کد خبر: 4073092
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸

لزوم به کارگیری پیوست رسانه‌ای و هنری برای محصولات کشاورزی

رییس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با تاکید بر معرفی محصولات مزیت دار در آثار هنری، گفت: اهمیت جهاد کشاورزی و جهاددانشگاهی باید برای تمام ارگان‌های جامعه مشخص شود.

لزوم بکارگیری پیوست رسانه‌ای و هنری برای محصولات کشاورزی خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، مهدی جعفری، رییس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی امروز ۲ مردادماه در بازدید از جهاددانشگاهی، با تبریک فرارسیدن سالروز تاسیس جهاددانشگاهی، اظهار کرد: در حوزه تولید محصولات مزیت ددار کشاورزی نیاز به کارهای تحقیقاتی و اجرا داریم؛ تکمیل زنجیره تولید محصولات مزیت دار استان از جمله موارد اولویت و تمرکز جهاد کشاورزی است. 

رییس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با تاکید بر همکاری با جهاددانشگاهی در تکمیل زنجیره تولید و ارزش محصولات کشاورزی، تصریح کرد: در خصوص عناب درخواست‌هایی داریم تا به یک مفهوم واحد در حوزه تکنولوژی و فرآوری برسیم. 

وی با بیان اینکه امروز دو موضوع باید سرلوحه کار قرار گیرد، اظهار کرد: علوم جدید و دانش بومی می‌تواند با هم افزایی به افزایش عملکرد در واحد سطح کمک کند و موضوع دوم بکارگیری رسانه و هنر در معرفی محصولات مزیت دار استان است. 

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه لازم است همه رسانه‌ها حتی در سطح کشوری بر روی موضوع محصولات مزیت دار کار کنند تا معرفی لازم صورت گیرد، ادامه داد: از هم اکنون باید بر روی محصولات مزیت دار کار کنیم تا فصل برداشت سردرگم نشویم. 

جعفری با بیان اینکه لازم است در سرمایه گذاری مردم بر روی محصولات مزیت دار، مسئولیت را بپذیریم، تصریح کرد: برگزاری استارتاپ‌های کشاورزی به همت جهاددانشگاهی به این مقوله کمک شایانی خوهد کرد.

وی با اشاره به اینکه واژه جهاد کلمه مقدسی بوده و می‌طلبد به اقتضای نامی که داریم به همان میزان فعالیت کنیم، اظهار کرد: لازم است با همکاری این دو نهاد موضوع اگروتوریسم را به معنای واقعی خود در حوزه کشاورزی دنبال کنیم.

جعفری با تاکید بر معرفی محصولات مزیت دار در آثار هنری، افزود: اهمیت جهاد کشاورزی و جهاددانشگاهی باید برای تمام ارگان‌های جامعه مشخص شود؛ باید ذهن مخاطب را درگیر موضوعات کنیم و  رسانه می‌تواند ظرفیت و پتانسیل‌های خوب را معرفی کند.  

مهدی ابراهیمی، سرپرست جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز اظهار کرد: تبلیغات و برندسازی حلقه مفقوده در معرفی محصولات مزیت دار استان است؛ جهاد دانشگاهی و جهاد کشاورزی دارای اشتراکات بسیاری در حوزه‌های علمی و آموزشی هستند.

وی بیان کرد: ماموریت جهاد دانشگاهی استان که از سال ۱۳۹۴ از سوی جهاد دانشگاهی کشور به آن واگذار شد، پرداختن به موضوع گیاهان دارویی به ویژه سه محصول مزیت دار عناب، زرشک و زعفران است.

 سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: در حوزه این سه محصول مزیت دار، دو موضوع اساسی چون صنایع تبدیلی و کمک به تولید فرآورده مورد تأکید و توجه است.

ابراهیمی افزود: جهاد دانشگاهی در راستای محصول عناب توانست اقدامات بسیاری را انجام دهد که از جمله آن می‌توان به همایش ملی عناب اشاره کرد که مورد استقبال محققین بسیاری در داخل و خارج استان قرار گرفت‌.

وی ادامه داد: در حوزه محصولات مزیت دار، دو ساختار رسمی را در جهاد دانشگاهی راه اندازی کردیم، گروه پژوهشی تولید و فرآوری محصولات راهبردی  و دیگری مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی(بیرناب) است که نتایج حاصل از فعالیت های پژوهشی که در گروه پژوهشی انجام می‌شود را در قالب ارائه محصولات و تجاری سازی محصولات دنبال می کند.

سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تاکید کرد: یکی از مباحثی که در زمینه محصولات مغفول مانده، علیرغم تمام تلاش‌هایی که توسط سازمان‌های مختلف و ذیربط انجام شده است، برندسازی محصولات هستند.

وی با اشاره به وجود ضعف در حوزه تحقیقات کشاورزی، بیان کرد: اگر در حوزه پژوهش و تحقیقات سازمان های مربوط به محصولات مزیت دار استان در کنار هم باشند اقدامات شایسته ای را می توان در حوزه عناب، زرشک و زعفران به انجام رساند.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به انجام طرح تحقیقاتی با عنوان سنک عناب بیان کرد: سنک عناب یکی از مهمترین آفات عناب در استان خراسان جنوبی است که منجر به کاهش عملکرد کمی و کیفی این محصول  در سال های اخیر شده است.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح نوآورانه، دستیابی به فرمولاسیون یک آفتکش گیاه پایه برای کنترل آفت سنک عناب در استان خراسان بود که با همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی کشور به انجام رسید.

ابراهیمی با اشاره به انجام اقدامات نوآورانه در جهاد دانشگاهی گفت: ارائه اقدامات جدید و نو در حوزه کشاورزی نیازمند حمایت دستگاه ها به ویژه سازمان جهادکشاورزی است.

وی با اشاره به این شعار که « جهاد دانشگاهی زیست بوم نوآوری نخبگان ایران» بیان کرد: اگر قرار است اقدامی انجام دهیم و این اقدام یک اقدام پایدار باشد باید از توان تمام متخصصان داخل و خارج استان بهره ببریم و امیدواریم با همکاری یکدیگر شاهد بهبود شرایط زندگی کشاورزان و مرزنشینان استان باشیم.

محسن پویان، رییس مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به تاسیس کانون ملی زرشک و عناب در جهاددانشگاهی، اظهار کرد: در سال‌های اخیر یکی از ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده در ساختار نوآوری کشور، راه‌اندازی کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است که توانسته نقش بسیار تاثیرگذاری در ایجاد ارتباطی موثر و کارآمد بین مراکز علمی و پژوهشی، تولید و توزیع داشته باشد.

حسین راغ آرا، مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز بیان کرد: امروز با بهره گیری از ظرفیت رسانه‌ای ‌می‌توانیم راهبردی برای معرفی بهتر محصولات کشاورزی استان بیابیم چراکه در حال حاضر یکی از ضعف‌های ما در حوزه کشاورزی عدم معرفی درست محصولات است.

وی با بیان اینکه این استان بهترین تولیدکنندگان زرشک و عناب دنیا را دارد، اما درحوزه تولید محتوا ضعیف عمل کرده است، افزود: زرشک و عناب خراسان جنوبی در هیچ نقطه‌ای از دنیا وجود ندارد؛ این یک قوت بوده و  باید کمک کرد تا این ظرفیت بهتر و بیشتر شناخته شود. 

راغ آرا با اشاره به ضعف در حوزه در برندسازی و بسته بندی، تصریح کرد: اکنون با پژوهش‌هایی که در جهاددانشگاهی صورت گرفته سعی می‌کنیم در بسته بندی‌های جدید زمان نگهداری عناب خشک و تازه را افزایش دهیم و با فعالیت در حوزه تولید محتوا به دنبال آشنایی مخاطبان با این محصولات هستیم.

 

 

انتهای پیام
captcha