روایت یک محفل از جنس قرآن و فرهنگ
کد خبر: 4137624
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۷

روایت یک محفل از جنس قرآن و فرهنگ

کرسی تلاوت و تدبر در قرآن به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و با مشارکت ایکنای خراسان‌جنوبی در بیرجند برگزار شد که قرآنیان و دانشجویان زیادی را از سراسر استان به این محفل کشانده بود.

کرسی تلاوت و تدبر در قرآن در بیرجندبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شب گذشته، ۱۰ اردیبهشت‌ماه میزبان کرسی تلاوت و تدبر در قرآن کریم بود که علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم و محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور میهمانان ویژه این مراسم بودند.

این کرسی به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و با مشارکت خبرگزاری ایکنا و سایر دستگاه‌های اجرایی استان خراسان‌جنوبی برگزار شد.

دانشجویان، اساتید و جامعه قرآنی پیش از شروع مراسم در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی بیرجند جمع شده بودند تا شاهد تلاوت قرآن و زمزمه کردن آیات الهی در ذهن باشند. سالن مملو از جمعیت شده بود که از هر سنی مشتاقانه برای استماع آیات الهی حضور یافته بودند.

عطیه عزیزی، نابغه ۹ ساله قرآن و حافظ و مفسر قرآن نیز یکی از میهمانان ویژه مراسم بود که با زبان شیرین کودکی به قرائت آیات قرآن پرداخت و در ادامه از برکت حضور قرآن در زندگی‌اش گفت؛ قرآنی که برایش زمزمه‌های کودکی را رقم زده و شادی و نشاط امروز را آفریده است.

عطیه عزیزی؛ نابغه ۹ ساله قرآن و حافظ و مفسر قرآن

تأکید بر تقویت باورهای قرآنی در بین دانشجویان

محمد موسوی‌ میرزایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این کرسی تلاوت و تدبر در قرآن کریم اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم میزبان خوبی برای رویدادهای قرآنی باشیم و عطر قرآن را در فضای گرم دانشگاه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بی‌تردید هدف از برگزاری این رویدادها تقویت اندیشه‌ها و باورهای قرآنی در بین دانشجویان و جامعه است، افزود: باید کاری کنیم که فضای علمی را به سمت پژوهش‌های قرآنی سوق داده و در واقع به‌عنوان قشر دانشگاهی وظیفه داریم به این امر توجه کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: معتبرترین مرجع در پرداختن به پژوهش‌های علمی قرآن کریم بوده و لازم است به آن توجه لازم شود.

توجه به برنامه‌های فرهنگی از مبدأ قرآن کریم

علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور نیز در  این مراسم گفت: یکی از مباحث مهم مورد تأکید مقام معظم رهبری در مباحث فرهنگی همکاری دستگاه‌های مسئول و متولی در اجرای رویدادهای فرهنگی فاخر است.

وی با بیان اينکه این رویداد نیز یک برنامه فرهنگی است که با قرآن مأنوس شده است، چراکه این کتاب آسمانی مبنا و مبدأ فرهنگ اسلامی است، افزود: مردم خراسان‌جنوبی به فرهنگ رضوی متصل بوده و یکی از سرمایه‌های ارزشمند این دیار این فرهنگ است که در آداب و رسوم زندگی مردم دیده می‌شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور بیان کرد: ویژگی مهم بعدی در زندگی مردم این استان وزن اعتقادات دینی و باورهای اعتقادی مردم این خطه است؛ مردم خراسان‌جنوبی به لحاظ پایبندی به اصول و موارد قانونی در میان مردم ایران زبانزد هستند و غنای فرهنگ دینی و فرهنگ رضوی در بین مردم دیده می‌شود.

کلانتر مهرجردی با بیان اینکه راه اصلاح فرهنگ از تمسک به اصول دینی می‌گذرد و قله این مبادی قرآن کریم است، افزود: راه‌های تحقق تمدن نوین اسلامی در فرمایشات مقام معظم رهبری به وضوح دیده می‌شود که در این خصوص دانشگاه جایگاه ویژه‌ای دارد.

علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور

وی با بیان اینکه راه تحقق جامعه و دولت اسلامی توجه و تحقق یک دانشگاه قرآنی است، تصریح کرد: دانشگاه مسیر جامعه را مشخص و پیش‌قراول حرکت اجتماعی و فرهنگی را تعیین می‌کند.

کلانتر مهرجردی ادامه داد: برای رسیدن به جامعه قرآنی نیاز داریم تا دانشگاه‌ قرآنی داشته باشیم، بنابراین تعریف این رویداد برای جهاددانشگاهی و دانشگاه از این حیث دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌ حاصل تکلم خالق با مخلوق بوده که مثال آن قرآن کریم است، تصریح کرد: با سرمایه در دسترس باید خود را مورد سؤال قرار دهیم که چه اندازه در این وادی اقدام انجام داده‌ایم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمایند که فرهنگ‌ سایه‌ای از نبوت است، افزود: کارگزاران فرهنگی باید به این موضوع توجه کنند و بدانند که دانشگاه قرآنی مقدمه رسیدن به یک جامعه اسلامی است و لازمه رسیدن به این مقطع این است که درک کنیم سلاح ما برای تحقق این امر چیست.

کلانتر مهرجردی با بیان اینکه راه سعادت بشر از دو مسئله قرآن و عترت می‌گذرد، گفت: جهاددانشگاهی برآمده از انقلاب اسلامی است که یکی از مأموریت‌های مشخص این نهاد انقلابی ترویج اعتقادات و باورهای دینی است.

وی با بیان اينکه در اساسنامه جهاددانشگاهی یکی از بندهای التزام، بحث‌های قرآنی است، ادامه داد: سازمان فعالیت‌های قرآنی یکی از سازمان‌هایی است که در جهاددانشگاهی براساس این نگاه شکل گرفته است‌. همچنین یکی از اصول فرهنگی توجه به امر رسانه است و در این راستا خبرگزاری قرآنی ایکنا در جهاددانشگاهی شکل گرفت و بر این اساس یک رسانه فرهنگی با پایه قرآنی ایجاد شد.

مجامع قرآنی برای تشکیل بسیج قرآن شناسایی شوند

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور با بیان اینکه لازم است مجامع قرآنی در استان شناسایی شده و یک بسیج قرآنی در امر قرآن شکل گیرد، تصریح کرد: جریان‌سازی فرهنگی باید از مبدأ قرآنی بگذرد تا اعتبار لازم را داشته باشد و جهاددانشگاهی آمادگی لازم را برای آغاز یک حرکت جریان‌ساز در بحث تلاوت و تدبر دارد.

کلانتر مهرجردی تصریح کرد: همکاری جهاددانشگاهی با مجموعه‌های قرآنی و دانشگاهی به ظرفیت‌های استان خواهد افزود؛ از طرفی کار فرهنگی باید معتبر باشد و برای این اعتبار باید به این حلقه مهم تمسک جوییم.

قرآن در متن جامعه دیده شود

احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن نیز در این مراسم گفت: قرآن باید در متن جامعه دیده شود؛ وقتی در بین مردم دیده شد آن‌گاه می‌توان گفت به آن عمل شده است.

احمد ابوالقاسمی؛ قاری بین‌المللی قرآن

وی به اصول پرداختن به قرآن کریم در مجامع مختلف پرداخت و از مردم خواست برای درک آیات قرآنی به تلاوت مداوم آن بپردازند.

مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری بین‌المللی قرآن پایان یافت و همچنین از فعالان و خادمان قرآنی استان تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha