حجتالاسلام علیجان دلدار، استاد حوزه علمیه رضویه خراسانجنوبی در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی گفت: یکی از سبکهای پسندیده در حوزه علمیه این است که برای افراد مستعد طلبه از همان ابتدا زمینه تدریس را نیز فراهم میکنند.
وی افزود: برنامهایی در حوزه وجود دارد به نام مباحثه که درس را مورد پرسش و پاسخ قرار داده که این سنت باعث تثبیت مطالب در ذهن شده و استادپرور بوده و کسانی را که نسبت به مباحثه اهتمام و توجه داشته باشند آماده تدریس میکند.
حجتالاسلام دلدار با بیان اینکه از سال 76 شروع به تدریس کرده، گفت: حوزههای علمیه افرادی را که از نظر علمی، اخلاقی صلاحیتهای لازم داشته باشند، زمینه تدریس را برای آنها فراهم میکنند و استاد به عنوان یک الگو نمونه دست یافتنی است که همیشه در دسترس بوده و میتواند برای افراد تاثیرگذار باشد.
استاد حوزه علمیه رضویه خراسانجنوبی بیان کرد: از معلم در دین اسلام به عنوان پدر یاد شده خیلی هنرمندانه و روانشناسانه است چرا که معلم پدر انسانیت بوده و روح، روان، شخصیت و آینده انسان را میسازد و در زندگی انسان نقش بسیاری دارد.
وی بیان کرد: یک معلم دلسوز باید رشد افراد را در دستور کار خود قرار دهد چرا که افراد تحت تاثیر یکدیگر هستند و انسان با رفتار و عملکرد خود بر دیگران میتواند تاثیر بگذارد.
حجتالاسلام دلدار با بیان اینکه شاه کلید اصلی این است که انسان بتواند شخصیت خود را طوری بار بیاور که خمیر مایه دانش پژوهی که در ذات انسان است در وجود خود رشد دهد، تصریح کرد: با یک برنامهریزی منظم در راستای پیشرفت حرکت کرده و باید مراقب بود که حقیقت طلبی و علم جویی قربان لذتهای زود گذر جوانی نشود و هر کسی فرصت و زمان را از دست دهد گرفتار یک غصه ویران کننده میشود.
استاد حوزه علمیه رضویه خراسانجنوبی در خصوص رسالت اساتید، گفت: در ایران امروز پیشرفت تکنولوژیکی وظیفه اهل فرهنگ را سنگین کرده است. فضای مجازی و رسانه بستر مناسبی برای ترویج اهل بیت(ع) است و باید از زمان به شکل سنجیده بهره برد.
انتهای پیام