تحلیل سؤالات آزمون ارشد علوم قرآن و حدیث ۹۸
کد خبر: 3824063
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱

تحلیل سؤالات آزمون ارشد علوم قرآن و حدیث ۹۸

گروه دانشگاه ــ یک دانش‌آموخته دکتری و کارشناس‌مشاور کنکور در رشته علوم قرآن و حدیث درباره تحلیل آزمون ورودی کارشناسی‌ارشد این رشته که اواخر خردادماه سال جاری، برگزار شد، گفت: تعدادی از سؤالات این آزمون در تمامی دروس خارج از سرفصل اعلام شده و بعضاً از منابع دکتری و برخی سؤالات نیز با ایراد‌اتی در گزینه‌های پاسخ همراه بود.

به گزارش ایکنا؛ پس از برگزاری آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی، دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ و در پی آن، اعتراض تعدادی از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث مبنی بر اینکه طراحی سؤالات این آزمون سخت و در حد آزمون دکتری بوده است، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به ایکنا، گفت: سؤالات این آزمون مطابق سرفصل‌های کارشناسی بوده است، اما داوطلبان در صورت داشتن هر اعتراضی می‌توانند آن را در سامانه اعلام کنند. این موارد بررسی می‌شود و اگر حق با داوطلبان باشد، اقدام مرتبط انجام می‌شود. مشروح این گزارش را می‌توانید اینجا بخوانید.
 
پس از این گزارش با چند تن از اساتید علوم قرآن و حدیث موضوع را در میان گذاشتیم تا با مطالعه و بررسی دفترچه سؤالات این آزمون اعلام کنند کدام و چند سؤال این آزمون مطابق استاندارد منابع اعلام شده نبوده است. البته اکثریت قریب به اتفاق اعضای هیئت علمی حاضر به همکاری در این مورد نشدند.

مهدی اسماعیلی صدرآبادی، دانش‌آموخته مقطع دکترای علوم قرآن و حدیث و مشاور کنکور در رشته علوم قرآن و حدیث تحلیل خود از طراحی و استاندارد بودن و یا نبودن این آزمون در اختیار ایکنا قرار داده و آورده است: در آزمون کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث سال ۹۸، در درس علوم قرآن به لحاظ فراوانی سؤالات، این‌طور می‌توان گفت: از مباحث محکم و متشابه تعداد دو سؤال، اعجاز (سرفصل دکتری) دو سؤال، تقدیم و تأخیر یک سؤال، تشبیه یک سؤال، تفسیر إسرا یک سؤال، کلمات غیرعربی دو سؤال، مفهوم و منطوق یک سؤال، مجاز‌ها یک سؤال، مجمل و مبین دو سؤال، عام و خاص یک سؤال، ناسخ و منسوخ دو سؤال آمده بود.

در درس تاریخ قرآن در این آزمون، از بحث نگارش قرآن تعداد یک سؤال، نزول دو سؤال و قرائات یک سؤال طرح شده و از سرفصل‌های مطلق و مقید، استعارات، کنایه، حصر و اختصاص، سب نزول، ایجاز و اطناب، خبر و انشا، ادوات، وجوه و نظائر سؤال طرح نشده بود. فراوانی سؤالات در این درس از میانگین عادلانه و منطقی برخوردار نیست. در حالی که برخی سرفصل‌ها مثل ادوات، خبر و انشا، ایجاز و اطناب و سبب نزول دارای اهمیت بالایی هستند و در برخی سال‌ها فقط از یک بحث از این مباحث تا پنج سؤال طرح شده، اما امسال اصلاً سؤالی از این مباحث طرح نشده است.

همچنین تعدادی از سؤالات این درس خارج از سرفصل اعلام شده بود، از جمله سؤال ۵۲ این آزمون که مربوط به اعجاز کتاب بیان آیت‌الله خویی بود که سرفصل آزمون مقطع دکتری است و یا سؤال ۵۷ که مربوط به اعجاز قسمت قرآن و اخبار غیبی همین کتاب است که سرفصل دوره دکتری محسوب می‌شود و نیز سؤال ۵۵ که مربوط به تفسیر است.

برخی سؤالات نیز ایراد داشتند، از جمله سؤال ۶۴ که واژه کنایه در صورت سؤال باید به تأویل تبدیل می‌شد. همچنین در تصحیح پاسخنامه متوجه شدم در سؤال ۶۵ گزینه ۲ و ۴ هر دو صحیح است.

در درس تفسیر نیز برخی سؤالات ایراد‌هایی داشتند، برای نمونه سؤال ۷۲ این درس، صورت سؤال نظر آقای علامه را گفته، اما هیچ کدام از مواردی که در گزینه‌ها آمده نظر ایشان نیست و حتی گزینه‌های ۱ و ۴ نظر طبرسی است، در حالی که صورت سؤال نظر آقای علامه را خواسته نه طبرسی. همچنین برخی سؤالات در این درس خارج از منبع اعلام شده برای این آزمون بود؛ مثلاً سؤال ۷۵ از سوره نحل طرح شده که جزء منابع کنکور ارشد نیست، و یا سؤال ۸۱ از سوره تین طرح شده که جزء منابع کنکور ارشد نیست.

در سؤال ۸۷، آیه سه سوره مبارکه حج، نظر طبرسی چنین است: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ‏»، درباره مشرکینى است که درباره توحید و نفى شرک، بدون دانش و از روى جهل محض، جدال می‌کردند. برخى گویند: منظور نضربن‌حارث است که مردى سخت جدلى بود و مى‌گفت: فرشتگان دختران خدایند و قرآن افسانه‌‏ها و اساطیر گذشتگان است و منکر قیامت مى‏‌شد. «وَ یَتَّبِعُ کُلَّ شَیْطانٍ مَرِیدٍ»؛ و از هر شیطان گمراه‌کننده، تبعیت مى‏‌کنند. اگر این آیه درباره نضر باشد، مقصود از شیطان، شیطان انسانى است. زیرا او از عجم‌ها و یهود مطالبى بر ضد مسلمانان اخذ می‌کرد. در این سؤال دو گزینه ۱ و ۳ هر دو صحیح است.

در درس حدیث نیز سؤال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۰۱ از کتاب رجال آقای خویی آمده که این کتاب منبع آزمون دکتری است، نه ارشد. همچنین سؤال‌های ۱۰۴ و ۱۱۰ که از کتاب مقیاس‌الهدایة استاد غفاری است که این کتاب هم منبع دکتری است. همچنین سؤالات ۹۱، ۹۲، ۹۶، ۱۰۳ و ۱۰۵ از منابع ارشد نبود.
 
این دانش‌آموخته مقطع دکترای علوم قرآن و حدیث بیان کرد: مطالعه و تحلیل سؤالات آزمون ارشد امسال در درس علوم قرآن و نیز درس حدیث، این حس را به داوطلب منتقل کرده است که طراح به منابع مسلط نبوده و اساتید غیرمتخصص در این دوره طراح سؤال بوده‌اند؛ البته بررسی نحوه طراحی سؤالات این ادعا را اثبات می‌‌کند.

انتهای پیام
captcha