کد خبر: 4300918
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۴

وقتی کودکان نویسنده می‌شوند؛ «منظومه خیال» به چاپ رسید

«منظومه خیال» مجموعه‌ای از داستان‌های تخیلی و خلاقانه دانش‌آموزان دبستانی بیرجند، با حمایت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی، آموزش و پرورش و کانون کتاب به همت عاطفه مقامی، برای نخستین‌بار در خراسان جنوبی منتشر و رونمایی شد.

وقتی کودکان نویسنده می‌شوند؛ «منظومه خیال» به چاپ رسیدبه گزارش خبرنگار ایکنا در خراسان جنوبی، آیین رونمایی از این کتاب با حضور سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، فرماندار بیرجند و جمعی از دوستداران کتاب در سالن شهید سردار حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

رونمایی از «منظومه خیال» را می‌توان نقطه عطفی در فعالیت‌های فرهنگی خراسان جنوبی دانست؛ تجربه‌ای که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری بر استعدادهای ادبی کودکان، می‌تواند به پرورش نویسندگانی خلاق و آینده‌ساز منجر شود. این حرکت علاوه بر ترویج کتاب و کتابخوانی، الگویی برای سایر مدارس و معلمان است تا در کنار آموزش رسمی، به پرورش تخیل و توان نویسندگی دانش‌آموزان نیز توجه ویژه داشته باشند.

علی ظهوری، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در این مراسم با بیان اینکه «حمایت از نونویسندگان و معلمان خلاق» از برنامه‌های اصلی این اداره‌کل است، اظهار کرد: منظومه خیال نشانه‌ای روشن از ظرفیت‌های پنهان در دل دانش‌آموزان است. این کتاب ثابت می‌کند که اگر بستر و فرصت مناسبی فراهم شود، کودکان می‌توانند فراتر از سن خود بیندیشند و آثاری ارزشمند خلق کنند.

وی با تأکید بر اینکه این کتاب نخستین تجربه مکتوب دانش‌آموزان استان است، افزود: منظومه خیال شامل ۲۵ داستان با موضوعات متنوع است که هر یک برگرفته از تخیل و دنیای ذهنی کودکان است. چنین کارهایی نه‌تنها باعث تقویت خلاقیت دانش‌آموزان می‌شود، بلکه مسیر پرورش نویسندگان آینده کشور را هموار می‌کند.

ظهوری ادامه داد: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی از این‌گونه فعالیت‌ها حمایت خواهد کرد، چراکه باور داریم آینده ادبیات ایران به همین جوانه‌های کوچک وابسته است. هر یک از این کودکان می‌توانند نویسنده‌ای بزرگ در آینده باشند.

در ادامه مراسم، عاطفه مقامی، گردآورنده کتاب «منظومه خیال» با ابراز خوشحالی از تحقق این ایده گفت: سال‌هاست به کتاب و کتابخوانی علاقه‌مندم، اما هیچ‌گاه تصور نمی‌کردم، روزی آثار دانش‌آموزانم به کتابی مستقل تبدیل شود. زمانی که دیدم هر یک از بچه‌ها با قدرت تخیل خود داستان‌هایی بدیع و متفاوت می‌نویسند، تصمیم گرفتم این نوشته‌ها را گردآوری کنم تا نشان دهیم کودکان نیز می‌توانند خالق ادبیات باشند.

وی با اشاره به روند شکل‌گیری کتاب افزود: در گام نخست هر دانش‌آموز داستان خود را در قالب یک کتابچه آماده کرد. سپس با همکاری و راهنمایی معلمان و حمایت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و آموزش و پرورش، این مجموعه ویرایش و در قالب کتاب منتشر شد. باور دارم این تجربه در ذهن بچه‌ها ماندگار خواهد شد و انگیزه‌ای جدی برای ادامه مسیر نویسندگی در آن‌ها ایجاد می‌کند.

انتهای پیام
captcha