تشریح آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در فارس
کد خبر: 4178159
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۶

تشریح آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در فارس

از مجموع ١۵۴ هزار نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در فارس تقاضای ۱۵۰ هزار نفر به تایید نهایی رسیده و اکنون ۱۹ هزار و ۳۸۶ واحد مسکونی در ده شهرستان‌ در حال ساخت است.

نهضت ملی مسکن در فارسبه گزارش ایکنا از فارس، مسکن یکی از نیاز‌های اصلی انسان در طول زندگی خود بر روی کره خاکی به شمار می‌رود که جدای از ساخت و ساز‌های شخصی، دولت‌های تمامی کشور‌ها ساخت سرپناه را برای اقشار ضعیف جامعه فراهم کنند که در کشورمان ایران مسکن مهر یکی از پروژه‌هایی بود که در دولت نهم با هدف خانه‌دار کردن قشر‌های کم درآمد به سه شیوه ساخت توسط دولت، ساخت توسط تعاونی‌ها و ساخت توسط افراد (شخصی‌سازی) انجام شد.
 
با روی کار آمدن دولت سیزدهم نیز پروژه ساخت مسکن با عنوان «نهضت ملی مسکن» در دستور کار قرار گرفت که در استان فارس به گفته مدیر کل راه و شهرسازی فارس، از مجموع ١۵۴ هزار نفر متقاضی این طرح تقاضای ۱۵۰ هزار نفر به تایید نهایی رسیده و برای ٩٢ هزار نفر نیز زمین تامین شده است. 
 
محمودرضا طالبان ۱۲ مهر ماه به اصحاب رسانه گفته بود: تاکنون ۵٢ هزار پروانه ساخت مسکن ملی صادر شده، عملیات ساخت ۴۵ هزار واحد آغاز شده و ٧٢ هزار نفر از متقاضیان مبلغ ۴٠٠ میلیون ریال اولیه را پرداخت کرده‌اند.
 
مدیر کل راه و شهرسازی فارس با اشاره به تامین چهار هزار و ۲۰۰ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این استان گفت: در دولت قبل در مجموع ۴٩۵ هکتار زمین در استان برای اجرای طرح‌های مسکن اختصاص یافته بود در حالی که در دولت سیزدهم از ابتدای آغاز طرح اجرای نهضمت ملی مسکن تاکنون چهار هزار و ۲۰۰ هکتار زمین تامین شده است و ٢ هزارو ٢٠٠ هکتار از زمین‌های مذکور در قالب توافق با مالکان بخش خصوصی و دولتی تامین شده و استان فارس هم در بحث تامین زمین و هم توافق با مالکان برای تامین زمین در کشور جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.
 
وی عمده کمبود زمین در طرح نهضت ملی مسکن استان را مربوط به شهر شیراز برای ۵۰ هزار متقاضی و در شهر‌های استهبان و زرقان نیز به کدام برای یک هزار متقاضی عنوان کرد: هم چنین در شیراز علاوه بر صدرا سایت‌های کمیل آباد برای حدود پنج هزار نفر، اکبرآباد چهار هزار نفر و در سلطان آباد برای یک هزار نفر زمین تامین شده است.
 

اشتغالزایی ۳ هزار نفر در پروژه‌های نهضت ملی مسکن فارس

کامبیز صالحی امروز، ۵ آبان در نشستی خبری در خصوص اجرای نهضت ملی مسکن در استان فارس گفت: شرکت سکاف رکورد دار بیشترین حجم ساخت نهضت ملی مسکن با آماده سازی و اجرای ۱۹ هزار و ۳۸۶ واحد مسکونی با زیربنای ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار و ۳۲۰ متر مربع در استان فارس است. 
 
مدیرعامل سکاف افزود: اجرای پروژه‌های این شرکت در استان فارس منجر به اشتغال‌زایی مستقیم ۳ هزار نفر نیروی کار و ۱۵ هزار نفر غیر مستقیم در بالاترین زمان شده است. 
 
وی با بیان اینکه اولویت سکاف استفاده از ظرفیت‌های داخلی در تکمیل زنجیره تامین و بهره‌گیری از تولیدات کارخانجات داخلی به ویژه واحد‌های تولیدی استان فارس است، اظهار کرد: ساخت واحد‌های مسکونی نهضت ملی مسکن در شهر‌های دبیران، حاجی آباد، داراب، مرودشت، صدرا، لار، استهبان، نی ریز، فسا و کمیل آباد شیراز استان فارس توسط شرکت سکاف درحال انجام است. 
 
صالحی بزرگ‌ترین سرمایه شرکت را تعهد و صداقت این شرکت نسبت به ذینفعان و کارفرمایان دانست و تاکید کرد: رعایت اصول مشتری مداری همراه با توجه به تعهدات اجتماعی در مناطق اجرای پروژه، عامل موفقیت در ایجاد سرمایه اجتماعی برای شرکت سکاف خواهد بود.
 
تشریح وضعیت نهضت ملی مسکن در فارس
 
مدیرعامل شرکت سکاف با اشاره به استفاده ۹۰ درصدی از پیمانکاران بومی در پروژه‌های نهضت ملی مسکن فارس، بیان کرد: زمانبندی پایان پروژه دو ساله است که اکنون از برنامه نیز جلوتر هستیم و تمهیدات برای تامین مواد اولیه مورد نیاز اندیشیده شده از این رو امیدواریم در تحویل واحد‌های مسکونی دچار تاخیر نشویم همچنین افتخار داریم طی ۴۲ سال فعالیت این مجموعه واحد‌های مسکونی با بالاترین کیفیت را ساختیم از این رو تمامی مراحل نهضت ملی مسکن نیز نظارت و آزمایش می‌شود.
 
وی با بیان اینکه سیستم ساخت مرودشت و کمیل آباد شیراز به شیوه سخت دیوار صنعتی درحال اجرا است، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص توجه به خدمات رفاهی در شهرک‌های نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: خدمات عمومی و رفاهی نظیر مدرسه، درمانگاه، پاسگاه، مسجد و فضای سبز در طراحی شهرک‌های نهضت ملی مسکن دیده شده و، اما صرفا ساخت واحد‌های مسکونی برعهده سکاف است بنابراین مابقی توسط وزارت راه و شهرسازی به مناقصه گذاشته خواهد شد همچنین درخصوص تزریق اعتبارات به پروژه نیز تاکنون وزارت راه و شهرسازی و بانک‌ها همکاری خوبی داشتند و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند تا بتوانیم در موعد‌های مقرر واحد‌ها را تحویل متقاضیان دهیم.
 
صالحی ادامه داد: حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار ریالی پروژه‌های ساخت واحد‌های مسکونی نهضت ملی مسکن در استان فارس بوده و پروژه مسکن در نی ریز و دبیران به ترتیب بیشترین پیشرفت فیزیکی را در استان دارد همچنین شرکت سکاف از گواهینامه رتبه یک صلاحیت پیمانکاری برخوردار بوده و در حوزه‌های متنوع صنایع نفت و گاز، باند و راه آهن، ابنیه و ساختمان و صنعت و معدن متمرکز شده که ۱۱ پروژه ساختمانی و عمرانی در محدوده استان فارس، ۴ پروژه ساختمانی در استان‌های دیگر کشور، ۷ پروژه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ۲ پروژه راه آهن و نیز ۵ پروژه راهسازی در دیگر نقاط میهنمان هم اکنون در دست اجرا است.
 
به گفته مدیر عامل سکاف پروژه احداث تاسیسات تقویت فشار گاز شهید کبیری لامرد در خط هفتم سراسری و احداث و راه اندازی ایستگاه تقویت فشار گاز میدان وراوی از جمله مهمترین پروژه‌های در دست انجام این شرکت در حوزه نفت و گاز بوده و اجرای پروژه زیرسازی قطعه ۱ و ۲ راه آهن همدان ملایر و نیز احداث باند دوم محور جیرفت - بافت - سیرجان مهمترین پروژه‌های این شرکت در حوزه راه آهن و راهسازی است. 
 
وی دیگر پروژه‌های این مجموعه را مورد توجه قرار داد و گفت: احداث حدود ۲۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن استان فارس»، «پروژه ۸۰۰ واحد مسکونی شهرستان رشت احداث پروژه یک هزار واحد مسکونی شهرستان جیرفت احداث ۱ هزار و ۷۰ واحد مسکونی شهرستان سیرجان» عملیات نازک کاری و احداث تاسیسات مکانیکی و برقی در پروژه ۱۰۰۸ واحدی نگین دولتخواه و نیز احداث واحد‌های طرح نهضت ملی (۲ هزار واحدی) مسکن استان قزوین از جمله مهمترین پروژه‌های ساختمانی سکاف در نقاط مختلف کشور به شمار میرود همچنین این شرکت با اجرای ۳۴ پروژه ملی در نقاط مختلف ایران در گردش مالی بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال در سال تلاش می‌کند سهم قابل توجهی در توسعه کشور ایفا کند.
 
صالحی با بیان اینکه سکاف تاکنون علاوه بر فعالیت‌های اجرایی، تعداد قابل توجهی از پروژه‌های EPC را به انجام رسانده است، تاکید کرد: این شرکت امور اجرایی پروژه‌ها از مرحله طراحی مهندسی و تامین تجهیزات تا نصب و راه اندازی را عهده دار بوده است از این رو هم اکنون اجرای پروژه‌های ایستگاه تقویت فشار وراوی و خط لوله جمع آوری گاز فلر، پالایشگاه بیدبلند در قالب پروژه‌های EPCC و سه پروژه دیگر در قالب EPC با مشارکت شرکت‌های مهندسی معتبر در دست اجرا قرار دارد.
انتهای پیام
captcha