طرح قرائت کامل و همزمان دعای ابوحمزه ثمالی در سراسر کشور اجرا می‌شود
کد خبر: 4126377
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
جعفر واضحی آشتیانی خبر داد:

طرح قرائت کامل و همزمان دعای ابوحمزه ثمالی در سراسر کشور اجرا می‌شود

دبیر ستاد راهبری دعا و رثای حوزه علمیه در نشست تشریح برنامه‌های ستاد راهبری دعا و رثا و برنامه‌های ماه مبارک رمضان از اجرای طرح نجوای بندگی خبر داد و گفت: در این طرح دعای ابوحمزه ثمالی هر شب به صورت کامل در سراسر کشور در مساجد و امامزادگان قرائت و نیز از رسانه ملی پخش خواهد شد.

اراسل// طرح قرائت کامل و همزمان دعای ابوحمزه ثمالی در سراسر کشور اجرا می‌شودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر واضحی آشتیانی، دبیر ستاد راهبری دعا و رثای حوزه علمیه، 15 اسفند در نشست خبری تشریح برنامه‌های ستاد راهبری دعا و رثا و برنامه‌های ماه مبارک رمضان که در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد، گفت: حوزه در آستانه صدسالگی خود قرار دارد و در صد سال اخیر فعالیت‌های چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه حوزه وظیفه خود می‌داند که برای موفقیت بیشتر نظام فعالیت کند، اظهار کرد: از مطالبات رهبر انقلاب این است که حوزه باید خودش را بیشتر در مسائل مرتبط نشان بدهد و در زمینه‌هایی که کاستی وجود دارد نقش پررنگتری ایفا کند. از این رو ستادهای راهبری در حوزه از سوی مدیر حوزه تعریف شد که از جمله آن ستاد راهبری دعا و رثاست. 

واضحی آشتیانی با بیان اینکه این ستادها فراحوزوی هستند، اظهار کرد: الان بیش از 30 ستاد راهبری در حوزه ایجاد شده است و سیاستگذاری و اندیشه‌ورزی را برعهده دارد. همچنین تلاش کرده است در عرصه‌هایی که جای خالی حضور حوزه حس می‌شود فعال شود. مطالبه‌گری از طرف حوزه هم نسبت به مجموعه‌های حوزوی و هم غیرحوزوی از جمله کارهایی است که باید از سوی این ستادها انجام شود. حوزه باید نقش بیشتری در عرصه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و در راستای اقامه دین داشته باشد. همچنین ارتقای مرجعیت فکری از جمله وظایف این ستادهاست.

دعا فقط برای ثواب نیست

واضحی آشتیانی اظهار کرد: دعا، مناجات و زیارت اهمیت زیادی  دارد، زیرا دعا فقط خواندن یک متن برای ثواب بردن نیست، بلکه حقیقتی دارد که هدف آن بالا بردن معرفت دینی است و اگر جامعه با دعا عجین شود، بُعد اجتماعی، خانوادگی، سیاسی و اخلاقی جامعه تقویت خواهد شد، دعا انسان‌ساز است و می‌تواند نسل جدید را به خوبی تربیت کند.

وی افزود: یکی از تشکل‌های اثرگذار در تربیت نسل آینده، هیئت‌های مذهبی هستند و باید تلاش کنیم هیئت‌های تراز در کشور بیشتر شوند. در بحث رثا و مقتل هم دغدغه‌هایی وجود دارد لذا 14 نفر عضو حقیقی ستاد و 5 نفر عضویت حقوقی دارند تا به همه این دغدغه‌ها پرداخته شود. ستادها موظف‌اند در اولین سال تشکیل در عرصه تخصصی خود برنامه جامع 5 ساله فراملی تدوین کنند تا جامعه بشری را دربر گیرد. ستاد دعا و رثا در مرداد 1401 تأسیس شده و برنامه 5 ساله خودش را پیش‌نویس کرده است و با توجه به نیاز جدی جامعه با دعا و مناجات، اعضای ستاد به این نتیجه رسیدند که باید در ترویج آن اهتمام بیشتری را به خرج بدهند. 

اجرای طرح نجوای بندگی

دبیر ستاد راهبری دعا و رثا از اجرای طرح نجوای بندگی خبر داد و گفت: این طرح شامل برگزاری سراسری دعای ابوحمزه ثمالی در سراسر کشور در طول ماه مبارک رمضان سال آینده است و اینکه در هر شب این دعا به صورت کامل قرائت شود. 

وی افزود: در اولین سال اجرای طرح نیمی از استان‌های کشور اجرای این طرح را برعهده خواهند داشت و در سال‌های بعد در تمامی استان‌ها فراگیر می‌شود. البته برخی به ما انتقاد دارند که چه اصراری وجود دارد که دعای ابوحمزه هر شب آن هم کامل خوانده شود. دعای ابوحمزه از سوی امام سجاد(ع) به ابوحمزه صادرشده است و فرموده‌اند که هر شب از ماه مبارک رمضان آن را بخوانند. حضرت ظرفیت افراد و مردم را در نظر گرفته‌اند که به خواندن آن توصیه کرده‌اند. 

تنوع در مجالس دعا

واضحی آشتیانی تأکید کرد: گفته می‌شود مردم حوصله ندارند که همه دعا را در یک شب بخوانند. به نظرم دعا باید با شیوه خاصی خوانده شود تا کشش و حوصله ایجاد شود؛ مرحوم میرزامهدی مظاهری از 50 سال قبل دعای ابوحمزه را به صورت کامل در ماه رمضان می‌خواندند بدون اینکه مردم دچار کسالت شوند، زیرا تلاش می‌کرد با تنوع قرائت شود. به غیر دعا و مداحی گریز نمی‌زدند و در بین دعا فترتی ایجاد و چند دقیقه صحبت می‌کردند.

دبیر ستاد راهبری دعا و رثا اظهار کرد: این طرح با نظارت نماینده ولی فقیه در استان و مدیر ستاد استانی در اماکن دینی از جمله امامزادگان برگزار خواهد شد و نمایندگان اوقاف، صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی و... از اعضای این ستاد هستند. ساعت پیشنهادی برگزاری این طرح پیش‌بینی شده است و تلاش می‌کنیم که این دعا در ساعت معیّنی در همه استان‌ها برگزار شود و طراحی پشت صحنه بیانگر هماهنگی استان‌ها در اجرای طرح باشد. البته این امر به معنای اجبار در اجرای طرح در ساعت مشخصی نیست. 

واضحی آشتیانی بیان کرد: با صدا و سیما رایزنی شده است تا این دعا پخش شود. البته شبکه‌های استانی همکاری می‌کنند و در مورد پخش از شبکه‌های پرمخاطب سیما رایزنی‌ شده است. همچنین با نمایندگان ولی فقیه در استانها هماهنگی شده است و تلاش می‌کنیم برای احیای دعا در ماه رمضان جریان‌سازی کنیم؛ به خصوص اینکه دهه اول ماه رمضان امسال مصادف با ایام عید است. یک بسته فرهنگی هم در طرح وجود دارد تا متولدین دهه‌های 80 و 90 جذب این برنامه‌ها شوند و بازی و مسابقه مرتبط با دعا و قرآن و ماه رمضان محتوای آن است.

انتهای پیام
captcha