آزمون ارشد قرآن و حدیث 98؛ مطابق سرفصل‌های کارشناسی
کد خبر: 3821305
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
رئیس سازمان سنجش در پی اعتراض داوطلبان گفت:

آزمون ارشد قرآن و حدیث 98؛ مطابق سرفصل‌های کارشناسی

گروه دانشگاه ــ رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پی اعتراض برخی از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ رشته علوم قرآن و حدیث به نحوه طراحی سؤالات این آزمون و سخت بودن سطح این سؤالات گفت: سؤالات آزمون مطابق سرفصل‌های کارشناسی بود، اما داوطلبان در صورت داشتن هر اعتراضی می‌توانند آن را در سامانه اعلام کنند. این موارد بررسی می‌شود و اگر حق با داوطلبان باشد، اقدام مرتبط انجام خواهد شد.

به گزارش ایکنا؛ آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی، دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ طی روزهای ۲۳ و ۲۴ خردادماه، برگزار شد. پس از برگزاری این آزمون و در هفته‌ای که گذشت، تعدادی از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث در تماس با ایکنا، به نحوه طراحی سؤالات این آزمون اعتراض داشتند و سؤالات را سخت و در حد آزمون دکتری می‌دانستند و معتقد بودند که سؤالات آزمون از منابع اختصاصی کارشناسی ارشد مطرح نشده بود. در ادامه صحبت‌های برخی از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث سال ۹۸ را می‌خوانید؛

داوطلبی از شهر قم که در آزمون کارشناسی ارشد امسال رشته علوم قرآن و حدیث شرکت کرده بود، گفت: آزمون امسال نسبت به سال گذشته و سال‌های قبل‌تر که تست‌های آن‌ها را می‌زدم خیلی سخت‌تر و پیچیده‌تر بود. قبولی در آزمون امسال برای من خیلی حیاتی است، اما با این سختی سؤالات آزمون امسال، خیلی استرس دارم که آیا قبول می‌شوم یا خیر؟

داوطلب دیگری از شهر اصفهان اعلام کرده است: آزمون ارشد علوم قرآن و حدیث امسال خیلی سخت و غیر قابل فهم بود، البته به غیر از الاتقان و تفسیر. فکرش را بکنید در هوای گرم و شرجی، در سالنی آزمون دادیم که حتی مراقبان آزمون هم به گرمای سالن معترض بودند، با این شرایط سخت و آزمونی سخت‌تر، شاید قبول نشوم. اعتراض من از این جهت است که با وجود اینکه تمامی مطالب کتاب را بلد بودم، اما تست‌ها از قسمت‌هایی آمده بود که با بررسی تست‌های آزمون سال‌های قبل متوجه می‌شدیم که هیچ سالی مثل امسال سؤالات این‌قدر سخت طراحی نشده بود. سؤالات بخش حدیث در حدود پنج سؤال از غیر از منابع ارشد بود.


داوطلبی از تهران که کارشناسی خود را در رشته الهیات به اتمام رسانده و داوطلب آزمون کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث سال ۹۸ بود، چنین گفت: یک مشکل این بود که متأسفانه در تهران فقط یک حوزه امتحانی وجود داشت (دانشگاه امام حسین(ع)) و این خود مشکلی برای داوطلبان شهرستان‌هایی مثل شهریار و ... بود. همچنین مشکل بعدی، سختی سطح سؤالات بود، به گمانم سؤالات از منابع دکتری آمده بود. امیداوریم با پیگیری شما داوطلبان در آزمون سال بعد با این مشکلات مواجه نشوند.
 
برای پاسخ به بعضی سؤالات باید حافظ قرآن باشیم
داوطلب دیگری که کارشناسی علوم قرآنی دارد و از مشکین دشت کرج در آزمون کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث سال ۹۸ شرکت کرده بود، نیز گفت: به عقیده من غیر استانداردترین کنکوری بود که برگزار شد. منابع آزمون امسال را با هزینه بالا تهیه کردم و حدود هفت ماه درس خواندم و شک نداشتم رتبه عالی به دست می‌آورم، اما ...! اگر چه درس علوم قرآن نسبتاً بهتر بود، در درس تفسیر باید ۱۲سوره را می‌خواندیم، آن هم تنها تفاسیر علامه و طبرسی، اما در آزمون امسال، آیات خارج از منبع زیاد بود و گویی ما باید حافظ کل قرآن می‌بودیم تا می‌توانستیم سؤالات را پاسخ دهیم. اکثر سؤالات درس حدیث نیز خارج از منبع بود. کتاب معجم آقای خویی حتی جزو منابع دکتری نیست، اما چند سؤال از این کتاب در آزمون ارشد امسال به چشم می‌خورد. امروز دیگر داوطلبان رشته‌های علوم قرآنی را حتی بدون کنکور هم جذب می‌کنند و نیاز نبود این‌قدر ما را اذیت کنند. متأسفم برای کسانی که تنها ادعای علوم قرآنی بودن دارند.

داوطلبی اهل ایلام هم که کارشناسی علوم قرآن دارد و داوطلب آزمون ارشد امسال بوده است، گفت: آزمون امسال بسیار بسیار سخت و به دور از انصاف بود و تعداد قابل توجهی از سؤالات هم از منابع دیگری آمده که معرفی نشده بود و جزو منابع کنکور نبود. بالاترین رتبه‌ها هم این آزمون را نمی‌توانند بالا بزنند.
 
آزمون ارشد امسال، مطابق استاندارد آزمون‌های ۱۰ سال اخیر نبود
داوطلب دیگری از شهر مشهد که کارشناسی حسابداری دارد و فعال قرآنی است و در آزمون کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث امسال شرکت کرده نیز بیان کرد: متأسفانه سطح سؤالات امسال به طور غیرقابل قبولی سخت بود. به علاوه بعضی از سؤالات از منابعی طرح شده بود که جزو منابع ارشد نبود؛ همچنین تعدادی از سؤالات به زبان عربی طراحی شده بود که نسبت به آزمون سال‌های قبل‌تر، این میزان سوال به زبان عربی زیاد و تعداد سؤالات تحلیلی هم به نسبت سال‌های قبل بیشتر شده بود. در هر حال داوطلبان این آزمون حتماً نگاهی هم به کنکور‌های ارشد ۱۰ سال اخیر داشته‌اند، تقریباً اکثریت اذعان دارند که آزمون امسال به هیچ عنوان تحت استاندارد‌های آزمون‌های ۱۰ سال اخیر نبوده است و مسلماً این غافلگیری در روز آزمون، بر روی همه ما تأثیر منفی گذاشته است.
 
سؤالات از منابع دکتری علوم قرآن و حدیث بود
داوطلب دیگری که کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث دارد و ساکن شهر رفسنجان استان کرمان است هم به سطح سؤالات آزمون ارشد امسال معترض بود و گفت: کنکور امسال افتضاح بود، حالا رشته‌های دیگر را نمی‌دانم، اما رشته علوم قرآن و حدیث که من شرکت کردم، به هیچ‌وجه قابل مقایسه با آزمون سال‌های قبل آن نبود. فکر نمی‌کنم تا به حال هیچ سالی مانند امسال این‌قدر سخت سؤالات را طراحی کرده باشند، به‌خصوص درس حدیث که از همه درس‌ها سخت‌تر بود و از منابع اعلام شده سنجش نبود و فکر می‌کنم از منابع دکتری سؤال طراحی کرده بودند. آخر با چه دلیلی برای آزمون کارشناسی ارشد از منابع دکتری سؤال می‌دهند؟ در آزمون درس‌های دیگر هم متأسفانه این مشکل وجود داشت و این عادلانه نیست. ما چندین ماه و گاهاً نزدیک به یکسال وقت گذاشته و تلاش و هزینه کرده‌ایم، آخر هم با آزمونی این چنینی روبرو شویم ...! مسئولان امر باید پاسخگو باشند که هدف از طراحی این سؤالات چه بوده است؟

داوطلب دیگری که از حافظان قرآن شرکت کننده در آزمون ارشد قرآن و حدیث امسال بوده است هم بیان کرد: لطفاً اگر می‌توانید صدای ما را به جایی برسانید، حد نصاب قبولی در آزمون را با توجه به سختی آزمون، کم هم کرده‌اند و ما که حافظ قرآن متقاضی شرکت در این آزمون بوده‌ایم باید حد نصابی را کسب کنیم تا یک مرحله از گرفتن مدرک لیسانس را پشت سر بگذاریم تا مجاز شویم در امتحان شفاهی شرکت کنیم. اما وقتی سؤالات مانند این آزمون سخت و غیراستاندارد باشد، نهایتاً آن دسته افرادی که می‌خواهند برای کسب مدرک ارشد وارد دانشگاه بشوند، شرایط سخت است و یکسان نخواهد بود، حالا اگر حد نصاب را پایین نیاورند، هیچ‌یک از ما مجاز به شرکت در امتحان شفاهی حفظ نخواهیم شد.

داوطلبی هم از کاشان که کارشناسی ادبیات فارسی دارد و در آزمون ارشد علوم قرآن و حدیث امسال شرکت کرده بود، گفت: از آذرماه ۹۷ تا خرداد ۹۸ برای کنکور ارشد علوم قرآن و حدیث درس خواندم، اما با بی‌عدالتی و طرح سؤالاتی مشکل و غیر قابل فهم و گاهاً خارج از منابع معرفی شده و ...، تمام خستگی شبانه روزی به تنم ماند! این آزمون گویی انتقامی از داوطلبان رشته علوم قرآن و حدیث بود.
 
اقدامی شایسته در برگزاری آزمون‌ با انتقال از مرکز استان به شهرستان‌ها
داوطلب دیگری از شهر بهبهان خوزستان که کارشناسی الهیات، فقه و مبانی حقوق دارد و داوطلب این آزمون بوده است، گفت: من شش ماه شبانه‌روز درس خوانده‌ام و تست‌های همه آزمون‌های سال‌های قبل‌تر را زده‌ام، اما وقتی کلید آزمون امسال آمد، مطمئن شدم قبول نمی‌شوم، نه تنها من، بلکه اکثر داوطلبان آزمون ارشد امسال علوم قرآن و حدیث به سؤالات طرح شده و تغییر روند کلی این آزمون به خصوص تغییر نزدیک به 100 درصدی منابع آزمونی، اعتراض دارند. البته یک اقدام قابل تقدیری امسال سازمان سنجش در آزمون ارشد انجام داد و آن اینکه حوزه امتحانی را از استان به شهرستان‌ها منتقل کردند و این مشکل که هر سال شرکت‌کنندگان باید برای شرکت در آزمون به مرکز استان خوزستان یعنی اهواز می‌رفتند، حل شد. اگر چه امسال آزمون چند شهرستان به‌صورت قطبی و در یک شهرستان برگزار شد، اما با این حال امسال دوری مسافت نداشتیم.

داوطلب دیگری از شهرکرد که کارشناسی علوم قرآن و حدیث دارد، گفت: متأسفانه در کنکور امسال، سؤالات درس تفسیر، ازسوره‌های تین و نحل سؤال طراحی شده بود، در صورتی که جزو منابع امتحانی نبودند. در درس حدیث هم همه ساله سؤالات بیشتر تعریفی بود، برای مثال؛ تعاریف حدیث می‌آمد، اما در آزمون امسال بیشتر از نظرات سؤال طراحی شده بود و سؤالات درس اتقان نیز واقعا سخت بودند.

داوطلبی که کارشناسی علوم قرآن و حدیث دارد و ساکن استان فارس، شهرستان فسا است و در آزمون ارشد امسال این رشته شرکت کرده بود، بیان کرد: سؤالات طراحی شده در کنکور امسال، با آینده داوطلبان بازی کرد. با تحلیل سؤالات آزمون‌های گذشته شاهد یک روند منطقی بودیم و داوطلبان براساس منابع مشخصی درس می‌خواندند. برای مثال، مهمترین منبع درس علوم قرآنی، سه جلدی اتقان آقای سیوطی است، جلد دوم و سوم این کتاب مباحثی دارد که خیلی فرّار است و هر ساله جزو مباحث پر سؤال بوده (ادوات نحوی، خبر انشا، ایجاز، اطناب)، همین مسئله سبب می‌شد داوطلبان وقت و انرژی زیادی روی این مباحث بگذارند، اما دریغ از یک سؤال که از بخش‌ها در آزمون امسال مطرح شده باشد. این تغییر رویه ناگهانی داوطلبان را دچار شوک کرده و از نظر روانی به‌هم ریخته‌ است.

این داوطلب ادامه داد: از منابع اصلی درس حدیث هم درایه آقای شانه‌چی و تاریخ حدیث آقای معارف است و نیز مباحث سنگینی مثل تاریخ حدیث اهل سنت و شیعه، کتاب‌های حدیثی و شرح‌های آن‌ها که جزو مباحث جدانشدنی کنکور بود، سؤالی به چشم نمی‌خورد. سؤالاتی از معجم رجال مطرح شده بود که برای داوطلبان آزمون دکتری است. درس تفسیر هم علاوه بر پیچیدگی سؤالات از سوره‌های تین و نحل، سؤال طراحی شده بود. گزینه‌های پاسخ بعضی سؤالات هم خیلی به‌هم نزدیک بودند و احتمال دو جواب درست وجود داشت.

داوطلب دیگری از شهرستان بهبهان در استان خوزستان که کارشناسی تربیت معلم قرآن دارد، گفت: یکی از داوطلبان کنکور ارشد الهیات، رشته علوم و قرآن حدیث هستم. متأسفانه سطح سؤالات امسال، نسبت به سال‌های قبل‌تر بسیار سخت بود، به نحوی که اصلاً نمی‌توانستیم پاسخ بدهیم. در دروس تفسیر، حدیث و علوم قرآن این سختی سطح سؤال بیشتر بود. من یک سال درس خواندم و تلاش کردم، اما حتی یک درصد سؤال تکراری از آزمون‌های سال‌های قبل در آزمون امسال وجود نداشت و سؤالات خارج از منبع آزمون بود. ما سیل‌زدگان خوزستان تنها دلخوشی‌مان قبولی در این آزمون بود که گویا با این سطح طراحی سؤال قبول نخواهیم شد.
 
به اعتراض داوطلبان رسیدگی می‌شود
براساس این صحبت‌ها و تماس‌های داوطلبان رشته علوم قرآن و حدیث آزمون ارشد امسال، موضوع را با رئیس سازمان سنجش در میان گذاشتیم. ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، در این‌باره به ایکنا، گفت: هر کدام از داوطلبان این آزمون به سؤالات طرح شده، اعتراض دارند، می‌توانند به وب‌سایت سازمان به نشانی www.sanjesh.org مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت کنند. سامانه ثبت اعتراضات داوطلبان آزمون ارشد ۹۸ از هفته گذشته باز شده و تا پایان این هفته داوطلبان می‌توانند با مراجعه به این سامانه اعتراض خود را اعلام کنند.

وی ادامه داد: سرفصل‌های دروس از سوی وزارت علوم تصویب و به ما ابلاغ شده است و منابع آزمون هم از آخرین سرفصل‌هایی است که دانشجویان کارشناسی خوانده‌اند.

خدایی گفت: داوطلبان هر اعتراضی دارند، اعلام کنند، این موارد بررسی می‌شود و اگر حق با داوطلبان باشد اقدام مرتبط انجام می‌شود. در این باره، هر گونه تغییری، در صورت اثبات اعتراضی که داوطلبان مطرح کرده‌اند، اعلام می‌شود.

انتهای پیام
captcha