تأکید بر جهان‌شمولی آیات قرآن در همایش دهلی‌نو
کد خبر: 4204511
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲

تأکید بر جهان‌شمولی آیات قرآن در همایش دهلی‌نو

همایش قرآنی 2024 هند که در دهلی نو برگزار شد، با تأکید بر جهان‌شمولی قرآن کریم و اینکه آیات این کتاب آسمانی برای تمام بشریت کاربرد دارد نه فقط مسلمانان، به کار خود پایان داد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری بین‌المللی کربلا، همایش قرآنی 2024 هند که به همت آکادمی قرآن کریم کیرانا(Kairana) و با همکاری مرکز فرهنگی اسلامی هند در دهلی‌نو برگزار شد؛ با صدور بیانیه‌ای روز گذشته، 19 اسفند به کار خود پایان داد.

در بیانیه این همایش آمده است: برای خلاصه‌کردن رسالت جهانی قرآن هیچ راهی بهتر از این وجود ندارد که بگوییم پروردگار جهان بین ابناء بشر هیچ تمایزی قائل نیست و قرآن کریم فقط برای مسلمانان نازل نشده بلکه خطاب به تمام بشر است و پژوهش حقیقی درباره نص مقدس قرآن به ایجاد راه حل برای بسیاری از مشکلات بشر خواهد انجامید. لذا این کتاب آسمانی در قرن بیست و یکم راهنمایی برای تمام انسان‌ها اعم از مسلمان و غیر مسلمان است.

شیخ محمد آثار الشامسی، مفتی هندی و مدیر آکادمی قرآن کریم دهلی‌نو نیز طی سخنانی در این همایش گفت: زندگی آزاد و آرام در زمین جریان دارد و قرآن کریم راهنما و هدایتگری برای  تمام بشر در تمام اعصار بوده است.

الشامسی افزود: هدف از برپایی این همایش یک روزه این بود که بیان کنیم چگونه قرآن محدود به قرائت و حفظ آیات یا زینت خانه‌ها نباشد، بلکه تدبر در آیات و فهم معانی این کتاب آسمانی سرلوحه زندگی بشر قرار گیرد؛ چراکه آیات قرآن سرشار از توصیه‌های الهی درباره کیفیت زندگی در سایه بحران‌های بشری است.

دانشجویان شرکت‌کننده در این همایش نیز در بخش‌های متنوع این رویداد از طریق بیان روایت‌ها و برخی حکایت‌های واقعی نشان دادند که زندگی هدفمند و مسالت‌آمیز در سایه آموزه‌های وحیانی قرآن، امری ممکن و تحقق‌پذیر است.

فعالیت‌های این همایش با برنامه‌های متنوع فرهنگی، نمایشنامه، مسابقات و نشست‌های گفت‌وگومحور همراه بود که به همت دانشجویان آکادمی فرهنگی اسلامی دهلی‌نو برنامه‌ریزی و اجرا شد و محوریت بخش‌های مختلف آن بر موضوع جامعیت قرآن کریم به‌عنوان راهنمایی برای بشر قرن 21 متمرکز بود.

انتهای پیام
captcha