دو سال گذشت و این داستان غم‌انگیز تمامی ندارد
کد خبر: 4139349
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
سگ‌های ولگرد؛ زندگی بگیریم یا پناه دهیم؟/ 9

دو سال گذشت و این داستان غم‌انگیز تمامی ندارد

با وجود پیگیری و هشدارهای دو ساله خبرگزاری ایکنا نسبت به ازدیاد سگ‌های بلاصاحب در محیط شهری، روز گذشته نیز اعلام شد جان چندین نفر طعمه سگ‌های بلاصاحب شده و این داستان غم‌انگیز هنوز هم ادامه دارد.

سگ بلاصاحبسال 1400 بود که کودک چهار ساله‌ای در اثر حادثه حمله و گازگرفتگی یک سگ ولگرد در روستای امیرآباد بیرجند فوت کرد. از همان سال و پیش از این حادثه خبرگزاری ایکنا از خراسان‌جنوبی نسبت به این معضل شهری، با انجام مصاحبه‌های تخصصی با رویکرد چگونگی برخورد با این مسئله و همچنین نگاه‌های مردمی برای همزیستی با سگ‌ها هشدار داده بود.

با وجود افزایش آمار سگ‌های بلاصاحب و زاد و ولد آنان که در نتیجه رفتار اشتباه ماست، شهرستان بیرجند تنها یک پناهگاه دارد که به نظر می‌رسد گنجایش خدمات‌دهی به این تعداد سگ را ندارد‌. روز گذشته، 17 اردیبهشت‌ماه نیز اعلام شد جان چندین نفر طعمه سگ‌های بلاصاحب شده و این داستان غم‌انگیز هنوز هم ادامه دارد.

در این حادثه که ساعت هفت صبح اتفاق افتاد، یک قلاده سگ در روستای حسین‌آباد در پنج کیلومتری شهرستان بیرجند به دو پسر چهار و 11 ساله و یک دختر بچه شش ساله و یک بانوی ۵۵ ساله حمله کرد. این واقعه باعث شد تا مدارس آن منطقه زودتر تعطیل شده و ترس گازگرفتگی دانش‌آموزان دوباره در دل والدین زنده شود.

علی فاضلی‌فرد، فرماندار بیرجند در بازدید شب گذشته خود از محل درمان این افراد در بیمارستان بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی بیان‌ کرد: این افراد بلافاصله پس از گازگرفتگی با حضور نیروهای اورژانس به بیمارستان امام رضا(ع) منتقل شدند و در حال حاضر وضعیت عمومی آنها مطلوب گزارش شده است. این قلاده سگ در ورودی روستای دهنو معدوم شد که تست هاری انجام شده و ظرف 489 ساعت آینده نتیجه مشخص خواهد شد.


بیشتر بخوانید:


اقدامات مقابله‌ای در حال انجام است 

فرماندار بیرجند در مورد راهکار مقابله با این چالش بیان کرد: بخشی از این امر به مردم برمی‌گردد تا به هیچ عنوان به‌منظور ترحم غذادهی به سگ‌ها نداشته باشند. شرایط خشکسالی باعث شده سگ‌ها به حاشیه شهرها آمده و مردم نیز از روی ترحم به آنان غذا می‌دهند که این امر رشد بی‌رویه جمیعت آنها را در پی خواهد داشت.

فاضلی‌فرد با بیان اینکه راه‌حل این چالش عدم ترحم‌های بی‌مورد و از طرفی زنده‌گیری سگ‌هاست، افزود: زنده‌گیری سگ‌ها براساس بخشنامه وزارت کشور سال‌هاست که انجام شده و ماهانه به‌طور متوسط ۱۵۰ قلاده سگ در بیرجند جمع‌آوری می‌شود.

وی بیان کرد: در منطقه حسین‌آباد و شمس‌آباد زمینه حضور سگ‌ها به‌دلیل کشتارگاه مستقر در این مکان و ترحم افراد، بیشتر فراهم شده که با جلسات متعدد و فرصتی که به سرمایه‌گذار داده شده تصمیم بر این شد که کشتارگاه از آن محل جابجا شود.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه با جابجایی این کشتارگاه و همچنین فرهنگ‌سازی چگونگی برخورد با سگ‌ها، کاری خواهیم کرد که سگ‌ها از آن منطقه جمع‌آوری شوند، تصریح کرد: برای این امر نیازمند همکاری مردم هستیم.

جان جامعه شهری و گونه‌های جانوری در خطر است

اسدالله حاتمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی نیز با قداردانی از تلاش دغدغه‌مند ایکنا در گفت‌وگو با این رسانه گفت: جمعیت سگ‌های بلاصاحب در شهر و حاشیه شهرها، مرغداری‌ها و روستاها افزایش پیدا کرده که یکی از دلایل آن تغذیه بی‌مورد است و باعث افزایش زادآوری شده است.

وی افزود: در حال حاضر جمعیت سگ‌های بلاصاحب زیاد شده و طبیعتاً برای تأمین غذای خود از زباله‌های شهری استفاده کرده و با افزایش زاد و ولد می‌توانند باعث مرگ‌ومیر گونه‌های مهم جانوری استان نیز شوند که ما از این منظر نیز نگران هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه دستورالعملی مبنی بر کنترل سگ‌های بلاصاحب وجود دارد، ادامه داد: قانوان تهمیداتی را چاره‌اندیشی کرده و آن این است که در داخل شهرها تعادل برقرار کرده و کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب به عهده شهرداری است.

حاتمی با بیان اینکه نباید این سگ‌ها کشته شوند و در قانون نیز بر زنده‌گیری و عقیم‌سازی  آن‌ها تأکید شده است تا جمعیت آن‌ها زیاد نشود، یادآور شد: قانون نتوانسته یک بند با قابلیت اجرایی برای این موضوع ارائه دهد تا مانع از تهدید گونه‌های جانوری شاخص و حیات جمعیت انسانی شود.

یک سال است که پس از فوت یاسین چهار ساله استاندار خراسان‌جنوبی با برگزاری جلسات مستمر کارشناسی، جمع‌آوری اصولی سگ‌ها را پیگیری کرد. از مرگ یاسین، یک سال و چهار ماه می‌گذرد و از انجام مصاحبه‌های ایکنا و پیگیری این معضل نیز حدودا  دو سال! در این مدت چه اتفاقی افتاده است و چه تعداد از یاسین‌های شهر در روزها و سال‌های آینده قرار است قربانی شوند؟

انتهای پیام
captcha