استفاده از ظرفیت صلح‌یاران برای کاهش تعداد پرونده‌های قضایی
کد خبر: 4144568
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

استفاده از ظرفیت صلح‌یاران برای کاهش تعداد پرونده‌های قضایی

معاون رئیس‌کل دادگستری خراسان‌جنوبی در امور شوراهای حل اختلاف با بیان اینکه با ظرفیت صلح‌یاران در هر محله پتانسیل‌ها شکل می‌گیرد پیش از آنکه پرونده‌ای در دستگاه قضا ایجاد شود، گفت: با این روش امیدواریم کاهش تعداد پرونده‌های قضایی را در دادگاه‌ها شاهد باشیم.

صلح و سازشمحمود علیمردانی، معاون رئیس‌کل دادگستری خراسان‌جنوبی در امور شوراهای حل اختلاف در جریان همایش صلح‌یاران که شب گذشته، هشتم خردادماه در دادگستری استان برگزار شد، در خصوص پیگیری اختالافات با استفاده از ظرفیت‌های محلی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: در سال‌های اخیر دستگاه قضا به این نتیجه رسید که از ظرفیت نخبگان، فرهیختگان و متدینین که بین مردم عزت و تأثیر کلام دارند استفاده کند.

وی با اشاره به ظرفیت مصلحین در حل اختلافات افزود: باید از این ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم، چراکه در روایات نیز بر اهمیت صلح اشاره‌های بسیاری شده و تلاش داریم هر دو طرف پرونده راضی باشند.

معاون رئیس‌کل دادگستری خراسان‌جنوبی در امور شوراهای حل اختلاف با بیان اینکه بر این اساس ظرفیت‌ها در محله‌ها شکل می‌گیرد پیش از آنکه پرونده‌ای در دستگاه قضا ایجاد شود، بیان کرد: با این روش امیدواریم کاهش تعداد پرونده‌های قضایی را در دادگاه‌ها شاهد باشیم.

علیمردانی با بیان اینکه با این روش صلح و سازش، اختالافات به‌صورت ریشه‌ای حل می‌شود، تصریح کرد: طی سال گذشته از مجموع پرونده‌های ارجاع شده به شورای حل اختلاف 42 درصد منجر به سازش شد که بسیاری از آن براساس ظرفیت صلح یاران است.

وی افزود: اکنون برای تعداد ۲۵۶ نفر از صلح‌یاران ابلاغ صادر شده و طی سال گذشته از 640 پرونده ارجاع شده به این افراد 305 پرونده منجر به سازش شده است؛ همچنین در شهرستان بیرجند از ۳۴۰ پرونده‌ای که به خادم‌یاران رضوی ارجاع شده ۱۱۳ پرونده منجر به سازش شده است.

معاون رئیس‌کل دادگستری خراسان‌جنوبی در امور شوراهای حل اختلاف از تشکیل اتاقی مخصوص صلح‌یاران در مجتمع شورای حل اختلاف بیرجند خبر داد و گفت: شعب روستایی و شهری و همچنین شورای تخصصی تشکیل شده که در اداراتی چون اداره صنعت، معدن و تجارت و برای رسیدگی به اختلافات وجود دارد.

وی یادآور شد: امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت در راستای صلح و سازش بیشتر استفاده کرده و در هر محله مشکلات را حل کنیم؛ این‌گونه به نفع هر دو طرف پرونده خواهد بود و از طرفی در خود محل پیش از قضایی شدن مسئله پیگیری می‌شود.

انتهای پیام
captcha