تأثیرگذارترین دعا از منظر یک دعاخوان در «لیلة‌الرغائب»
کد خبر: 4117400
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶

تأثیرگذارترین دعا از منظر یک دعاخوان در «لیلة‌الرغائب»

برگزیده رشته دعاخوانی کشور گفت: دعای کمیل که در لیلة‌الرغائب نیز خواندن آن سفارش شده، دعایی کامل بوده که تمام جوانب زندگی و آنچه انسان از نظر روحی و جسمی بدان نیاز دارد در آن آورده شده است.

حسین داریوش طبسی، برگزیده رشته دعاخوانی کشورحسین داریوش طبسی، برگزیده دعاخوانی کشور در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به تأثیرات دعا در زندگی و توجه به شب لیله الرغائب، اظهار کرد: سال گذشته در چهل و چهارمین مسابقات سراسری اوقاف و امور خیریه که معتبرترین مسابقات قرآنی جمهوری اسلامی ایران است در رشته دعاخوانی به عنایت خدا و اهل بیت(ع) صاحب مقام شدم.

وی افزود: در این مسابقات از بین 374 دعاخوان و مداحی که شرکت کرده بودند رتبه چهارم را کسب کرده و در مرحله نهایی در تهران به عنوان نفر اول مسابقات معرفی شدم و خرسندم از کسب مقام در رشته‌ای که واسطه ارتباط من با خالق است.

این برگزیده دعاخوانی بیان کرد: در رشته دعاخوانی اساتید مداحی و دعاخوانی کشور در مسابقات شرکت کرده و ادعیه‌ای که مفاتیح الجنان شامل؛ دعای ابوحمزه ثمالی،مناجات پانزده گانه امام سجاد علیه السلام و دعای کمیل انتخاب می‌شود قرائت می‌شود که باید دعاخوان در مدت زمان تعیین شده تمام جوانب دعاخوانی از جمله تحوید و تلفظ صحیح و معنی دعا و اشاره به روضه را رعایت کند و سپس داوری می‌شود.

داریوش طبسی، از تاثیرات دعاخواندن در زندگی‌اش گفت و ادامه داد: در روایات آمده که هر موقع می‌خواهید که خدا با شما سخن بگوید قرآن بخوانید، اما هر زمان دوست دارید شما با خداوند صحبت کنید دعا بخوانید و از سویی دیگر در قرآن آیات بسیاری مبنی بر تأثیرات دعا آمده است؛ به عنوان مثال خداوند در آیه 60 سوره غافر می‌فرماید: « وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ؛ و پروردگارتان فرمود مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم در حقيقت كسانى كه از پرستش من كبر مى‌‏ورزند به زودى خوار در دوزخ درمى‌آيند».

التیامی برای دردهای انسان 

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) نیز در دعای کمیل می‌فرمایند: خدایا تو خودت امر کردی که دعا کنیم و ضمانت کردی که اجابت میکنم، افزود: علت انتخاب رشته دعاخوانی به دلیل حال خوشی است که در ارتباط یک بنده با مرکز نور و نورانیت که وجود انسان می‌گیرد یعنی خدای باری تعالی وجود دارد و این دعا به انسان انرژی می‌دهد و امیدی برای ادامه زندگی.

این دعاخوان بیان کرد: امروزه حتی در کشورهای اروپایی روالی برای درمان بیمار درنظر گرفته‌اند و آن دعا درمانی است که طبق گزارشات و بررسی‌ها ارتباط بین مخلوق و خالق در بهتر شدن بیماری بسیار تاثیرگذار است و امری که دین اسلام از قرنها پیش بدان پرداخته امروز در دنیا به اثبات رسیده است.

داریوش طبسی اظهار کرد: به واسطه این ارتباط خاص بین مخلوق و خالق، دردهای روحی و جسمی تقلیل یافته و وجود انسان جا پیدا می‌کند؛ ضعف خود را یدده و بنده خدا بودن را تمرین کرده از غرور و خودبزرگ بینی دوری می‌گزیند؛ در طول این سال‌ها در مسابقات بسیاری شرکت کرده و دعاهای بسیاری را خواندم، اما دعایی که بسیار اثرگذار بوده و فکر می‌کنم با عمل به فرازهای آن زندگی انسان از منظر تربیتی رشد می‌کند، دعای کمیل است که آن را بسیار زمزمه می‌کنم.

این دعاخوان اظهار کرد: دعای کمیل که در شب لیله الرغائب نیز خواندن آن سفارش شده، دعایی کامل بوده که تمام جوانب زندگی و آنچه انسان از نظر روحی و جسمی بدان نیاز دارد در آن آورده شده است؛ همچنین توصیه می‌کنم در کنار مناجات خوانی و دعاخوانی، دعای فرج را در شب آرزوها و در تمام زمانها بسیار زمزمه کنید چراکه در روایات آمده که بسیار برای فرج دعا کنید که گشایش شما در فرج است.

وی ادامه داد: در بحث دعا اکر هر فرد به دنبال اجابت است بهتر است در کنار رعایت حلال و حرام الهی آدابی را رعایت کند که یکی از مهم ترین آنها که در این شب عزیز مورد تاکید است اینکه برای دیگران دعا کرده، به حوائج آنان توجه کرده و آرزو کند تا دعای خود او نیز به اجابت نزدیک شود؛ هانگونه که حضرت زهرا(س) ابتدا برای دیگران و سپس برای خود دعا می‌کردند.

این برگزیده دعاخوانی بیان کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: « امواج بلا را با عاکردن از خود دور کنید»؛ بنابراین بهتر است برای دور کردن بیماری، درد و یا ناراحتی به دعا کردن پناه ببریم و این بهترین کاری است که در زمان ناراحتی به ما پیشنهاد شده؛ پس بهتر است دعاکردن در امشب را از یاد نبریم.

انتهای پیام
captcha