کد خبر: 4324217
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۵
حجت‌الاسلام خسروپناه:

وحدت حوزه و دانشگاه یک پروژه تمدنی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به‌ هیچ‌وجه به معنای ادغام نهادی، تشابه ظاهری یا حذف تفاوت‌ها نیست، بلکه یک پروژه عمیق فکری و تمدنی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسن خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسن خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز یکشنبه، 30 آذرماه در آیین گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه بیرجند گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به‌ هیچ‌وجه به معنای ادغام نهادی، تشابه ظاهری یا حذف تفاوت‌ها نیست، بلکه یک پروژه عمیق فکری و تمدنی است.

وی افزود: این وحدت در دو ساحت قابل بررسی است؛ ساحت بنیادین و ساحت کاربردی. در ساحت بنیادین، گفت‌وگوی فلسفی و معرفتی میان علم و دین ضروری است و در ساحت کاربردی، همکاری برای حل مسائل واقعی جامعه اهمیت دارد.

خسروپناه با تأکید بر نقش فلسفه علم تصریح کرد: اگر مبانی فلسفی علوم انسانی مورد توجه قرار نگیرد، نمی‌توان انتظار تحول واقعی در نظام علمی کشور داشت. حوزه‌های علمیه می‌توانند در تبیین مبانی معرفت‌شناختی و هستی‌شناختی علوم نقش مهمی ایفا کنند.

وی ادامه داد: علم دینی به معنای نفی دستاوردهای علمی جهان نیست، بلکه به معنای بازخوانی، نقد و جهت‌دهی علوم براساس مبانی عقلانی و دینی است.

ضرورت حل مسائل جامعه با همکاری حوزه و دانشگاه

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به چالش‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اظهار کرد: امروز جامعه با مسائل پیچیده‌ای مواجه است که حل آن‌ها بدون همکاری حوزه و دانشگاه ممکن نیست. آسیب‌های اجتماعی، مسائل خانواده، هویت جوانان و چالش‌های فرهنگی، نیازمند نگاه تلفیقی علم و دین است.

وی تأکید کرد: وحدت حوزه و دانشگاه زمانی محقق می‌شود که خروجی آن، حل مسئله و پاسخ‌گویی به نیازهای واقعی مردم باشد، نه صرفاً برگزاری جلسات تشریفاتی.

پرهیز از سیاست‌زدگی علم و دین

خسروپناه با هشدار نسبت به سیاست‌زدگی علم و دین گفت: علم و دین هر دو زمانی می‌توانند نقش واقعی خود را ایفا کنند که از سیاست‌زدگی و استفاده ابزاری مصون بمانند. گفت‌وگوی علمی نیازمند سعه صدر، تحمل دیدگاه‌های مختلف و فضای آزاداندیشی است.

وی افزود: تولید علم، نیازمند جرئت نظریه‌پردازی، نقد علمی و حمایت از اندیشه‌های نو است و حوزه و دانشگاه باید بستر این حرکت را فراهم کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش نسل جوان اظهار کرد: دانشجویان و طلاب سرمایه‌های اصلی کشور هستند و وحدت حوزه و دانشگاه بدون حضور فعال و نقادانه آن‌ها تحقق نخواهد یافت.

وی با اشاره به سابقه تاریخی تعامل علم و دین در تمدن اسلامی گفت: در تمدن اسلامی، علم و دین همواره در کنار یکدیگر رشد کرده‌اند و بسیاری از عالمان بزرگ، هم فقیه بوده‌اند و هم دانشمند.

خسروپناه با بیان اینکه بخشی از این سنت‌ها در دوران معاصر تضعیف شده است، افزود: حوزه و دانشگاه باید با شناخت دقیق نیازهای فکری، اعتقادی و اجتماعی نسل جوان، به‌صورت مشترک برای پاسخ‌گویی به مسائل روز جامعه وارد عمل شوند.

علی زنگویی، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند نیز با تبیین مبانی نظری وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه بدون نظریه‌پردازی و گفت‌وگوی علمی عمیق ممکن نیست. علم و دین در ذات خود تعارض ندارند، بلکه در ساحت‌های مختلف می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.

وی با اشاره به آثار علمی حجت‌الاسلام خسروپناه افزود: تلاش‌های علمی ایشان در حوزه فلسفه علم و نظریه علم دینی، زمینه‌ای مناسب برای گفت‌وگوی روشمند میان حوزه و دانشگاه فراهم کرده است.

تأکید بر تربیت انسان متعهد در دانشگاه

احمد خامسان، سرپرست دانشگاه بیرجند نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله محمد مفتح اظهار کرد: شهید مفتح نماد پیوند علم و دین و الگوی گفت‌وگوی علمی میان حوزه و دانشگاه بود و امروز بیش از هر زمان دیگری به این الگو نیاز داریم.

وی در پایان افزود: دانشگاه تنها محل آموزش مهارت‌های علمی نیست، بلکه وظیفه اصلی آن تربیت انسان‌های متعهد، مسئولیت‌پذیر و اخلاق‌مدار است. علم و فناوری ابزار هستند، اما هدف نهایی، ساختن انسان صالح برای جامعه اسلامی است.

انتهای پیام
دبیر:
سپیده قلندری
captcha