فعالیت‌های قرآنی در شیراز فراگیر نیست
کد خبر: 4169495
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
ایکنا گزارش می‌دهد

فعالیت‌های قرآنی در شیراز فراگیر نیست

متسابق رشته حفظ کل قرآن در چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی در سطح شیراز بسیار است اما فراگیر نیست، گفت: کرسی تلاوت بانوان در سطح شهر شیراز باید به شکل گسترده برگزار شود تا حفاظ و قاریان بانو فرصت قرائت داشته باشند.

مسابقات قرآن بانوان فارسمرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس در بخش بانوان هفته گذشته در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز با رقابت ۷۰ نفر در رشته‌های آوایی برگزار شد. این مسابقات بنا بود در ۲۳ مردادماه برگزار شود که به دلیل حمله تروریستی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) به تعویق افتاد.

خبرنگار ایکنای فارس در گفت‌وگو با متسابقان به بررسی روند این دوره از مسابقات پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

زیبا زارع مویدی، حافظ کل قرآن کریم و متسابق چهل و ششمین مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف فارس در گفت‌وگو با ایکنا گفت: سطح این دوره از مسابقات و کیفیت برگزای مناسب بود همچنین انتخاب حرم مطهر سیدعلاءالدین الحسین(ع) تأثیر بسزایی بر متسابقان داشت.

وی افزود: مسابقات اوقاف استان فارس نسبت به سایر استان‌ها به دلیل داوران متبحر، روند اجرا و حضور متسابقان توانمند دارای سطح بالایی است و هر ساله شاهد حضور چهره‌های جدید و قوی هستیم از این‌رو امسال شاهد رقابت سنگین و تنگاتنگ بودیم. 

رضایت از هیئت داوری

زارع مویدی ضمن اعلام رضایت از هیئت داوری برای قضاوت دقیق در این سری از مسابقات تأکید کرد: تغییر زمان مسابقه و تأخیر حدود یک ماهه به دلیل حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ(ع) باعث خلل در تمرین‌هایم شد که با تلاش‌ بسیار توانستم خود را برای روز مسابقه آماده کنم.

این حافظ کل قرآن در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی در سطح شیراز بسیار است اما فراگیر نیست، گفت: علاقه‌مند به داشتن کرسی تلاوت بانوان در شهر شیراز هستیم و جلسات قرآنی وجود داشته باشد تا حفاظ و قاریان بانو بتوانند قرائت داشته باشند کمااینکه این کرسی تلاوت در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار می‌شود اما استقبال کم است.

وی عدم استقبال مناسب از کرسی‌های تلاوت قرآن کریم توسط بانوان قرآنی را اطلاع‌رسانی نامناسب دانست و ادامه داد: کم رنگ شدن اهمیت جایگاه قرآن کریم بین بانوان و دیگر دلایل باعث عدم استقبال نامناسب و در شان کرسی‌های تلاوت است.

زارع مویدی در پاسخ به اینکه اگر سطح مسابقات قرآن هر ساله بیشتر می‌شود چرا از کرسی‌های تلاوت استقبال کمی می‌شود، گفت: متسابقان همواره در طول سال کار می‌کنند و این باعث می‌شود که سطح مسابقات بالاتر رود و این مسئله‌ای است که بین افرادی که به‌صورت تخصصی به مباحث قرآنی می‌پردازند، رواج دارد اما در بین عموم مردم به این مقوله توجه نمی‌شود لذا در بحث فعالیت‌های قرآنی آن رونق وجود ندارد یعنی در این حیطه پیشرفتی نیست. 

 وجود نقاط ضعف در هر مسابقه و آزمونی طبیعی است

اعظم محمدی، متسابق رشته حفظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به وضعیت این دوره از مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف، گفت: هر سال متسابقان از نظر حسن حفظ و قرائت پیشرفت می‌کنند از این رو با حضور پرقدرت شرکت‌کنندگان سطح مسابقات قرآنی اوقاف بیشتر و بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: وجود نقاط ضعف در هر مسابقه و آزمونی طبیعی است، اما در مسابقات اوقاف کمترین مشکلات وجود دارد و در این دوره از مسابقات قرآنی از داوران خبره و معروف برای داوری سطح مسابقه استانی استفاده شد بنابراین نفرات برگزیده به بهترین نحو انتخاب می‌شوند.

محمدی با بیان اینکه متسابقان از ظرفیت اساتید می‌توانند قبل از آزمون استفاده کنند، افزود: به نظر می‌رسد جای کلاس‌های آموزشی برای آشنایی با تکنیک‌های جدید و مروری بر نقاط قوت و ضعف خالی است بنابراین پیشنهاد می‌دهم زمینه کلاس‌های آموزشی با حضور اساتید مطرح کشوری برای حداقل رتبه‌های برتر توسط اداره اوقاف فراهم شود تا شاهد برگزاری باشکوه‌تر مسابقات و افزایش معلومات شرکت‌کنندگان باشیم.

رقابت‌های قرآنی درس‌آموز است

زهرا حق‌پرست، متسابق رشته حفظ 20 جزء قرآن کریم از شهرستان سپیدان نیز در ادامه گفت: مسابقان قرآن کریم سازمان اوقاف دارای سطح عالی بوده و همه فعالان قرآنی در این سری از مسابقات شرکت می‌کنند از این‌رو رقابت بسیار سخت و درس‌آموز است.

وی با اشاره به اینکه شرکت در مسابقات قرآن اوقاف باعث رشد شرکت‌کنندگان می‌شود، اظهار کرد: بنده و دیگر متسابقات قبل از شرکت در مسابقه تمرین‌های بسیاری را در زمینه تثبیت محفوظات و ... داریم بنابراین یکی از حسن‌های شرکت در مسابقات تمرین زیاد و رفع نواقص است.

حق‌پرست افزود: استرس عمده‌ترین مشکل متسابقان در طول مسابقه است و در روند برگزاری مسابقه مشکلات خیلی کمی وجود دارد که نقاط قوت، این ضعف‌ها را پوشش می‌دهد.

انتهای پیام
captcha