آرامشی از جنس بهار
کد خبر: 3800962
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶

آرامشی از جنس بهار

گروه معارف _ عید نوروز فرصت مغتنمی برای معرفت اندوزی است و سازمان اوقاف و امور خیریه چند سالی است که از این ظرفیت به خوبی بهره برده و علاوه بر برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در جوار امامزادگان، مردم را بیشتر با کارکردهای وقف آشنا می‌‌کند.

آرامشی از جنس بهارلحظات معنوی در زندگی انسان وجود دارد که دوست دارد در آرامش معنوی باشد که یکی از این لحظات، لحظه سال تحویل و آغاز سال جدید است. آغاز سال نو و روزهایی که طبیعت نو می‌شود به معنای دادن یک فرصت جدید به انسان از سوی خداوند است.

در این لحظه‌ها است که دوست داری خود را در آرامش امامزادگان و بقاع متبرکه قرار دهی، اندکی از دغدغه‌های دنیایی فاصله گرفته و در فضای این آرامش و حس ناب معنویت غرق شوی.

عید نوروز فرصت مغتنمی برای معرفت اندوزی است و سازمان اوقاف و امور خیریه چند سالی است که از این ظرفیت به خوبی بهره برده و علاوه بر برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در جوار امامزادگان، مردم را بیشتر با کارکردهای وقف آشنا می‌‌کند.

تا قبل از سال ۸۸ خدمت‌رسانی امامزادگان تعطیل بود. مقام معظم رهبری فرمودند امامزادگان باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند و بر همین اساس در سازمان اوقاف و امور خیریه طرح آرامش بهاری همزمان با بهار طبیعت از سال ۸۸ به بعد آغاز شد و در این طرح برنامه‌هایی در عرصه فرهنگی، تحویل سال و سایر موارد اجرا می‌شود.

بیشتر مردم دوست دارند تا لحظه سال تحویل در بقاع متبرکه بوده و در این لحظات معنوی دل خود را همسفر با بال ملائک این آستان‌های مقدس به خداوند نزدیک‌تر کنند.

در روزهای نوروز وارد امامزادگان که می‌شوی از خیمه‌های معرفت گرفته تا ایستگاه‌های سلامت همه در تکاپوی این هستند که به تو هدیه‌ای از جنس سلامتی و آرامش بدهند.

کودکان در خیمه‌ای نقاشی می‌‌کشند و از روحانی جایزه می‌گیرند، دخترکی که نماز می‌خواند و یا پسری که به محرومان کمک می‌کند شاید تجلی خوبی‌ها و زیبایی‌های عالم در نقاشی این کودکان باشد.

در غرفه‌ای دیگر خانواده‌ها جمع شده‌اند تا برای بن بست‌های زندگی خود مشاوره بگیرند تا بلکه بتوانند راهی را که فکر می‌کنند به بن بست رسیده هموار کرده و خدا را دوباره در زندگیشان بیابند.

در غرفه‌ای دیگر روحانی مستقر در آن با شعر مطلب مذهبی و آیینی را به کودکان منتقل کرده و برایشان با شکل‌های مختلف بادکنک درست کرده و هدیه می‌دهد، این نشاط لازمه زندگی کودکان امروزی است.

اجرای طرح آرامش بهاری در 55 بقعه خراسان‌جنوبی

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: طرح آرامش بهاری نوروز امسال در 55 بقعه متبرکه اجرا شد.

وی افزود: سفر به بقاع متبرکه جنبه سیاحتی و زیارتی دارد و طبق فرمایش مقام معظم رهبری بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شود در همین راستا برنامه‌های سال جدید با ماهیت فرهنگی اجرا می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ویژه‌برنامه ولادت امام علی(ع) در 35 بقعه متبرکه شاخص اجرا شد، تصریح کرد: ۱۱ بقعه درجه یک، 18 بقعه متبرکه در سطح 2 و 26 بقعه متبرکه در سطح سه در استان قرار دارند که متناسب با ظرفیت و پذیرش زائر، برنامه‌های فرهنگی در آن‌ها اجرا شد.

بخشی‌پور ادامه داد: برنامه سال تحویل از ساعت 23:30 دقیقه روز 29 اسفندماه آغاز و تا ساعت 2 بامداد با برنامه‌های متنوعی از جمله قرائت قرآن، صلوات خاصه امام رضا(ع)، زیارت امین الله، سخنرانی مذهبی، پخش زنده پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب و غیره همراه بود.

وی با بیان اینکه برنامه محوری سال تحویل در امامزادگان باقریه شهرستان بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: برای اجرای طرح آرامش بهاری 60 مبلغ به بقاع متبرکه اعزام شده و برپایی نماز جماعت و فروشگاه فرهنگی عفاف و حجاب از دیگر برنامه‌های این طرح بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این طرح در 55 بقعه متبرکه اجرا شد، افزود: همزمان با سالروز وفات حضرت زینب(س)، در دوم فروردین 98 مراسم عزاداری در 35 بقعه متبرکه برگزار شد.

بخشی‌پور یادآور شد: 70 هزار قلم هدیه و جایزه در بقاع متبرکه توزیع شد و برای 13 فروردین روز طبیعت نیز برنامه‌های متنوع فرهنگی مذهبی از جمله مباحث عفاف و حجاب در 55 بقعه متبرکه پیش‌بینی شد.

وی اظهار کرد: امامزادگان استان در روز طبیعت امسال (سیزدهم فروردین ماه) میزبان بیش از 140 هزار زائر بودند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: سازمان اوقاف و امورخیریه در تلاش است تا روز به روز سطح خدمت‌رسانی فرهنگی، اجتماعی و معنوی و رفاهی را در بقاع متبرکه ارتقاء دهد.

بخشی‌پور با بیان اینکه ایستگاه سلامت و بهداشت با تعامل مرکز بهداشت در هشت بقعه متبرکه برپا شد، افزود: 724 زائرسرا، سوئیت و اتاق در بقاع متبرکه استان پذیرای مسافران در این ایام بود‌.

وی با بیان اینکه در نوروز 97 حدود 860 هزار نفر از برنامه‌های طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه بهره مند شدند، خاطرنشان کرد: حسینیه امام رضا(ع) به عنوان یک بنای تاریخی در طول این ایام به روی مسافران نوروزی باز بود.

گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

captcha