به بهانه حضور جهادی رهبر انقلاب در زلزله سال ۱۳۴۷ فردوس
مقام معظم رهبری الگوی رفتاری گروه‌های جهادی قرار گیرد

حجت الاسلام حسین سالاری، مدیرکل تبلیغات خراسان‌جنوبیسیزدهم شهریورماه سال ۱۳۴۷ شهرستان فردوس زلزله‌ای هفت ریشتری را تجربه کرد و این حادثه هزاران جانباخته درپی داشت. در آن شرایط آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) و گروهی از طلاب پایگاه مردمی روحانیون کشور برای امدادرسانی به مردم زلزله‌زده به منطقه فردوس رفتند و به‌عنوان یک روحانی مردمی و دغدغه‌مند، در طول حضور دو ماهه خود در این شهر ضمن جمع‌آوری کمک‌های مختلف مردمی، پایگاه امداد روحانیت را ایجاد کردند و اقدامات مهمی را در خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده فردوس سامان دادند.

به‌مناسبت بزرگداشت این اقدام جهادی مقام معظم رهبری، هر سال رویداد «عنصر مجاهدت» همراه با فعالیت گروه‌های جهادی در مناطق و روستاهای شهرستان فردوس برگزار می‌شود که امسال نیز این رویداد از 18 تا 20 شهریورماه در حال برگزاری است که در ادامه یادداشت حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌ سالاری مکی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در خصوص این رویداد را می‌خوانیم:

رویداد عنصر مجاهدت به بهانه سالروز گروه جهادی به سرپرستی رهبر معظم انقلاب به شهرستان فردوس که همراه با 40 نفر از روحانیون بعد از زلزله سال ۱۳۴۷ به مدت 40 روز در این شهرستان کمک حال مردم بودند، هر ساله برگزار می‌شود؛ این حرکت جهادی در اصل یک تلاشی است برای تزکیه انسان که بتواند در مسیر رشد و سعادت به بهترین‌ها برسد.

حضرت علی(ع) در خطبه ۱۱۰ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى: الْإِيمَانُ بِهِ وَ بِرَسُولِهِ، وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِهِ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الْإِسْلَامِ»؛ با‌فضیلت‌ترین چیزی که انسان در مسیر تمسک و توسل به خدای تبارک و تعالی می‌تواند از آن خود کند تا مورد عنایت پروردگار قرار بگیرد، اول ایمان به خداوند و رسول خداست. همچنین حضرت در ادامه می‌فرمایند جهاد در راه خدا و تلاش و مجاهدت در مسیر رضای خدا. حضرت علی(ع) در تعبیر جهاد می‌فرمایند: «جهاد قله رفیع اسلام است»؛ پایه و اساس آنچه انسان قرار است به درجه رفیع برسد بحث جهاد است؛ جهاد با جان، مال، آبرو و... که در جامعه فعلی و در عرصه‌های مختلف برای زن و مرد فراهم است.

مقام معظم رهبری به‌عنوان یک مبلغ تأثیرگذار جهانی و با آن نگاه حکیمانه و تخصصی که دارند، می‌فرمایند: «صحنه مجاهدت تبلیغی و رفتار تبلیغاتی باید با عنصر مجاهدت آمیخته شود»؛ اینکه دو عنصر فهم صحنه و رفتار تبلیغاتی در بحث تبلیغ جهادی مطرح می‌کنند پیام خاص خود را دارد و صحنه مجاهدت امروز گسترده‌تر، حساس‌تر و پیچیده‌تر شده است. اگر قرار است تبلیغ ما مشحون به جهاد و مؤثر باشد، باید فهم صحنه داشته باشیم و رفتار تبلیغاتی ما درست شکل بگیرد. 

کتاب «دوباره فردوس»، روایت حضور جهادی آیت‌الله خامنه‌ای‌(مدظله‌العالی) در زلزله فردوس در سال ۱۳۴۷ است. این کتاب به قلم سیدعلیرضا مهرداد نوشته شده و برای اولین بار، خاطرات منتشر نشده از رهبر معظم انقلاب در موضوع حضور ایشان در زلزله فردوس در این کتاب ۲۴۰ صفحه‌ای گنجانده شده است.

در کتاب دوباره فردوس می‌خوانیم که ساواک در آن زمان گزارش می‌دهد مردم فردوس از دست مردمان حکومتی چیزی قبول نمی‌کنند ولی با اشتیاق از دست کاروان ۴۰ نفره که به همت رهبری وارد فردوس می‌شوند کمک را قبول می‌کنند. دو نکته است اول رعایت شئونات تبلیغی و الزامات رفتار با مردم در این داستان را می‌توانیم ببینیم. مطلب بعدی اینکه در کتاب هم آمده افرادی که صبح زود با حضرت آقا تشریف آوردند می‌خواهند سماور روشن کنند و چون کبریت ندارند، از ایشان پرسیدند که می‌توانیم از همین کمک‌ها استفاده کنیم اما رهبری می‌گویند نه چون بیت‌المال است و مصرف آن مشخص است اجازه بدهید که مغازه‌ها باز شود و بعد خرید کنید. دو نکته در این مسئله اهمیت دارد اول آن کسی که در گروه تبلیغی قرار گرفته تقیدش نسبت به شرعیات و رعایت امور دینی و اخلاقی درس‌آموز است که اجازه می‌گیرد و نکته بعد اینکه جواب دادن حضرت آقا که بالاخره این افراد برای کمک آمده‌اند، اما باز حضرت آقا حتی اجازه استفاده از وسیله‌هایی که برای کمک فرستاده بودند، ندادند.

در مسیر خدمت به مردم باید به فرایندها و رعایت اصول اخلاقی دقت کنیم؛ چنانچه نوع رفتار و عملکرد مقام معظم رهبری موجب شد تا مردم منطقه فردوس نسبت به ایشان چنین اقبالی را نشان دهند. یکی از نکات خاصی که در بحث تبلیغ باید به آن دقت کرد این است که ما فهم صحنه داشته باشیم و باید ببینیم آیا رفتار تبلیغاتی ما در برخورد با جوان و نوجوان که در برخورد با جنگ شناختی و روانی است احیاناً کمکی به دشمن نمی‌کند تا جوان ما را از ارزش‌های اخلاقی دور کند؟ آیا ما اولویت را در کار تبلیغ رعایت می‌کنیم؟ آیا تبلیغ ما روحیه جهادی به خود گرفته یا نه؟ آیا میدان و خطری که مورد توجه جوان ماست را درک کرده‌ایم و تلاش شبانه داریم؟