بتول رضائی، مدیر مؤسسه جامعةالقرآن الکریم و اهل بیت(ع) بیرجند در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی با بیان اینکه طرح ملی آیات رویش با هدف پرورش نوجوانان در جهت اثرگذاری اجتماعی و افزایش قدرت انتخابگری طراحی شده است، گفت: این دوره به مدت سه سال بوده و نوجوانان ۱۰ تا ۱۲ ساله سراسر کشور را، بهویژه از مناطق محروم، هدف قرار میدهد. مجری این طرح، مؤسسات قرآنی فعال در سطح کشور هستند.
رئیس نهضت بانوان قرآنی استان خراسانجنوبی تصریح کرد: کلاسهای طرح آیات رویش در ساختاری منظم و گامبهگام برگزار میشوند که شامل حلقههای رشد، نشستهای انس با قرآن، شرکت در اردوهای تربیتی و مفرح، بازیهای هدفمند آموزشی، کارگاههای مهارتافزایی، فعالیتهای گروهی مختلف، مشارکت در عملیاتهای اجتماعی و دیگر رویدادهای آموزنده است.
وی با بیان اینکه مؤسسات قرآنی فعال در سراسر کشور بهعنوان مجریان اصلی این برنامه ملی شناخته میشوند، گفت: یکی از اهداف کلیدی این طرح تقویت ارتباط مؤثر و پایداری کودکان و نوجوانان با قرآن کریم از طریق حضور در جلسات منظم قرآنی است.
رضائی افزود: از دیگر اهداف طرح میتوان به تقویت روحیه انقلابی با بهرهگیری از آموزههای عمیق قرآن کریم، ترویج حضور فعال و مسئولانه نوجوانان در جامعه، پیشبرد روحیه کنشگری اجتماعی، تربیت نسل دغدغهمند نسبت به آینده اجتماعی، ترویج مشارکت در حل مسائل جامعه، ارتقای خردورزی و اندیشهورزی، تشویق به تفکر، تدبر و تعقل در آیات قرآن برای شکلگیری شخصیت علمی و اخلاقی افراد اشاره کرد.
وی ادامه داد: افزایش خودباوری و اعتماد بهنفس با الهام از آموزههای قرآنی، تقویت امید به آیندهای روشن، ترویج روحیه تعاون و کارگروهی، ایجاد حس مسئولیتپذیری اجتماعی و جلب توجه به کمکرسانی به نیازمندان، تحکیم بنیه علمی و گسترش فرهنگ مطالعه ارتقای دانش فردی و اجتماعی برای آمادگی بهتر جهت ایفای نقش مؤثرتر در اجتماع از دیگر اهداف طرح است.
رئیس نهضت بانوان قرآنی استان با اشاره به مراحل اجرایی طرح ملی تربیتی آیات رویش گفت: در گام نخست، مترصدین طرح ملی آیات رویش ابتدا مؤسسات قرآنی مردمی سراسر کشور را که ظرفیت بالایی در امر تربیت و آموزش داشته باشند شناسایی میکنند. این مرحله از طریق فرآیندهای غیرحضوری مانند ارزیابی سوابق و یا بازدید حضوری صورت میگیرد، مرحله دوم آموزش و توانمندسازی است که پیش از آغاز کلاسهای آیات رویش، مدیران، مربیان و خانوادههای نوجوانان تحت آموزشهای حضوری و مجازی قرار میگیرند تا براساس اصول علمی و تربیتی مشخص عمل کنند.
رضائی افزود: گام سوم تولید محتوای آموزشی است، برای ارتقای کیفیت برنامهها، مجموعهای از محتواهای آموزشی با محوریت تفکر، تدبر و خردورزی متناسب با سن گروه هدف تولید میشود. این محتوا در فرمتهای متنوع نظیر کتابها، انیمیشنها و مواد چندرسانهای ارائه خواهد شد.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اصول اجرایی این طرح نظارت دقیق و نظاممند بر روند برگزاری دورههاست، گفت: وضعیت مراکز، عملکرد مربیان و کیفیت برنامهها بهصورت منظم مورد ارزیابی قرار گرفته تا اطمینان حاصل شود که فعالیتها در مسیر اهداف مشخصشده پیش میروند.
رئیس نهضت بانوان قرآنی استان خراسانجنوبی تصریح کرد: این دقت عملها و برنامهریزیها در راستای تحقق بخشیدن به اهداف والای قرآنی و تربیتی طراحی شدهاند تا نسلی توانمند، متعهد و مؤمن برای آیندهای روشنتر آماده شوند.
انتهای پیام