هلالی که همواره ناجی مهر و امید است
کد خبر: 4128987
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴

هلالی که همواره ناجی مهر و امید است

جمعیت هلال احمر همواره ناجی مهر و نوع‌دوستی و امید شده و اکنون با گسترش فعالیت‌هایش، مهرش را در مناطق کم‌برخوردار و مدیریت حوادث توسعه داده است.

امدادرسانی هلال احمرجمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با عنوان جمعیت شیر و خورشید در سال ۱۳۰۱ خورشیدی راه‌اندازی و در سال ۱۳۰۳ خورشیدی توسط کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر به رسمیت شناخته شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نام جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت؛ این هلال همواره ناجی مهر و نوع‌دوستی و امید شده و اکنون با گسترش فعالیت‌هایش پس از انقلاب مهرش را در مناطق کم‌برخوردار توسعه داده است. حال نیز با شروع تعطیلات نوروز امدادگران مانند همه مردم در تعطیلات به سر نبرده و آماده‌باش برای مواجهه با بحران‌ها هستند.

احسان کاوسی، نجاتگر داوطلب جمعیت هلال احمر شهرستان درمیان از اعضایی است که در هر برنامه‌ای به کمک روستاهای محروم شتافته و عقیده دارد این‌گونه برکت را به زندگی خود دعوت می‌کند، وی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: 9 سال است به‌صورت داوطلبانه در جمعیت هلال احمر فعالیت دارم.

وی با بیان اینکه با اعزام کاروان‌های سلامت، کاملا به‌صورت داوطلبانه بسته‌ها را با کمک خیران به دست روستاییان می‌رسانیم، افزود: یکی از اهداف هلال احمر تسکین آلام بشریت است و همواره توانسته در این راه موفق عمل کند؛ پس از انقلاب این رکن بسیار قوی شده و توانسته دردهای بسیاری را تسکین دهد و از طرفی با شناسایی نقاط ضعف به پیگیری مشکلات بپردازد؛ در این میان نقش داوطلبان هلال احمر نقش بسیار پررنگی است.

کاوسی ادامه داد: احساس می‌کنم سهم خود را از زندگی گرفته‌ام، چراکه داوطلبانه به انسان‌هایی کمک می‌کنم که شاید ملجأ آرامش دیگری ندارند؛ این آرامش را مدیون هلالی هستم که تنها هدف ایجاد شدنش نوع‌دوستی و همدلی و رأفت اسلامی است.

امدادرسانی هلال احمر

امدادگری؛ مظهر نوع‌دوستی

وجیهه، از امدادگران جوانی است که در مواقع بحرانی لباس خوش رنگ امدادگران را بر تن می‌کند، وی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: این لباس برای من که مظهر کمک به همنوعان است، رنگ خوش خدایی دارد.

وی افزود: نمی‌دانم چگونه و چطور به این راه کشیده شدم ولی در میان امدادگران و کمک‌رسانی به حوادث و توجه به درد دردمندان همیشه با خود می‌گویم من برای این کار برگزیده شده‌ام و باید قدرش را بدانم؛ چراکه ممکن است به هر کسی این قدر و منزلت را ندهند.

این امدادگر بیان کرد: امدادگری زنان از اهمیت والایی برخوردار است، چراکه در بسیاری از حوادث و بحران‌ها زنان دچار آسیب بیشتری شده و نیاز به کمک همجنس خود دارند.

وی بیان کرد: همدلی موجود در هلال احمر به‌ویژه در بین زنان الگویی برای تمام سازمان‌هاست؛ از طرفی مدیریت بحران در واقع با به‌کارگیری از استراتژی‌هایی به سازمان‌ها در مقابل رویدادهای منفی و ناگهانی کمک می‌کند که نقش زنان در این مدیریت حائز اهمیت است.

این امدادگر ادامه داد: در واقع وقتی در بطن هلال احمر قرار می‌گیری چیزی جز مهر و عطوفت و دوستی و عملی نمی‌بینی؛ همه جمع می‌شوند تا بحرانی را حل کنند و این نهایت امری است که از آموزه‌های اسلامی یاد گرفته‌ام، چراکه تا به فکر یکدیگر نباشیم نمی‌توانیم آموزه‌های انسان دوستی اسلام را پیدا کنیم.

از یک تجربه تلخ تا بهترین شغل دنیا

اسماعیل ظریفی نیز که از امدادگران هلال احمر استان است و در منطقه شرق کشور به‌عنوان مربی برتر کشور انتخاب شده است به خبرنگار ایکنا گفت: داشتن روحیه درجه ایثار و برخورداری از این ویژگی و همچنین تلاش برای بارورسازی آن نخستین و الزامی‌ترین شرط برای ورود به عرصه امدادگری است.

وی با بیان اینکه تجربه تلخ سکته عمویم باعث شد تا به فکر امدادگری و نقش آن در حیات افراد بیفتم، تصریح کرد: دیدن گریه و ناراحتی افراد در زمان حادثه آزارم می‌دهد، اما این امر حس نجات را برای آنان در وجودم افزایش می‌دهد.

این امدادگر هلال احمر با بیان اینکه با استفاده از تجهیزاتی که در اختیار داریم می‌توان افراد گرفتار را نجات داد، تصریح کرد: سرعت در کار و استفاده استفاده از این تجهیزات می‌تواند خانواده‌ای را از غم نجات دهد.

وی که دوره آموزش سگ‌های زنده‌یاب را در تهران گذرانده و مهرماه سال ۱۳۹۷ به‌عنوان مربی جذب هلال احمر شد، بیان کرد: هدف از ایجاد این مراکز در کشور آمادگی مربیان و آموزش و نگهداری سگ‌های زنده‌یاب برای پاسخگویی به حوادث است که این امر می‌تواند در علت‌یابی حادثه و رهایی از آن بسیار اثرگذار باشد.

ظریفی بیان کرد: یک امدادگر در راه کمک به همنوع با ایثارگری و از خودگذشتگی‌های بسیار آرامش بخش حادثه دیدگان بوده و می‌تواند در راستای کاهش آلام بشری نقشی حیاتی ایفا کند؛ بنابراین این شغلی است که نه تنها به ارتقای خود بلکه به دیگران نیز کمک می‌کنم و آن را بهترین شغل دنیا می‌دانم.

انتهای پیام
captcha