حجتالاسلام و المسلمین حسین رحیمی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، در گفتوگو با ایکنا خراسان جنوبی با اشاره به تأثیر تمامی نهادها و ارگانهای دولتی جهت همگانسازی قرآن کریم در جامعه امروز گفت: همگانسازی قرآن کریم در جامعه در گرو مشارکت همه نهادهای فرهنگی است و در گام اول تمامی نهادهای فرهنگی که در زمینه مباحث قرآنی درحال فعالیت هستند، باید درباره تحقق این هدف تلاش کنند و وظیفه خودشان را به درستی انجام بدهند.
رحیمی ادامه داد: اولین راهکار که در جهت تحقق مسئله همگانسازی دستگاهها میتوانیم انجام دهیم، همافزایی نهادهای فرهنگی در خصوص قرآن با همدیگر بالا برود، زیرا یکی از دغدغههای اصلی فعالان قرآنی و افرادی که در زمینه قرآن فعالیت میکنند، این است که نهاد واحدی، حوزه قرآن و برنامههای قرآنی را به عهده ندارد و هر ارگانی به صورت پراکنده فعالیتی در خصوص قرآن انجام میدهد.
رحیمی گفت: لذا مهمترین نکتهای که میتوان در جهت تحقق این موضوع از آن نام ببریم این هست که وظایف هر نهادی در خصوص حوزههای قرآنی مشخص بشود و متأسفانه باتوجه به اینکه میان ارگانهای دولتی برای مباحث قرآنی هیچگونه همافزایی وجود ندارد، موجب شده است که پیشرفت و ارتقای خاصی در این زمینه به چشم نخورد.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی افزود: ما باید در خصوص حمایت از جامعه قرآنی و فعالیتهای قرآن یکسری برنامهریزیهای درست همراه با محتوای صحیح و آماده شده داشته باشیم؛ یکی از مشکلاتی که در زمینه همگانسازی فرهنگ قرآنی بین فعالان قرآن به چشم میخورد به این شکل است که وقتی فرد به سراغ فعالیتهای قرآنی میآید، بهخاطر نبود استاد متخصص و امکانات و شرایط لازم در نقاط مختلف شهری و روستایی، بی انگیزه میشود و این فرهنگ همگانسازی در جامعه نمیتواند به نحو احسن در جامعه اجرا شود لذا باید امکانات و شرایطی فراهم شود تا جامعه قرآنی و علاقهمندان به قرآن جذب اینگونه کارها و فعالیتهای قرآنی شوند.
وی بیان کرد: وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام(ص) هم برای تبلیغ و ترویج دین مبین اسلام، انگیزههایی برای دین اسلام مشخص کرد و این انگیزهها باعث میشد مردم به سمت دین اسلام روی آورند و در این حیطه افراد را تشویق میکردند و اشخاصی که در اطرافشان حضور داشتند از جمله یاران و اصحاب خود را آموزش میدادند که بروند دین اسلام را در میان مردم تبلیغ کنند و آموزش دهند لذا یکی از راهکارهایی که در این زمینه میتوانیم عملی کنیم، تقویت اساتید برجسته و اعزام آنها به مناطق شهری و روستایی است تا بتوانیم جامعه قرآنی را با این اساتید آشنا کرده و موجب ارتقای آنها شده و انگیزه آنها را در تمامی زمینههای قرآنی افزایش دهیم.متأسفانه نبود اساتید مجرب موجب ناامیدی و رها کردن علاقهمندان حوزه قرآنی میشود.
رحیمی تاکید کرد: نهادهایی که در زمینه قرآن فعالیت دارند و اعتبار لازم جهت حمایت جامعه قرآنی دارند، باید به صورت جهادی پای کار بیایند و صرف این نباشد که فقط طبق دستورالعملی که برایشان میآید، در جهت رفع تکلیف و به صورت نمادین این مسئله را انجام و مطرح کنند؛ اگر مسئولی این وظیفه سنگین را به دوش کشیده است باید به صورت جهادی و مصمم باید در این راه فعالیت کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار کرد: باید یک نکتهای را عرض کنم که بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون تربیت حافظان قرآنی، باید چندین میلیون نفر حافظ قرآنی تربیت شده و آموزش ببینند و وارد جامعه شوند که سازمان اداره کل اوقاف و امور خیریه این مسئولیت را به عهده گرفت و درخصوص کلاسهای حفظ قرآن فعالیتهای شاخصی انجام داد. این موضوع را ما میتوانیم مطرح کنیم که با توجه به اینکه رهبری دغدغه حوزه حفظ قرآن داشتند، اوقاف توانسته تا حدودی این موضوع را تقبل کرده و همچنین در این زمینه علم و تخصص لازم را هم دارد که بتواند در موضوع حفظ قرآن فعالیت کند.
وی ادامه داد: نهادهایی مانند سازمان تبلیغات، ارشاد که تخصص آنها هم در زمینه قرآن است و تقریباً تمامی ظرفیتهای این مسئله را در همه جوانب داشته است که درحال حاضر روی این حیطهها و رشتههای مربوطه آن کار هم میکنند، بیایند و تخصصی یک موضوع خاصی را تقبل و کار کنند و صرف اینکه از هر کدام چند کلاس قرائت، تجوید و حفظ داشته باشند، به این مسئله اکتفا نکنند و کاری کنند که حیطه و آموزش قرآنی به صورت بنیادی در این زمینه حل شود. همچنین از اساتید خوبی هم از خارج استان با توجه به بودجه و اعتباراتی که در دسترس نهادهای فرهنگی است، دعوت شود تا بتوانیم در این زمینه کارهای شاخصی انجام بدهیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد: مسئله قرآن باید یکی در محیط خانواده باید بهش توجه شود و دیگری در محیط مدرسه و بیرون از خانه باید به آن توجه شود. اگر در محیط خانه، والدین و فرزندان، اهل قرآن و تلاوت مستمر آن باشند، به نوعی این تأثیرپذیری از والدین به فرزندان القا میشود و میتواند این موضوع برعکس آن هم باشد.
وی خاطر نشان کرد: مسئله آموزش قرآن یک موضوع حیاتی است و نمیتواند هر کسی بیاید و قرآن را آموزش بدهد و اگر در مدارس به این موضوع توجه نشود و معلم اختصاصی که بتواند قشر دانشآموزان را به قرائت و فهمیدن قرآن دعوت کند، نباشد، قطعاً آن سوگرایی و گرایش به بحث قرآن در کودکان اتفاق نخواهد افتاد، پس باید در این زمینه از اساتید متخصص و معلمان متخصص در محیط مدرسه و یا دانشگاهها برای آموزش اصولی بیایند و واقعاً تخصصی به دانشآموزان و دانشجویان این موضوع را هم در قرائت و هم در مفاهیم آموزش دهند تا در نهایت این موضوع به صورت همگانی و اجتماعی در بین قشر جوان و نوجوان نمایان شود.
انتهای پیام