محسن آیتی، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، در باب روند تأثیرگزاری بازیهای رایانهای در سبک زندگی افراد گفت: امروزه غلبه بازیهای رایانهای غربی منجر به پیادهسازی فرهنگ بیگانه در جامعه میشود، چراکه بیشتر استفادهکنندگان از این بازیها قشری هستند که تأثیرپذیری بیشتری دارند و هرچه سرعت رشد استفاده از ابزارهای تکنولوژیک بین نسل نو بیشتر شود، به مراتب تسلط بر بازیها در این نسل نیز بیشتر میشود.
آیتی ادامه داد: بازیهای رایانهای دنیایی است که در خانواده هیچ کس نظارتی بر آن ندارد در محیط اجتماع هم بسیار لوحهای فشرده بازی در بازارها توزیع میشود، در واقع از یک طرف عدهای این بازیها را طراحی میکنند و از سمتی دیگر از طریق کانالهای غیررسمی در کشور ما توزیع میشود.
نگاهی به تأثیرگذاری بازیهای رایانهای بر افکار کودکان
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند اظهار کرد: همه این عوامل باعث تسلط بیشتر فرهنگ غرب میشود و این فرهنگ در این بازیها جاری و ساری است چراکه طراحان این بازیها متعلق به آن فرهنگ هستند، کودکان و نوجوانان در حین بازی با این فرهنگ بهصورت نرم آشنا می شوند و بدتر این است که گاهی برای برنده شدن در بازی فرد باید خودش را جای قهرمان بازی قرار دهد و همانگونه زندگی کند که قهرمان بازی زندگی میکند.
آیتی با اشاره به اینکه برخی از این بازیها برای تخریب شاکله مذهبی افراد تولید شده، گفت: ظرافتهای بهکار گرفته شده در این بازیها گاه تعمدی و هدفدار است؛ بهطور مثال در برخی از بازیها دیده میشود که گلولههای شلیک شده مانند درب کعبه است و یا بر روی گلولهها جملات مقدس حک شده که مانند این نمونهها در بازیهای هدفدار مختلف دیده میشود.
وی ادامه داد: اگر بازیها صرفاً از جنبه تفریح و سرگرمی طراحی شده باشند اما باز هم نمودهای فرهنگ غربی در آن وجود دارد و کسیکه ساعتها پای این بازیها مینشیند تأثیر زیادی میگیرد ضمن اینکه این بازیها از تکنولوژی و کیفیت بالایی بهلحاظ فنی برخوردار هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند در باب روشهای مقابله با بازیهای غربی گفت: تلاشهایی در زمینه مقابله با این موضوع صورت گرفته که از جمله آن میتوان به طراحی بازیهایی در داخل کشور و متناسب با فرهنگ بومی اشاره کرد.
لزوم حمایت دولت از طراحان بازیهای رایانهای داخل کشور
آیتی ادامه داد: اگر چه بعضی از این بازیها کودکان و نوجوانان را جذب کرده است اما باید گفت که مشکلات زیادی بر سر راه تولید این بازیها وجود دارد و مسیر طولانی را از طراحی تا عرضه میپیماید، دولت باید حامی این طراحان و بازیها باشد و بهسمت تجاریسازی آنها گام برداشته شود تا طراحان و تولید کنندگان انگیزهای برای برگشت سرمایه و هزینهکردشان داشته باشند.
وی عنوان کرد: با همه این توصیفات باید قبول کنیم که در یک رقابت نابرابر قرار داریم، از یک سو دنیای غرب با منابع مالی کافی، تکنولوژی بالا، تجربه و سابقه تولید و طراحی بازیها در این عرصه فعالیت میکنند و از سوی دیگر ما نسبت به آنان گامهای اول را در این مسیر بر میداریم ولی چارهای جز این نیست که با همه توان در این راه تلاش کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با توجه به تحقیقات میدانی انجام شده، تأثیر این بازیها در کاهش پیشرفت تحصیلی را رد کرد و یادآور شد: با توجه به یافتههای علمی در تحقیقات میدانی نمیتوان گفت که بازیهای رایانهای به پیشرفت تحصیلی کودکان لطمه وارد میکند و حتی در تحقیقاتی که توسط دانشجویان در خراسان جنوبی انجام شده نمونهای مبنی بر صحت این موضوع یافت نشده است اما از لحاظ استدلالی مسلماً این انتظار میرود که کسیکه وقت بیشتری برای این بازیها میگذارد وقت مفید برای مطالعه را از دست میدهد.