یکی از علل مشکلات کشور تمرکزگرایی در تصمیم‌گیری‌هاست
کد خبر: 4143521
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲
قالیباف:

یکی از علل مشکلات کشور تمرکزگرایی در تصمیم‌گیری‌هاست

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از دلایل نارسایی‌های کشور تمرکزگرایی در تصمیم گیری‌هاست، گفت: باید تمرکزگرایی و تصدی‌گری کاهش یابد؛ در امورات، تولی‌گری هدایت و نقش هدایت‌گری و تصمیم‌گیری در مرکز امری ضروری است اما در امور تصدی‌گری تصمیم‌گیری در مرکز بر مشکلات خواهد افزود.

شورای اداری خراسان جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، شامگاه، چهارم خردادماه در سفر به خراسان‌جنوبی و در جریان شرکت در جلسه شورای اداری استان اظهار کرد: مردم خراسان جنوبی سخت‌کوش، قانع، حلیم با فرهنگ غنی، صبور و ولایت‌مدار هستند و خداوند را شاکرم که در چنین ایامی در خدمت آنها بودیم.

وی تصریح کرد: مردم استان همواره پای انقلاب بوده‌اند و این موضوع را به وضوح در دوران دفاع مقدس هم دیده‌ایم. در مورد مشکلات اقتصادی نیز با همراهی جوانان بر آن فائق خواهیم آمد.

قالیباف بیان کرد: یک سیاست قطعی که مجلس دنبال و دولت نیز این نگاه را داشته و همراهی می‌کند این است که در قوانین جاری و قوانین برنامه و بودجه سالانه به سمت مردمی‌سازی برویم.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل نارسایی‌های کشور این است که در تصمیم‌گیری‌ها تمرکزگرایی می‌کنیم، تصریح کرد: باید تمرکزگرایی و تصدی‌گری کاهش یابد؛ در امورات، تولی‌گری هدایت و نقش هدایت‌گری و تصمیم‌گیری در مرکز امری ضروری است اما در امور تصدی‌گری تصمیم‌گیری در مرکز بر مشکلات خواهد افزود.

قالیباف با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ با نظر رئیس‌جمهور موضوع تبصره ۱۸  در خصوص اشتغال بیشتر دیده شده، ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ اتفاقات خوبی در حوزه اشتغال افتاد، ولی در سال ۱۴۰۱ بودجه‌‌ای که در این زمینه در مجلس تصویب شد شاید ۱۰ درصد به استان‌ها تخصیص یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امسال در تبصره ۱۸ کار روان شده به نحوی که همه تصمیم‌گیری به شورای برنامه‌ریزی استان واگذار شده و بدون سیر برنامه و بودجه و توسط وزارت اقتصاد اعتبارات مربوطه واریز می‌شود.

قالیباف با بیان اینکه تسهیلاتی که برگشت دارد مجدد وارد این بخش شده و می‌تواند مجدد در اختیار تولیدکنندگان اشتغال قرار گیرد، تصریح کرد: این رویکرد و نگاه در برنامه هفتم باید کامل دیده شود و این تمرکزگرایی در مرکز را از بین ببریم تا شورای برنامه‌ریزی استان و شهرستان‌ها حق تصمیم‌گیری داشته باشند و به مردم و مرکز پاسخگو باشند.

وی با اشاره به بحث مولدسازی، بیان کرد: در مولدسازی نیز این مسیر را طی می‌کنیم اما برخی‌ها متأسفانه آن را متوجه نشده‌اند و برخی از نخبگان این حوزه و برخی از نمایندگان نسبت به آن نقد داشته‌اند.

قالیباف با بیان اینکه از سال ۸۲ تا ۱۴۰۱ تعداد ۱۲ قانون برای مولدسازی نوشته شده ولی اجرا نشده است، اظهار کرد: این امر در جلسه سران قوا نیز مطرح شده که این ظرفیت‌ها باید برای رفع مشکلات زیرساخت‌ها استفاده شود.

وی با بیان اینکه این ظرفیت‌ها چند برابر اعتبارات تملک دارایی‌ها است، بیان کرد: نبود انضباط اداری و سخت‌گیری‌های نادرست و بهانه‌تراشی دستگاه‌های نظارتی است که شجاعت مدیران را تضعیف می‌کند باعث بروز مشکلاتی شده است.

قالیباف با بیان اینکه اکنون مولدسازی در حال اجرا بوده و بسیاری از اختیارات به استان‌ها واگذار شده است، ادامه داد: قانون مسکن که مشکلاتی در پی دارد باید اصلاح شود. باید این قوانین منطبق بر شرایط استان‌ها باشد.

وی با بیان اینکه این موضوع را اساسی و به سرعت انجام خواهیم داد، تصریح کرد: در مورد معیشت و محرومیت‌زدایی اقداماتی دنبال می‌شود و در برنامه هفتم باید به مهار تورم توجه شود. باید به ظرفیت‌هایی که در نهادهای غیردولتی برای محرومیت‌زدایی استفاده می‌شود، توجه کرد. در این راستا تاکنون قریب به پنج میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از مجموع ۶ میلیون نفر که از بیمه برخوردار نبودند زیرپوشش بیمه قرار گرفتند.

وی افزود: در بحث مسکن در مجلس، قانون جهش تولید مسکن تصویب شد و از افرادی که چندین دوره تجربه قانون‌گذاری دارند بسیار کمک گرفته می‌شود که این امر باعث پختگی مجلس خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر باید زمین را واگذار کنیم و در بقیه موارد تسهیل‌گری کنیم، ادامه داد: باید به روش ساخت توجه کرده و به مردم در این زمینه کمک شود. همچنین باید فیبر نوری را در راستای توسعه شبکه ملی به سرعت توسعه دهیم تا شهرداری‌ها بتوانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و هزینه‌ها کاهش یابد و علاوه بر کاهش مشکلات سایبری، درآمد پایداری برای شهرداری‌ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه با دیدن این برنامه‌ها گره مشکلات گشوده خواهد شد، افزود: اگر این موارد انجام شود خواهیم توانست میلیاردها دلار صرفه‌جویی کرده و در جهت ایجاد زیرساخت‌ها هزینه کنیم تا امید به جامعه برگردد.

انتقال آب از دریا در دستور کار است

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی، نماینده مردم طبس، سرایان، بشرویه و فردوس در مجلس شورای اسلامی، نیز اظهار کرد: برخی از مشکلات وجود دارد که در حوزه‌های انتخابیه و استان نیاز به رسیدگی بیشتر دارد.

وی با بیان اینکه به برکت دولت انقلابی در نقطه نقطه استان شاهد کار تلاش و پیشرفت هستیم، بیان کرد: در حوزه راه علی‌رغم اینکه عقب‌ماندگی‌های فراوانی داریم، در بحث بهسازی، دوبانده‌سازی، آسفالت و روکش و راه‌های روستایی و تأمین قیر رایگان شاهد اقدامات مؤثری بوده‌ایم‌.اعتبارات خوبی برای راه‌های حوزه انتخابیه تدبیر شده است همچنین در بحث مسکن مصوبه‌ای برای مجلس شکل گرفت و دولت با جدیت پای کار آمد.

نصیرایی با بیان اینکه در چهار شهرستان حوزه انتخابیه همه قطعات ویلایی و ۲۰۰ متری واگذار می‌شود که به برکت مجلس انقلابی است، افزود: یکی از دغدغه‌های توسعه کشور، تولید و اشتغال بحث جمعیت بوده که براین‌ اساس طرح جمعیتی آغاز شده و در طبس تنها ۴۶ قطعه زمین واگذار به افراد مشمول طرح شده‌ است.

نماینده مردم طبس، سرایان، بشرویه و فردوس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حوزه آب که دغدغه امروز و فردای ما بوده اعتبارات خوبی گذاشته و به طور جدی انتقال آب از دریا در دستور کار است.

نصیرایی با بیان اینکه استفاده از آب‌های ژرف در حال پیگیری است، تصریح کرد: در مسئله گاز در خراسان جنوبی اکنون روستای بالای ۲۰ خانوار نداریم که گاز شهری نداشته باشد.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۹ درصد روستاهای زیر ۲۰ خانوار از نعمت گاز برخوردار بوده که به برکت گفتمان انقلابی است، افزود: نگاه انقلابی گره‌ها را باز و بن بست‌ها را می‌شکند که این امر برآمده‌ از توکل و توسل و تلاش شبانه روزی است.

نصیرایی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید جدی پرداخته شود مسئله آب است، ادامه داد: اکنون شهرستان طبس دچار تنش‌های جدی برای تأمین آب شرب است و به وزیر نیرو پیشنهاد دادیم که از ظرفیت خط انتقالی که به یزد آمده استفاده کنیم.

وی با اشاره به بحث راه‌ها، بیان کرد: این امر توجه خاصی می‌طلبد؛ بعضاً اعتبارات چند برابر شده اما با توجه به افزایش هزینه‌ها نمی‌توانیم اعتبارات مورد نیاز این بخش را تأمین کنیم.بخش مهمی از اعتبارات براساس شاخص جمعیت توزیع می‌شود حال ما به‌عنوان نمایندگان مجلس در گوشه کویر چه بگوییم؛ که این امور سبب مهاجرت جوانان شده است.توجه به این امر در برنامه هفتم توسعه و تفکیک حوزه انتخابیه می‌تواند به توسعه این منطقه کمک کند.

نصیرایی با بیان اینکه درخواست داریم در برنامه هفتم توسعه با نگاه محرومیت‌زدایی به ظرفیت معادن توجه شود، افزود: این امر بسیاری از مشکلات شهرستان را رفع خواهد کرد.

بهره‌برداری از قطعه سه و چهار کک‌سازی طبس

جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی نیز گفت: باید دولت و مجلس مشوق‌هایی را فراهم کنند تا شرایط حضور شرکت‌های بزرگ سرمایه گذاری در استان فراهم شود. دولت و مجلس انقلابی فرصت الهی بوده که باید بیشترین استفاده را از آن برای رشد و توسعه به ویژه برای نقاط محرومی مانند خراسان جنوبی کرد. 

قناعت با اشاره به حضور مغتنم رئیس مجلس شورای اسلامی به استان، افزود: امیدواریم با این سفر عقب ماندگی‌هایی که از گذشته وجود داشته رفع شود. خوشبختانه چرخ توسعه با تعامل و هم افزایی میان سران سه قوه به حرکت درآمده است.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه به حل مسائل با جلوگیری از حواشی توجه شده است، بیان کرد: تمرکز همه گروه‌های مرجع استان به حل مسائل بوده و رویه خوبی بین مسئولان و مردم در این زمینه وجود دارد. 

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران در منطقه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند که زودتر به سرمایه خود برسند، بیان کرد: در استان نمونه کامل هم افزایی به مرحله ظهور رسیده که علاوه بر توجه به نقاط قوه به نقاط ضعف هم اشاره و تاکید می‌شود. 

استاندار خراسان‌جنوبی ادامه داد: به‌صورت جدی پیگیر ایجاد زیرساخت‌های استان با نمایندگان هستیم و حضور سه تن از سران قوای سه گانه کشور به استان را داشته‌ایم. 

قناعت با بیان اینکه در فضای اغتشاشات شاهد حضور پرشور مردم برای دیدار با رئیس جمهور در فضای باز بودیم، افزود: با توجه به فضای همدلی که در استان وجود دارد اتفاقات خوبی در استان رقم خورده که از جمله آن برگزاری جشن پایان گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار و شهرها و شهرک های صنعتی استان در یک سال و نیم اخیر بوده است. 

وی ادامه داد: خوشبختانه فعالیت دولت در بحث جاده‌سازی در استان قابل ستایش بوده به گونه‌ای که ۱۵۰ کیلومتر از جاده‌های استان دوبانده سازی شده و تا پایان سال نیز ۱۲۰ کیلومتر دوبانده سازی می‌شود که این اتفاق در جاده‌های استان اقدامی بی نظیر در ۱۰ سال گذشته بوده است. 

استاندار خراسان جنوبی در خصوص قطعی گاز در برخی از نقاط استان در فصل سرما گفت: به دلیل اینکه در پایان خط گاز  بوده‌ایم این قعطی رخ داده و در استان قطعی مطلق گاز نداشته‌ایم. با مساعدت‌های صورت گرفته از قطعه سه و چهار کک‌سازی طبس بهره‌برداری شد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه روشنایی باند فرودگاه طبس یکی از مشکلات بود که ۴۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شود، بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر پروازها در آن به صورت ۲۴ ساعته فعال شده است. 

قناعت با اشاره به اینکه در سال گذشته نهضت راه اندازی واحدهای راکد در دستور کار قرار گرفت، یادآور شد: در همین راستا در سال گذشته ۳۸۴ واحد راکد شناسایی شده و از این تعداد ۱۹۲ مورد را فعال کرده‌ایم. 

وی گفت: کمک به اختصاص معافیت‌های مالیاتی و مشوق های مختلف برای سرمایه‌گذران برای استان خراسان جنوبی جز درخواست‌ها است؛ بهره‌مندی بیشتر استان از ظرفیت‌های قرارگاه محرومیت زدایی یکی دیگر از درخواست‌های مردم استان است. 

انتهای پیام
captcha