تک‌‌بعدی بودن مجامع بین‌المللی صلح/ وحدت عملی چگونه محقق می‌شود
کد خبر: 4006856
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
در مسیر وحدت/ ۳

تک‌‌بعدی بودن مجامع بین‌المللی صلح/ وحدت عملی چگونه محقق می‌شود

دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در دنیا قوانین و مجامع متعددی برای تحقق انسجام تأسیس شده‌اند، تصریح کرد: سازمان ملل متحد متشکل از ۱۹۰ کشور جهان است، اما با توجه به مادی و تک‌بعدی بودن این مجامع و قوانین آن، همچنان شاهد اختلافات و گسست‌های عمیق اجتماعی هستیم.

مادی و تک‌ بعدی بودن مجامع بین‌المللی صلح / نیازمند ورق زدن دیدگاه وحدت بزرگان دین هستیمحجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: هفته وحدت فرصت بسیار ارزشمندی برای پرداختن به موضوع وحدت است؛ موضوعی که لازمه ادامه حیات اجتماعی بشر است.

وی ادامه داد: در اهمیت وحدت و انسجام اجتماع برخی پژوهشگران علوم اجتماعی معتقدند:«همبستگی وفاق، اساس یک زندگی اجتماعی است و زوال آن موجب فروریزی جامعه و از هم‌ پاشیدگی حیات اجتماعی است». از طرفی جامعه از کنار هم قرار گرفتن افراد با سلیقه و روحیات مختلف تشکیل می‌شود، از تنوع اقوام، ملیت‌ها و گویش‌های مختلف گرفته، تا اختلافات فرقه‌ای و مذهبی و طبیعی است که در چنین شرایطی وحدت و انسجام اجتماعی نقش بسیار مهمی داشته باشد.

مدرس حوزه علمیه با اشاره به اینکه در دنیا قوانین و مجامع متعددی برای این هدف نوشته و تأسیس‌ شده‌اند، تصریح کرد: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آن‌ها سازمان ملل متحد متشکل از 190 کشور جهان است، اما با توجه به مادی و تک‌بعدی بودن این مجامع و قوانین همچنان شاهد اختلافات و گسست‌های عمیق اجتماعی هستیم و آنچه می‌تواند به این شرایط خاتمه دهد تحقق اسلام ناب است.


بیشتر بخوانید:


هاشمی افزود: پیوسته شاهد بروز حوادث طبیعی هستیم که حیات فردی و اجتماعی انسان‌ها را با مخاطرات زیادی تهدید می‌کند، در این میان اگر انسان‌ها نیز با یکدیگر به اختلاف و درگیری بپردازند دیگر عملاً حیات بشر از بین خواهد رفت و ضروری است تا در زندگی اجتماعی باهم وحدت و انسجام داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه اهمیت و جایگاه وحدت و انسجام اجتماعی را می‌توان در آیات متعدد قرآن مشاهده کرد، ادامه داد: خداوند مسلمانان و حتی پیروان دیگر ادیان را به اجتماع حول کلمه توحید دعوت می‌کند و در آیه 103 سوره آل‌عمران می‌فرماید: «وَ‌اعتَصِمُوا بِحَبلِ‌ اللهِ‌ جَمِیعاً‌ وَ‌لاَ‌ تَفَرَّقُوا؛ و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد و نعمت‏ خدا را بر خود ياد كنيد». خداوند در آیه 10 سوره حجرات مسلمانان را برابر و برادر یکدیگر می‌داند و از آن‌ها می‌خواهد تا بین یکدیگر صلح و اصلاح برقرار کنند: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ؛ در حقيقت مؤمنان با هم برادرند پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد اميد كه مورد رحمت قرار گيريد» و در آیه 64 سوره آل‌عمران حتی اهل کتاب (یهودیت و مسیحیت) را به اتحاد دعوت می‌کند و می‌فرماید: «قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ؛ بگو: ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم و بعضی از ما بعضی دیگر را غیر از خدای یگانه به خدایی نپذیرد هرگاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: «گواه باشید که ما مسلمانیم». پیامبر(ص) نیز به تبعیت از قرآن کریم، معتقد به اصل وحدت و انسجام اجتماعی است.

وحدت از دیدگاه بزرگان دین

هاشمی بیان کرد: شاهد این مطلب وجود افرادی با رنگ، ملیت، قوم و زبان‌های مختلف از عرب و عجم است که در اطراف پیامبر(ص) حضور دارند و گاهی از نزدیکان پیامبر(ص) نیز به‌ حساب می‌آیند، مانند سلمان فارسی که به خاطر محبت‌های ویژه پیامبر(ص) از سوی عده‌ای مورد حسادت قرار می‌گرفت و پیامبر(ص) در تکریم او فرمود: «سلمان‌ منا اهل‌البیت؛ سلمان فارسی یکی از ما اهل‌بیت است».

وی تصریح کرد: بزرگان دینی ما نیز پیوسته بر ضرورت وحدت امت اسلامی تأکید فراوان داشته‌اند؛ به عنوان مثال به دیدگاه دو متفکر جهان اسلام امام خمینی(ره) و سید قطب؛ نویسنده و نظریه‌پرداز اسلام‌شناس مصری با موضوع کارکردهای اجتماعی دین می‌توان اشاره کرد. امام راحل معتقد به یک وحدت فراگیر و ثابت است که ریشه در خلقت مشترک ابناء بشر از خدای واحد دارد و این مسئله در رسالت انبیاء الهی نیز مشهود است. امام(ره) یکی از اهداف بزرگ شرایع و انبیای الهی را رسیدن به مدینه فاضله می‌داند و معتقد است این هدف محقق نمی‌شود مگر در سایه وحدت امت به‌گونه‌ای که جمعیت به‌ منزله یک شخص باشد و افراد هریک عضوی از این شخص باشند که در تمام امور مصلحت شخص را در نظر داشته باشند و تاریخ نشان داده است، اگر چنین اخوت و برادری میان هر ملتی باشد بر سایر مللی که این اتحاد را ندارند غلبه خواهد کرد. امام خمینی(ره) می‌فرماید: «فكر وحدت مسلمين و دولت‌های اسلامى در رأس برنامه زندگى این‌جانب است. من از اختلافات دولت‌های اسلامى نگران هستم».

هاشمی در خصوص دیدگاه سیّد قطب نیز بیان کرد: ایشان نیز همانند امام خمینی(ره) وحدت و انسجام اجتماعی را رکن اصلی در پیدایش جوامع بشری می‌داند و معتقد است مبنای اسلام در وحدت اجتماعی وحدت و انسجام (عقیدتی) است که از مبانی سایر مجموعه‌های بشری مانند نژادپرستی و اشرافی‌گری بهتر است و در حقیقت عمق وحدت و انسجام اجتماعی را بسیار فراتر از یک صلح و توافق مقطعی می‌داند که طرفین از باب ضرورت به آن روی آورده باشند، بلکه وحدت را به‌ حکم توحید برای انسان‌ها لازم می‌داند.

دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در انقلاب اسلامی که محصول دیدگاه امام خمینی(ره) و برگرفته از دین و معارف الهی است، تحقق وحدت و انسجام اجتماعی میان تمام اقوام و اقلیت‌های دینی را شاهد هستیم، ادامه داد: همانگونه که می‌بینیم حتی در بالاترین رده‌های نظامی کشور، اهل سنت حضور دارند؛ حضور نمایندگان اهل سنت در مجلس شورای اسلامی و از طرفی وجود شهدای اهل سنت و سایر اقوام در دفاع مقدس، دلایل روشنی بر اعتقاد و باور عمیق نظام اسلامی بر وحدت و انسجام اجتماعی و همراهی اقوام با نظام اسلامی است.

هاشمی در پایان با بیان اینکه امیدواریم در سایر کشورهای اسلامی نیز تحقق وحدت امت اسلامی را در میدان عمل بیشتر شاهد باشیم، بیان کرد: امید است که در کشور دوست و همسایه افغانستان نیز شاهد ایجاد دولتی فراگیر از تمام اقوام باشیم تا این ناامنی‌ها و برادرکشی‌هایی که دلیل اصلی آن عدم وحدت است، خاتمه پیدا کند.

انتهای پیام
captcha