریح کرد: ملت قهرمان ایران تمام تحریم‌ها، سختی‌ها و تهدیدها را به خاطر تحقق همین امر مقدس و نمود آن در فرهنگ جامعه تحمل کرده و می‌کنند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، تربیت نیروی انسانی مومن، متعهد، انقلابی و در طراز جمهوری اسلامی را مهم ترین عامل قوی شدن و حفظ اقتدار ایران در گفتمان جهانی دانست و خاطرنشان کرد: کودکان، نوجوانان و جوانان ارزشمندترین سرمایه های اجتماعی هستند که تربیت صحیحشان مستلزم نزدیکی بیش از پیش دو قطب تربیتی کشور، یعنی، آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه است.

وی از طرح امین به عنوان یک طرح نظاممند در حوزه تعلیم و تربیت و مبتنی بر سند تحول بنیادین یاد کرد و ادامه داد:  تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد و آشنایی دانش‌آموزان با مبانی انقلاب اسلامی از مهمترین اهداف اجرای طرح امین در مدارس است.

ملانوری اظهار کرد: این طرح به منظور بالا بردن سطح معرفتی و آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با معارف اسلامی در مدارس خراسان جنوبی گسترش می‌یابد.
علیرضا رحیمی، معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش گفت: ۱۴ سال از تشکیل ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش گذشت و در سایه این همکاری‌ها، شاهد رشد و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و اعتقادی در مدارس کشور بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰ فعالیت در ستاد همکاری‌ها اجرا می‌شود که برگزاری ۸ هزار گفتمان بصیرتی، اعزام ۳۰ هزار مبلغ به مدارس کشور، اعزام ۴۰ هزار روحانی به مدارس طرح امین تنها گوشه کوچکی از دستاوردهای این ستاد است.

وی، با اشاره به جذب ۳۰ هزار سرباز طلبه در سال جاری، بیان کرد: روحانیون می‌توانند در ۸ رشته مرتبط با علوم انسانی و معارف اسلامی در ماده ۲۸ در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند.

معاون پژوهش وبرنامه ریزی ستاد همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش از جذب ۴۵۰ روحانی کشور  در قالب ماده ۲۸ خبر داد و افزود: در سال گذشته جلسات آموزش و خانواده با رویکرد عفاف و حجاب و با مشارکت طلاب حوزه های علمیه در بیش از ۲۰ هزار مدرسه کشور برگزار شد.

وی از مشاوره اساتید حوزه‌های علمیه در تدوین و چاپ کتب درسی از امسال خبر داد و تصریح کرد: انعقاد تفاهم نامه ۵ ساله بر مبنای اجرای برنامه‌ها و زیر نظام های سند تحول بنیادین بین آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه کشور زمینه جهشی چشمگیر و تحولی عظیم در تدوین برنامه‌ها و فعالیت‌ها شد.

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ استانی در کشور به اندازه خراسان جنوبی، در زمینه نهادینه کردن طرح‌ها و برنامه‌های کمیته همکاری‌ها فعال نبوده است، افزود: در حال حاضر ۱.۶ درصد جمعیت دانش آموزی استان در مدارس معارف اسلامی تحصیل می‌کنند که از این حیث بهارستان علم و ادب رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاری های وزارت آموزش و پرورش از فعالیت ۲۱۳ مدرسه معارف اسلامی در کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر قریب ۲ هزار دانش آموز خراسان جنوبی متقاضی ادامه تحصیل در مدارس معارف اسلامی هستند که به علت فراهم نبودن زیر ساخت ها فعلا این امکان وجود ندارد، از این رو توسعه این نوع مدارس باید مورد توجه کمیته همکاری ها در استان قرار گیرد.

به گفته رحیمی باید به دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان تضمین کننده تربیت نیروی انسانی مؤمن، متعهد، ماهر، اندیشه ورز و متفکری نگاه شود که قرار است؛ تداوم بخش راه علما، شهدا و دانشمندان ایران اسلامی باشد.

 
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: مهم ترین رسالت و هدف آموزش و پرورش باید تکیه بر تربیت انسان استاندارد مبتنی بر تربیت اسلامی و ایرانی باشد.

وی تصریح کرد: امروز تمامی مسائلی که توسط مسئولان حوزه و آموزش و پرورش مطرح شد اگر چه بخشی از آن ها اجرایی شده است، اما هنوز در حد یک آرمان است.

وی، با بیان اینکه ضرورت دارد در بحث تعلیم و تربیت استانداردسازی صورت بگیرد، تصریح کرد: اگر در تربیت انسان استاندارد، موفق باشیم تمام فعالیت‌ها برنامه‌ها و تولیدات ما نیز استاندارد شده و دیگر شاهد بزهکاری‌ها و قربانیان آسیب‌های اجتماعی در جامعه نخواهیم بود.

خطیب جمعه بیرجند، مسدود کردن لغزش گاه‌های موجود بر سر راه دانش‌آموزان را قدم اول استاندارد سازی در حوزه تعلیم و تربیت دانست و عنوان کرد: اگر هریک از دستگاه‌های متولی امر تعلیم و تربیت و فرهنگی مسئله استاندارد سازی را مورد توجه قرار دهند تربیت بوعلی سیناها، سلیمانی‌ها، فخری زاده‌ها و بالا تر از آن مقدادها و سلمان‌ها کار دشورای نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، استاندارد سازی را نخستین قدم در اجرای گام دوم انقلاب برشمرد و یاد آور شد: این مسئله در آموزش و پرورش که عرصه رشد و نمود علمی، فرهنگی، هنری، اعتقادی و اجتماعی کودکان، نوجوانان و جوانان است، نمود بیشتری دارد.

وی، با بیان اینکه اگر طلبه، روحانی، معلم و استاد در جایگاهی که برایشان تعریف شده به درستی انجام وظیفه کنند؛ بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود، تصریح کرد: به موازات تربیت استاد باید به لغزشگاه‌های موجود بر سر راه کودکان، نوجوانان و جوانان توجه داشت و این لغزشگاه ها را از جلوی پایشان برداشت.

امام جمعه مرکز استان، ترویج فرهنگ غربی در قالب تهاجم فرهنگی و بی هویت‌سازی جوان ایرانی را از عمده لغزشگاه‌های موجود بر سر راه دانش‌آموزان برشمرد و ادامه داد: زیبنده نیست در نظامی که نام اسلام و عنوان جمهوری اسلامی را یدک می‌کشد، کلاسی ولو در دوره ابتدایی به دلیل نبود نیرو مختلط باشد.

عبادی در پایان یادآور شد: اینکه ما بدانیم که چه می‌خواهیم بسازیم و برای استانداردسازی محصولات خود چه باید بکنیم بسیار مهم است. 
انتهای پیام
captcha