کانون مداحان بر اشعار مداحی نظارت داشته باشد
کد خبر: 4075495
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
یک مکتب و هزار روشنگری/ 4

کانون مداحان بر اشعار مداحی نظارت داشته باشد

یک مداح و ذاکر اهل بیت(ع) گفت: کانون مداحان باید بیشتر بر اشعار مداحی نظارت داشته باشد در حالی که اکنون این نظارت را نمی‌بینیم و هر فردی به طریقی وارد حوزه شعر مداحی شده است.

غلامحسین علیزاده، مداح اهل بیت(ع) و از اعضای هیئت عامل هیئت ابوالفضلی بیرجندغلامحسین علیزاده، مداح اهل بیت(ع) و از اعضای هیئت عامل هیئت ابوالفضلی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: عاشورا دنیایی پیام در بحث جهاد تبیین دارد و منظور مقام رهبری از بیان جهاد تبیین این است که عاشورا و فرهنگ ناب علوی را زنده کنند.

وی با بیان اینکه در این زمینه هر کدام از ذاکران و مداحان اگر رسالت خود را درست انجام دهند می‌توانیم هیئت‌ها را جهادگر تبیین کنیم، افزود: هر فردی در عاشورا برای خود پیامی داشته و به کلام و شعار خود عمل کرد، اما امروز چه آیا مداح و ذاکر هیئت به حرف‌های خود عمل می‌کند؟

این مداح با بیان اینکه ذاکر وقتی پشت تریبون سیدالشهدا(ع) رفت ابتدا خود باید عمل‌کننده به گفتار خود باشد، تصریح کرد: یکی از معضلات اجتماعی ما این است که شعار داده و عمل نکردیم، بنابراین جوان و نوجوان اعتماد خود را به ما از دست داده است.


بیشتر بخوانید:


علیزاده با اشاره به اینکه بسیاری از شعرا در سال‌های اخیر در حوزه مداحی ورود پیدا کرده و اشعاری می‌سرایند که عزاداری را از هدف تبیین و مردم را گاهی از اعتقادات خود جدا می‌کند، اظهار کرد: در اشعار عشق به امام حسین(ع) دیده می‌شود، اما رسالت اصلی اهل بیت(ع) و تبیین آن، کمک به ایتام و دستگیری نیازمندان جایگاهی ندارد؛ نباید از یادمان برود که هیئت‌ها پتانسیل و ظرفیت بالایی دارند.

وی با بیان اینکه مداحان و شعرا باید اشعاری را که به‌کار می‌گیرند در راستای معرفی اهل بیت(ع) و مکتب علوی باشد؛ در غیر این صورت مردم به مرور زمان از اصل عاشورا جدا خواهند شد، ادامه داد: اگر درست رسالت خود را انجام ندهیم از عاشورا فاصله خواهیم گرفت و بدانیم شعور حرف اول را می‌زند و وقتی شور به تنهایی باشد دوام زیادی نخواهد داشت.

این ذاکر اهل بیت(ع) با تأکید بر معرفت‌افزایی و مطالعه در راستای تکریم و ترویج پیام قرآن، افزود: کانون مداحان باید بیشتر بر اشعار مداحی نظارت داشته باشد در حالی که اکنون این نظارت را نمی‌بینیم و هر فردی به طریقی وارد حوزه شعر مداحی شده است.

علیزاده اظهار کرد: با تجربه ۴۰ ساله مداحی در مکتب اهل بیت(ع) می‌گویم هیجانات جوان را نباید مقطعی به کار گرفت؛ جوان احساسات داشته و دوست دارد تخلیه شود، اما تا چه اندازه این شور را پس از خروج جوان از جلسه سیدالشهدا حفظ کرده‌ایم؟ از خود این سؤال را بپرسیم.

وی با بیان اینکه باید ببینیم تا چه اندازه معرفت‌افزایی و تلاش برای حفظ این شور شعورافزا در دل جوانان کرده‌ایم، افزود: تمام اشعار ما باید حساب شده باشد؛ در اوایل انقلاب شور و شعور در اشعار وجود داشت، اما اکنون کمرنگ شده است.

علیزاده با اشاره به بیت «ای سمت نوکری‌ات شرف و عزت و فخر همه/ ای به تمنای غمت به لب اهل ولا زمزمه» گفت: بیینید تمام این اشعار تا چا اندازه زیبا سروده شده و معرفت و نوکری با اخلاص برای اهل بیت(ع) را فریاد می‌زند.

وی با گلایه از ذاکران بزرگ کشوری در بحث ارائه اشعار حماسی و معرفت‌افزا، تصریح کرد: اشعار حال حاضر مداحی، باعث می‌شود جوان احساسات خود را خرج می‌کند اما وقتی از مجلس بیرون می‌آید شور هیئتی در وجود وی باقی نمی‌ماند؛ ضعف کجاست؛ ضعف در نوع اشعار و همچنین نبود شعور همراه با شور حسینی است.

این مداح با بیان اینکه معتقدم یک مداح حتی برای پوشش، رفتار و مکان‌هایی که حضور می‌یابد باید برنامه داشته باشد، افزود: برنامه داشتن برای اشعار و نوع شور و شعور حسینی در مداحی که جای خود دارد چراکه وقتی در شعر ما پیام وجود نداشته باشد نتیجه کمرنگ شدن ریشه اعتقادات خواهد شد.

علیزاده با بیان اینکه امروز در مداحی ایران نیازمند اشعار ریشه‌دار برای تثبیت اعتقادات مردم هستیم، ادامه داد: یک مداح باید رصد کند ببیند فضای مجازی و رسانه دشمن تا چه اندازه موفق بوده‌اند، بنابراین خود نیز دراستای پاتک زدن به دشمن به دور از احساسات و اغراق در این فضا گام بردارد.

تشکیل تیم‌های تخصصی؛ نیاز امروز هیئت‌ها

وی با بیان اینکه اگر تیم متخصص و کاربلد پای کار مداحی و اشعار هیئت‌ها باشند هیچ‌گاه دچار زیان نخواهیم شد، تصریح کرد: این تیم باید مسائل جامعه را رصد کرده و آنچه منطق با امر به معروف و نهی از منکر بوده را بیان کند و راه و رسم امر به معروف را فرابگیرد.

این مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه امروز هیئتی‌ها باید متخصص دینی باشند و نه احساسی، تصریح کرد: این هیجانات صرف باعث می‌شود بین هیئت‌ها و تفکرات هیئتی‌ها فاصله افتد، اما اگر متخصصان و متفکرانی که قوانین امر به معروف را براساس احکام دین در بحث اشعار و مداحی دیده و از تمام جهات آن را پیاده‌سازی کنند در هیئت‌ها حضور داشته باشند به بن‌بست اعتقادی نخواهیم خورد.

علیزاده با بیان اینکه هرچقدر به سمت سنتی برگزار کردن مراسم عزاداری البته با رفع نواقص آن برویم موفق‌تر خواهیم بود، اظهار کرد: معایب باید از بدنه هیئت‌ها بدون بی‌احترامی به جوانان هیئتی برداشته شود، چراکه افراد مختلف و انواع تفکرها را در هیئت‌ها داریم که باید از آنان بهره گرفت.

وی با بیان اینکه باید تفکر حسینی به‌صورت عمیق در ذهن و قلب جوانان نفود پیدا کند تا آنان با منطق قرآن زندگی کنند، تصریح کرد: در حوزه مداحی و هیئت‌داری باید بیشتر به هیئت‌ها توجه و از زوایای مختلف رصد و جهت داد؛ در طول سال مجمعی برای ارائه نظرات مداحان وجود ندارد که این یک ضعف بزرگ است و متأسفانه متولیان امر گاهی در راستای تفکرات صرف خود حرکت می‌کنند.

اعضای هیئت عامل هیئت ابوالفضلی بیرجند از ضعف در حوزه علمی‌سازی مداحان در استان گفت و ادامه داد: بی‌توجهی به مداحان باعث شده این افراد در رخوت و سستی در کار خود فروروند؛ متأسفانه متولیان امر تنها با تفکر نوحه‌خوانی فعالیت می‌کنند و کانون مداحان تنها تک بعدی عمل کرده در حالی که وظیفه بالاتری دارد.

علیزاده با بیان اینکه کانون مداحان در طول سال باید تمام مداحان را جمع آوری کرده و نظرات آنان را بشنود، افزود: در این زمان و با این مجامع، وحدت اتفاق می‌افتد و می‌توان متن نوحه‌ها را نیز آسیب شناسی کرد  چراکه بسیاری از مداحان به خصوص در سن جوانی به بهانه جمع کردن مستمع از احساسات بهره می‌گیرند و هیچ جهت دهی خاصی نیز برای آنان وجود ندارد.

وی با تأکید بر دوری از تفکر خشک و همچنین تفکر احساساتی، افزود: متأسفانه در کاروان‌هایی که به کربلا می‌روند مداحان حضور ندارند و به راحتی در این زمینه مداحان و ذاکران کنار زده شدند که در این زمینه نیز  لازم است تفکری جمعی صورت گیرد.

علیزاده با بیان اینکه اگر مداحان را درک کنیم همه آن‌ها پای کار درست می‌ایستند، یادآور شد: همه این موارد در راستای جهاد تبیین در هیئت‌هاست که باید در طول سال و قبل از محرم و صفر به آن فکر کرد، ایده داد و برنامه‌ریزی کرد.

انتهای پیام
captcha