وجود 270 مدرسه چادری در فارس
کد خبر: 4164063
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹

وجود 270 مدرسه چادری در فارس

مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس با بیان اینکه مدارس عشایری به چهار سبک چادری، کانکسی، اسکلت پیش ساخته و ساختمانی در فارس فعال است، از وجود ۲۷۰ مدرسه چادری در فارس که ١٠٠ درصد سیار هستند و همراه با ایل حرکت می‌کنند، خبر داد.

مدرسه عشایریبه گزارش ایکنا از فارس، میثم رضازاده چگینی، مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس امروز، ٣٠ مردادماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مشخصه بارز زندگی عشایری محرومیت، نبود دسترسی به امکانات رفاهی و شرایط سخت زندگی است، گفت: امروز در ١٢ استان کشور آموزش و پرورش عشایری مستقل داریم.

وی با بیان اینکه پوشش آموزشی به دانش آموزان عشایر که دسترسی به مدارس ثابت ندارند از ماموریت‌های اصلی این مدیریت است، افزود: همکاران عشایری ما در مدارس عشایزی همراه با کوچ ایل حرکت می‌کنند و فرآیند آموزشی را ادامه می‌دهند.

رضازاده چگینی تصریح کرد: حوزه فعالیت ما شامل همه استان فارس، بوشهر، بخشی از جنوب کهگیلویه و بویر احمد، استان هرمزگان، اصفهان، بخشی از کرمان و چهارمحال و بختیاری می‌شود به عنوان مثال قریب ٩٠ مدرسه عشایری در استان بوشهر داریم که از اواخر مهر تا اسفندماه در بوشهر و سپس به سمت استان فارس کوچ می‌کنند و فرآیند آموزشی آن‌ها در این استان ادامه می‌یابد.

مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس با بیان اینکه مدارس عشایری به چهار سبک چادری، کانکسی، اسکلت پیش ساخته و ساختمانی در فارس فعال است، از وجود ۲۷۰ مدرسه چادری در فارس که ١٠٠ درصد سیار هستند و همراه با ایل حرکت می‌کنند، خبر داد و گفت: ١٧٠ مدرسه کانکسی نیز داریم که امکان تامین امنیت مدرسه در آن‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به وجود حدود ٣٨ مدرسه اسکلت پیش ساخته در استان، گفت: هم‌اکنون ٢٧ مدرسه شبانه‌روزی مقطع متوسطه داریم که شامل مدارس متوسطه عشایری است و ٥ هزار دانش‌آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس با اشاره به وجود ١٢ هزار دانش‌آموز عشایری در این استان، تعداد نیروهای شاغل را ۱۲۰۰ نفر اعلام کرد وافزود: به همین تعداد هم نیروی بازنشسته در فارس وجود دارد.

رضازاده چگینی با بیان اینکه مدرسه کپری عشایری در فارس نیست، گفت: چهار نمایندگی شامل کازرون ویژه غرب فارس، در فراشبند ویژه جنوب غربی، در فیروزآباد تا لامرد و مرز هرمزگان و در فسا ویژه شرق فارس داریم که ۳۶ راهبر آموزشی در این چهار نمایندگی به صورت بالینی از مدارس تحت پوشش بازدید می‌کند.

مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس با بیان اینکه امسال سه مدرسه شبانه روزی در میمند، زرین دشت داراب و شیراز به بهره برداری می‌رسد، گفت: مدارس تیزهوشان عشایری، تنها در استان فارس مستقر و فعال است.

وی به انعقاد تفاهم نامه‌ای با بنیاد نخبگان اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه در آموزش و پرورش عشایری دانش‌آموزان نخبه مورد حمایت قرار می‌گیرند.

مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس از راه‌اندازی دو مرکز شناسایی اختلالات یادگیری ویژه دانش آموزان عشایر در سال جاری خبر داد و گفت: مرکز مشاوره تحصیلی و تربیتی نیز راه‌اندازی شده است.همچنین امسال سازمان دانش آموزی عشایر فارس برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شده است.

رضازاده چگینی همچنین به چالش‌های موجود اشاره کرد و گفت: عشایر به هیچ رسانه‌ای دسترسی نداشته و بخش زیادی از مناطق عشایری آنتن مخابراتی هم ندارند و در زمان ثبت نام کتب درسی و ...با مشکل مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه تامین و تجهیز مدارس عشایری نیز با مشکلاتی مواجه است، تصریح کرد: بخشی از تجهیزات مدارس سیار در جریان حمل و نقل و جابجایی مستهلک می‌شوند و به ناچار هر سال اقدام به تعویض می‌کنیم.

مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس ادامه داد: امسال در آزمون استخدامی و از محل جذب ماده ٢٨ دانشگاه فرهنگیان جذب تعدادی نیرو در دستور کار قرار گرفت که در مقطع ابتدایی بیش از ١۴۰ نیرو به بدنه آموزش و پرورش عشایری فارس اضافه می‌شوند.

انتهای پیام
captcha