کد خبر: 4216554
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۷
با حضور معاون شبکه‌های مردمی جامعه قرآنی عصر؛

طرح‌های قرآنی باید در بحث بانوان ارائه شود

معاون شبکه‌های مردمی جامعه قرآنی عصر گفت: در بحث قرآنی نباید منتظر مقامات کشوری بود بلکه باید با تمام مراکز که در بحث بانوان مؤثرند طرح داد و قشر نوجوانان، بانوان، دانشجویان و طلاب از اهمیت بالایی برخوردار بوده و پیشران هستند.

راهکارهای عملی ظرفیت سازی که عموم مردم را پای کار آوردبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی حجت الاسلام دزفولیان، معاون شبکه‌های مردمی جامعه قرآنی عصر امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت در جلسه هیئت اندیشه‌ورز استان خراسان‌جنوبی گفت: اوایل انقلاب جمعی از دانشجویان براساس تفکرشان نزد مهندس بازرگان رفتند و بی‌سوادی را اعلام کردند و بعد طرحی ارائه کردند با عنوان نهضت سواد آموزی که برای امام ارسال شد، امام این طرح را تأیید کردند و روی آن سخنرانی داشتند که اگر دانشجویان منتظر می‌ماندند که کار به جایی نمی‌رسید اما مدل ارائه دادند و امام روی این مدل سخنرانی کرد و نهضت سوادآموزی در کشور فراگیر شد.

وی بیان کرد: در بحث قرآنی نیز نباید منتظر مقامات کشوری بود بلکه باید با تمام مراکز که در بحث بانوان موثرند طرح داد و قشر نوجوانان، بانوان، دانشجویان و طلاب از اهمیت بالایی برخوردار بوده و پیشران هستند و ما نیز شروع کردیم، به برنامه ریزی ما سمت مردم می‌رویم، از گروه‌های مردمی طرح می‌گیریم و پیگیری می‌کنیم. 

حجت‌الاسلام دزفولیان گفت: دولت را باید در مجرای حرکت مردمی آورد چشمه‌ای که باید بجوشد مردم است و لذا مردم باید تلاش کنند، نباید منتظر دولت ماند و باید خودمان فکر کنیم و ایده بدهیم که چگونه می‌توان گروه‌های کوچک مادرانه قرآنی راه انداخت و در بحث قرآنی منتظر مقامات کشور نمانیم.

فاطمه هادی، مربی بنیاد مهدویت خراسان جنوبی نیز با اشاره به طرح ابتکاری خود در خصوص غواصی در قرآن گفت: در سطح جامعه ایده‌ایی که بنده تجربه کردم این است که افراد با هدف غواصی، قرآن را یاد بگیرند چرا که قرآن شرح انسان بوده و باید جوری قرآن را بخوانیم و فرابگیریم که گویی قرآن بر خود ما نازل شده است و ما مخاطب خاص خداوند هستیم. 

وی افزود: این طرح برای همه رده‌های سنی کاربرد داشته و هر فرد باید ابتدا با قواعد صرف و نحو عربی تا حدی آشنایی داشته باشد و بعد از آن با نصب نرم‌افزار قرآنی حبل المتین، یک کار تحقیقی کرده و آن نکات کاربردی که برای زندگی است را پیدا کرده و در پایان نیز با پرسش و پاسخ کارگاهی، افراد شرکت کننده نظر خود را می‌گویند. 

فهم قرآن را نباید فقط مختص افراد خاصی بدانیم

حسن سلمانی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: نباید فهم قرآن را فقط مختص افراد خاصی بدانیم بلکه به تعداد افرادی که مخاطب قرآن هستند فهم قرآن نیز وجود دارد، هرچند فهم قرآن ذومراتب است و هر کسی با توجه به سعه وجودی خود می‌تواند از قرآن بهره‌برداری کند.

فاطمه رهبردار، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز بیان کرد: باید به یک رفتار قرآنی دست پیدا کرد و به کمال انسانی نیز رسید که با توجه به تجربه‌ای که در حوزه قرآنی داشتم برمبنای آیه ۲۰۴ سوره اعراف که (هنگامی که قرآن خوانده می‌شود گوش فرا دهید و خاموش باشید شاید مشمول رحمت الهی شوید) درصدد نهادینه کردن رفتار قرآنی در همه مدارس برآمدیم.

وی با اشاره به اجرای طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان، گفت: از نقاط قوت این طرح این است که آیات قرآن را به صورت کاربردی برای مخاطبان مطرح می‌کند.

وی بیان کرد: باید سیستمی نگاه کرد و باید همه این شبکه‌ها کنار هم باشند تا برای آن طیفی که از قرآن شناختی ندارند مدلی ارائه داد که آن طیف تأثیرگذار باشد لذا بازی‌های قرآنی در کنار تمامی بازی‌های مجازی می‌تواند تاثیرگذار باشد و برای این کار می‌توان از نخبه‌های دانشگاهی کمک خواست و از آن‌ها نیز در خصوص این کار پشتیبانی کرد.  

حوا صحراگرد، مسئول واحد خواهران مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان‌ جنوبی نیز در این جلسه بیان کرد: حوزه و طلاب از ظرفیت‌های خاصی برخوردار هستند ولی بستر برای تبلیغ آماده نیست و لذا با ظرفیت‌های ناشناخته‌ایی که در اکثر نقاط روستا وجود دارد می‌توان با استعدادیابی شناسایی صورت پذیرد.

وی در خصوص علاقه‌مندی نوجوانان و جوانان در زمینه قرآن گفت: بازی‌های قرآنی نیز تاثیر بسیاری دارد و آموزش قرآن به سبک بازی به حفظ قرآن و یادگیری قرآن تاثیر داشته و باید به صورت تخصصی در این زمینه کار شود‌.

انتهای پیام
captcha