شکاف بین نسلی با ساده‌سازی آثار مفاخر ایرانی مرتفع می‌شود
کد خبر: 4143778
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

شکاف بین نسلی با ساده‌سازی آثار مفاخر ایرانی مرتفع می‌شود

محمود شالویی با تأکید بر ساده‌سازی آثار مفاخر ایرانی گفت: سعی می‌کنیم هرچه ساده‌تر مفاخر خود را به نسل امروزی معرفی کرده تا شکاف بین نسلی را از بین برده و بین نسل امروز و نسل گذشته ارتباط مشفقانه برقرار کنیم.

جلسه انجمن آثار و مفاخر خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، محمود شالویی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز، ششم خردادماه در سفر به خراسان‌جنوبی و در جلسه انجمن آثار و مفاخر استان با قدردانی از پیگیری‌های مجدانه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، گفت: امروز دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان‌جنوبی آغاز به کار خواهد کرد تا بستر معرفی بهتر و بیشتر مفاخر استان فراهم شود.

وی با بیان اینکه از هرگونه حمایت و همکاری با این دفتر و ارائه برنامه‌های پیش‌رو دریغ نخواهیم کرد، افزود: این انجمن در کشور صد و یکمین سال تأسیس خود را می‌گذراند.

رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور با بیان اینکه اعضای هیئت مدیره این انجمن با حکم و امضای رئیس‌جمهور این مسئولیت را برعهده گرفته‌اند، تصریح کرد: این انجمن سه وظیفه دارد که اولین آن، ساخت آرامگاه‌ها برای مفاخر فرهنگی و ادبی و هنری کشور است که در این راستا تاکنون 38 بنا ساخته شده که از مهم‌ترین آن‌ها آرامگاه فردوسی، سعدی، باباطاهر، ابن سینا و برخی از آرامگاه‌ها در خارج از کشور است.

شالویی با بیان اینکه در برنامه آتی برای شخصیت‌هایی چون بیدل دهلوی و سهروردی و جمع بسیار دیگری از فرزانگان آرامگاه‌هایی را تأسیس خواهیم کرد، افزود: برگزاری آیین‌های گرامیدشت مفاخر از دیگر رسالتهاست که از سال گذشته تاکنون نزدیک به 10 آیین بزرگداشت و از زمان تأسیس انجمن برای نزدیک 300 نفر از مفاخر فرهنگی بزرگداشت برگزار کردیم.

وی با اشاره به انتشار آثار این مفاخر در این آیین‌ها ادامه داد: انتشار آثار فرهنگی و ساده‌نویسی را در دستور کار قرار دادیم تا آثار بزرگانی چون مولوی، ابن سینا، ملاصدرا، میرداماد و شیخ بهایی با حمایت انجمن به شکل امروزی تدوین شوند.

شالویی اظهار کرد: یکی از اقدامات بزرگ امسال که در طول تاریخ فرهنگی کشور بی سابقه است، ساخت بزرگراهی بین سهرورد در زنجان تا همدان به طول 146 کیلومتر به عنوان منطقه ویژه فرهنگی خواهد بود که از ابداعات و ابتکارات دولت است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقبال رئیس‌جمهور نسبت به موضوعات فرهنگی و حمایت همه جانبه دولت برای شخصیت‌های فرهنگی بیان کرد: دولت مردمی با جدیت هرچه بیشتر نسبت به مسائل فرهنگی حساسیت نشان داده و اهمیت آن را دریافته است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور با ابلاغ پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در خراسان‌جنوبی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گام‌های بزرگی را در مسیر فرهنگی برخواهد داشت.

شالویی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی نباید تحت‌الشعاع سایر برنامه‌ها قرار گیرند، افزود: برنامه‌ریزی برای مقابله با اقدامات دشمن که برای جدا کردن نسل امروزی از هویت و اصالت ایرانی پیش گرفته، به‌صورت جدی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در راستای بزرگداشت مفاخر فرهنگی، ساخت 17  بنای یادبود طی امسال در دستورکار قرار گرفته است، ادامه داد: با توجه به قدمت خراسان‌جنوبی، این استان جزء مراکز مهم به‌شمار آمده و برنامه‌های پیشنهادی انجمن استانی با جدیت مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

شالویی با اشاره به رسیدگی به درخواست‌های خراسان‌جنوبی بیان کرد: سعی می‌کنیم هرچه ساده‌تر مفاخر خود را به نسل امروزی معرفی کرده تا شکاف بین نسلی را از بین برده و بین نسل امروز و نسل گذشته ارتباط مشفقانه برقرار کنیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آثار مفاخر ایران همین امروز نیز قابلیت بهره‌برداری دارد، یادآور شد: باید به نسل امروزی این آثار را معرفی کرده و آموزش دهیم.

انتهای پیام
captcha