عصمت شریفنژاد، مسئول تربیت مدرس قرآن کریم قاین در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی ضمن گرامیداشت هفته معلم با بیان تفاوتهای معلم قرآن با دیگر معلمان اظهار کرد: معلمی، شغل و هنر انبیاست، چراکه پیامبر(ص) فرمود: «اِنّی بُعِثتُ مُعَلِّمًا؛ من معلم مبعوث شدم.»
وی با بیان اینکه قرآن کریم پیامبر اکرم(ص) را «سراج منیر» مینامد، افزود: معلم چون پیامبر(ص)، چراغی خودسوز و محفلافروز است، از طرفی با همه ویژگیهای معلمی، معلم قرآن بودن ویژگیهای خاص خود را دارد، چراکه معلمی قرآن، شغل و هنر خداوند است.
این معلم قرآن با بیان اینکه خداوند در سوره الرحمن میفرماید: «اَلرَّحمنُ؛ عَلَّمَ القُرآنَ؛ خدای رحمان قرآن را یاد داد» بیان کرد: در این آیه شریفه خداوند معلم قرآن معرفی شده و خداوند، خود را در تنها سورهای که با صفت خاص مهربانی شروع میشود، «معلم قرآن» مینامد.
شریفنژاد با بیان اینکه اولین ویژگی معلمی که قرار است آیات قرآن را بیاموزد، خوشرویی و گشادهرویی است تا قرآنآموزان جذب وی شوند، افزود: سختگیری بسیار، معلم قرآن را از قرآنآموزان دور کرده و ارتباط بین معلم و متعلم را خدشهدار خواهد کرد.
وی با بیان اینکه قرآنآموز باید ببیند که آیات قرآن روی اخلاق معلمش چه تأثیر شگرفی گذاشته و اگر این اخلاق و نرمخویی را نبیند به مرور از سمت آموزههای قرآنی دور خواهد شد، تصریح کرد: ویژگی بعدی معلم قرآن عامل بودن است؛ این ویژگی باعث خواهد شد قرآنآموز درک کند که معلمش خود نیز عمل میکند و صحبتهایش تنها بر زبان نیست.
این معلم قرآن ادامه داد: خستگی و تنبلی هیچگونه ارتباطی با موفقیت در امر آموزش ندارد؛ یک معلم قرآن به دلیل اینکه با افراد در سنین مختلف در ارتباط است و از طرفی قرار است زبانی به غیر از زبان مادری به آنان بیاموزد، باید در این راه از تمرین و ممارست بسیار برخوردار باشد؛ در واقع سستی و تنبلی او را به سمت آموزش اصولی و موفق سوق نخواهد داد.
وی با بیان اینکه یک معلم خوب باید تخصص و تعهد را سرلوحه کارش قرار دهد، چراکه موفقیت در گرو استفاده از همین عنصر است، تصریح کرد: از طرفی یک معلم قرآن باید نوآور و خلاق باشد، چراکه روشهای ابتدایی و یا عدم توجه به خلاقیت، معلم قرآن از آموزشهای درست دور خواهد کرد.
شریفنژاد ادامه داد: مسئله مهم دیگری که در معلم بسیار میتواند تأثیرگذار باشد، نگاه او به دانشآموزان است. نگاه معلم باید این باشد که قرآنآموزانی که در اختیار او گذاشته شدهاند، هر کدام از آنها بالقوه ظرفیت این را دارند که یک چهره شاخص قرآنی شوند؛ اینگونه آموزش موفقیتآمیزتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه اخلاص و توکل نیز از ویژگیهای مهم است، افزود: اعتماد به خداوند باعث خواهد شد کلام معلم صاحب نفوذ و تأثیرگذار باشد؛ این توکل و اخلاص باعث خواهد شد خود را وسیله انتقال پیام وحی دانسته و از توجه به ظواهر امر خودداری کنند.
این معلم قرآن با بیان اینکه توجه به این امور از معلم قرآن یک معلم شایسته خواهد ساخت، چراکه ارزش معلم به آنچه است که تعلیم میدهد و چه امر و کلامی بالاتر و ارزشمندتر از کلام الهی، یادآور شد: این کلام الهی باید در ظواهر و حتی رفتارهای باطنی معلم قرآن دیده شود تا تأثیرات شگرفی روی قرآنآموز بگذارد و این امر هیچگاه نباید از خاطر یک معلم برود.
انتهای پیام