کد خبر: 1449830
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸

قمر در عقرب؛ واقعیت یا خرافه؟

گروه اجتماعی: مدرس حوزه علمیه الصدیق بیرجند با اشاره به اینکه پدیده قمر در عقرب یک واقعیت است نه خرافه، اظهار کرد: گرچه بسیاری از افراد این پدیده را خرافه می‌دانند اما یک امر کاملاً طبیعی است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، مردم از قدیم به برخی از تأثیرات نجوم و اجرام آسمانی بر زندگی‌شان پی برده بودند و احیاناً در برخی از اقوام آن قدر اهتمام به این امور زیاد بود که به سمت و سوی خرافات کشیده شدند.



اگرچه چنین تأثیراتی را به‌طور کلی نمی‌توان انکار کرد، ولی آنچه از آموزه‌های اسلامی استفاده می‌شود آن است که نباید به این امور بیش از حدّ مجاز اعتنا کرده و آن‌ها را در زندگی خود وارد کرد.



مولوی اسماعیل کاظمی، مدرس حوزه علمیه الصدیق بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پدیده قمر در عقرب یک واقعیت است نه خرافه، اظهار کرد: گرچه بسیاری از افراد این پدیده را خرافه می‌دانند اما یک امر کاملاً طبیعی است.



قمر در عقرب یک پدیده کاملاً طبیعی است



وی با بیان اینکه عقرب یکی از برج‌های دوازدگانه منطقة‌البروج است، گفت: خورشید در هر ماه شمسی در مقابل یکی از این برج‌ها قرار می‌گیرد که اسامی این برج‌ها عبارتند از: حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، جدی، دلو و حوت و در نتیجه پدیده قمر در عقرب زمانی رخ می‌دهد که نگاه اهل زمین، کره ماه بر روی صورت فلکی عقرب قرار گیرد.



این کارشناس دینی بیان کرد: در آیات و روایات اسلام درباره پدیده قمر در عقرب به این شیوه خاص که بین مردم مرسوم شده به هیچ عنوان اشاره‌ای نشده است بلکه در روایات زیادی از ترتیب اثر دادن به گفته‌ها و اعمال خرافی منجمان نهی شده است.



مولوی کاظمی عنوان کرد: در روایتی آمده است که هنگام درگذشت ابراهیم فرزند کوچک پیامبر(ص)، خورشید گرفت و مردم این اتفاق را به خاطر فقدان پسر رسول اکرم(ص) دانستند که در این رابطه پیامبر(ص) برای تصحیح افکار  و برداشت‌های نادرست منبر رفتند و پس از حمد خداوند متعال فرمودند: ای مردم خورشید و ماه دو نشانه از نشانه‌های الهی‌اند، به فرمان او جریان دارند و مطیع اویند و به ‌خاطر مرگ یا زندگی کسی گرفته نمی‌شوند، پس اگر هر دو یا یکی از آن‌ دو گرفت نماز بگزارید.



وی افزود: این روایت بیانگر این است که پیامبر(ص) برای روشنگری این پدیده طبیعی ابتدا آن را برای مردم روشن ساخت و سپس به نماز ایستادند.



این کارشناس دینی اظهار کرد: بر اساس آیات، روایات، دین اسلام و علما دینی خواندن خطبه عقد، مسافرت و دیگر کارهای مهم در ماه قمر در عقرب مانع شرعی ندارد و نحس نیست.



وی بیان کرد: در روایات بسیاری از ترتیب اثر دادن به گفته‌های منجمان و خرافه‌پرستان نهی شده چراکه اکثر مدعیان علم نجوم و ستاره‌شناسی به خاطر پیچیدگی فراوان این علم در محاسبات خود دچار اشتباه می‌گردند و پیشگویی آنها اشتباه از کار می‌آید.



مدرس حوزه علمیه الصدیق بیرجند با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) که فرمودند: هر کس بر خدا توکل کند و هیچ‌گاه ملاحظه سعادت و نحوست روزها را ننماید خداوند او را یاری خواهد نمود و عهده‌دار او خواهد شد، به‌ویژه اگر صدقه نیز بپردازد زیرا صدقه نحوست را برطرف می‌کند، افزود: در هر کاری باید به خدا توکل کرد چراکه تنها او می‌تواند بندگان را از گزندها حفظ کند.



موضوع قمر در عقرب وجه خرافه‌ای ندارد بلکه بحث علمی در ارتباط با علم نجوم است



حجت‌الاسلام محمد سنجری، کارشناس دینی در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ما به هرگونه خرافه مخالف هستیم، اظهار کرد: موضوع قمر در عقرب وجه خرافه‌ای ندارد بلکه بحث علمی در ارتباط با علم نجوم است.



وی با بیان اینکه در کتاب «وسائل الشیعه»، «اصول کافی»، «تهذیب» و «بحارالانوار» روایتی از امام صادق(ع) نقل است که هر که قمر در عقرب سفر کند یا زن بگیرد خیر نبیند، اظهار کرد: یک‌سری تأثیر و تأثرات در کیهان صورت می‌گیرد که ارتباطی با وقایع زمین ندارد.



کارشناس دینی در خراسان جنوبی یادآور شد: برخی از توصیه‌ها(چون روایات قمر در عقرب) که در چه لحظه‌ای؛ سفر و یا ازدواجی صورت گیرد جنبه فقهی وجوبی ندارد و توصیه ارشادی است.

captcha