نوع‌دوستی تنها یک درس در کلاس این معلم نبود
کد خبر: 4138199
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶

نوع‌دوستی تنها یک درس در کلاس این معلم نبود

حسین کیانی، معلمی خیر در خراسان‌جنوبی است که سهم خود را برای تربیت جامعه فراتر از تدریس در کلاس درس می‌داند، وی با شناسایی خیران در نقاط مختلف به اهدای سبد غذایی، تحصیلی و حتی ساخت مدرسه اهتمام ورزیده است.

حسین کیانی، معلم خیر در خراسان‌جنوبیمعلمان خیر، قشری از جامعه هستند که علاوه بر وظیفه سنگین معلمی، بار امانتی از حل مشکلات مناطق محروم را به دوش می‌کشند و این شاید بزرگترین رسالت معلمی باشد که در روستاهای محروم و دورافتاده در حال تدریس است؛ از شناسایی دانش‌آموزان نیازمند و تا ساخت مدرسه می‌تواند رسالت یک معلم را برجسته‌تر کند.

حسین کیانی، معلمی خیر در خراسان‌جنوبی است که سهم خود را برای تربیت جامعه فراتر از تدریس در کلاس درس می‌داند، وی با شناسایی خیران در نقاط مختلف به اهدای سبد غذایی، تحصیلی و حتی ساخت مدرسه اهتمام ورزیده است. وی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی می‌گوید: ۳۲ سال سابقه خدمت داشته و افتخار این را دارم که واژه معلم، تداعی‌گر شغل و حرفه‌ام است.

وی با بیان اینکه در این شغل در مناطق محروم زیادی خدمت کردم که همین امر من را به فکر کردن واداشت، افزود: از مشاهده محرومیت مناطق و وضعیت مدارس در نقاط دورافتاده به فکر تعامل با خیران افتادم و با آشنایی با خیران سعی کردم به عشق و علاقه‌ای که در من ایجاد شده بود، معنای جدیدی دهم.

این معلم با بیان اینکه اولین بار با حضور در مناطق محروم و مشاهده محرومیت دانش‌آموزانم به فکر راه چاره افتادم، بیان کرد: من در کلاس‌های درس همواره به دانش‌آموزانم درسی از زندگی امام علی(ع) را می‌دهم که می‌فرمایند: «رحم کن تا به تو رحم شود» حال با دیدن محرومیت مناطق مختلف و بی‌سوادی ناشی از فقر چگونه می‌توانستم بی‌تفاوت باشم و در عمل کاری انجام ندهم.

کیانی با بیان اینکه به نظرم عرفان، نوع‌دوستی و توجه به مناطق محروم مهم‌ترین درس و وجه کاری زندگی یک معلم است، افزود: عظمت معلم در نگاه کردن به زوایایی از زندگی و محیط پیرامونی است که هر کسی که قادر به دیدنش نیست. کمک به همنوعان و نیازمندان یک ارزش اخلاقی در میان جوامع شناخته می‌شود؛ ما به‌عنوان یک انسان در قبال دیگران وظیفه داریم؛ نمی‌توانیم رنجی را ببینیم و بی‌تفاوت از کنار آن بگذریم.

این معلم خیر با بیان اینکه نزدیک ۲۰ سال توفیق خدمت و همراهی با خیران مسکن‌ساز، سلامت و مدرسه‌ساز را دارم و به‌عنوان یک واسط و رابط بین خیرین و خانواده‌هایشان فعالیت می‌کنم، اظهار کرد: در طول این سال‌ها که دانش‌آموزان محروم را شناسایی و برای رفع نیازهایشان تلاش کردم، با کمک خیران مدرسه‌ای را در مناطق دورافتاده ساختیم. هیچ‌گاه از نگاه‌های دانش‌آموزان نیازمند به سادگی نگذشتم؛ مهری که در دلم جوانه زده است را با هیچ امری در دنیا عوض نمی‌کنم.

کیانی با بیان اینکه در این سال‌ها به‌دلیل شفافیت کار کمیته امداد با این نهاد انقلابی نیز تعامل داشتم و شناسایی بسیاری از نیازمندان را از این طریق انجام داده و به خیران منتقل می‌کردم، افزود: یک معلم، خدمتگزار اندیشه و پرورش است و نباید این امر را فراموش کند.

 وی با بیان اینکه این حمایت‌ها معنای خاصی را به زندگی‌ام بخشیده است که تنها در کالبد معلمی می‌توانستم آن را بیابم و اگر معلمی نبود شاید نمی‌تواسنتم به این حوزه دست پیدا کنم، تصریح کرد: مدرسه در توسعه علم‌آموزی کشور نقش بسزایی دارد و من اهمیت آن را پس از احداث مدارس دیده‌ام، چراکه با بازسازی فضا انگیزه کودکان برای تحصیل افزایش یافته و در واقع محیط و مکان مناسب در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

کیانی با بیان اینکه به عقیده من همه دانش‌آموزان حق برخورداری از محیط مناسب برای تحصیل را دارند، اظهار کرد: قطعاً حمایت از ایتام در زندگی گره‌گشا خواهد بود و مشکلات و گره‌های زندگی را باز می‌کند.

این معلم خیر از آرزوهایش برای ادامه این مسیر گفت: آرزویم این است که پس از اتمام دوره معلمی مؤسسه‌ خیریه‌ای را تأسیس کنم تا بتوانم به‌صورت سازمان‌یافته به دانش‌آموزان محروم که در این سال‌ها شناسایی کرده‌ام، کمک کنم. در‌واقع این راه نباید به بن‌بست برسد و این عهد را با خدا بسته‌ام.

انتهای پیام
captcha