چگونه از سوگ به شادی برسیم
کد خبر: 4128258
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
نشاط اجتماعی و ضروریات/ 5

چگونه از سوگ به شادی برسیم

مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه با بروز بحران‌های مختلف فرد دچار اختلال سوگ می‌شود که در این میان نیاز به بازسازی روانی دارد، گفت: درست است از فردی که عزیزی از دست داده و یا در بجران زلزله‌های هر روزه روزگار می‌گذراند نمی‌توان انتظار شادی داشت، اما باید با مراحل درمانی از این سوگ دور شد.

اختلال روانی سوگهادی حمیدی، مشاور مرکز تخصصی مشاوره آموزش‌ و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد عواملی که شادی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: مشکلات و مسائل مختلف در زندگی باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی در فرد شده و او را از زندگی عادی دور می‌کند.

وی افزود: با بروز انواع مختلفی از حوادث مانند سیل، بیماری، آتش‌سوزی و زلزله و بحران‌های مختلف فرد دچار اختلال سوگ می‌شود که البته نیاز به بازسازی روانی دارد، چراکه این احساسات ممکن است آنقدر شدید باشد که کل روند زندگی افراد را تحت‌تأثیر قرار دهد.


بیشتر بخوانید:


مشاور مرکز تخصصی مشاوره آموزش‌ و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه همچنین اختلال سوگ نوعی بیماری است که در افرادی که به تازگی یکی از عزیزان خود را از دست داده‌اند و یا به نوعی غم و اندوهی را تجربه می‌کنند رخ می‌دهد، تصریح کرد:‌ آنچه در تشخیص این اختلال روانی تعریف می‌شود، شامل پیامدهایی است که پس از فقدان شخص یا چیزی که فرد به آن احساس تعلق دارد. به‌طور مثال پرنده‌ای که در خانه خود داشته در زندگی فرد احساس می‌شود.

حمیدی با اشاره به علائم این اختلال که در برخی از آن با اختلال افسردگی مشابه است، افزود: کاهش علاقه و یا احساس لذت در روز، خلق افسرده مانند احساس ناامیدی یا غم و بی‌خوابی و پرخوابی پرتکرار، کاهش تمرکز و یا افکار مزاحم در مورد مرگ از جمله نشانه‌های اختلال سوگ در فرد است.

وی با بیان اينکه در اختلال افسردگی اساسی نیز فرد دائما احساس افسردگی داشته و انتظار لذت از زندگی ندارد و در اختلال سوگ فرد احساس تهی بودن و فقدان دارد، اظهار کرد: افسردگی دوام بیشتری دارد، علائم سوگ به ندرت کاهش می‌یابد که البته نیازمند التیام است.

مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی با اشاره به مراحل این اختلالات بیان کرد: اختلال سوگ شامل پنج مرحله است؛ وارد آمدن شوک به فرد و سپس انکار حادثه‌ای که باعث شده فرد عزیز خود را از دست بدهد. مرحله دوم خشم است که پس از مرحله پذیرش رخ می‌دهد و فرد واکنش‌هایی از سر شکوه و شکایت انجام می‌دهد و مرحله بعدی نیز چانه‌زنی است که فرد سعی می‌کند از این غم فرار کند.

وی با بیان اینکه مرحله بعدی نیز افسردگی است که شامل احساس گناه و پوچی دائمی است و آخرین مرحله نیز پذیرش است که با اقدامات درمانی یا مراجعه به مشاور آغاز می‌شود، افزود: درست است از فردی که عزیزی از دست داده و یا در بجران زلزله‌های هر روزه روزگار می‌گذراند نمی‌توان انتظار شادی داشت، اما باید با مراحل درمانی از این سوگ دور شد.

حمیدی با اشاره به اینکه اگر فرد در این زمان خود از رفتن نزد مشاور خودداری کرد باید با دخالت اطرافیان به سمت دوری از این فضا پیش رود، تصریح کرد: امری که مهم است خانواده و اطرافیان نباید در این مواقع فرد را تنها گذاشته و از حضور در کنار او به دلیل علائمی که دارد، امتناع ورزند و باور کنند که این شرایط روزی به اتمام می‌رسد اگر به فرد کمک کنند.

وی با بیان اینکه برخی خانواده‌ها در این زمان و به خاطر شخصیت فرد از دورهمی‌های خانوادگی اجتناب می‌کنند که راهی نادرست است، یادآور شد: در این مواقع اطرافیان باید بگذراند فرد عزاداری کند و پس از تخلیه شدن افکار و احساسات، او را تنها نگذارند؛ به‌طور مثال او را به تفریح ببرند تا از این فضا دور شود.

مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی بیان کرد: لذت‌های کوچک اما اثرگذار مانند خواب خوب، تغذیه خوب و یا سفر می‌تواند به درمان سوگ کمک کند؛ به هر حال ما به‌عنوان عضوی از خانواده نسبت به حل اختلال روانی در ذهن یکی از اعضای خانواده مسئول هستیم و نباید بی‌تفاوت از کنار آن بگذریم. یادمان باشد اگر به این اختلال بی‌تفاوت باشیم کم کم از یک فرد به خانواده و سپس به جامعه سرایت می‌کند.

حمیدی با بیان اینکه در قرآن کریم نیز ذکر شده که ما انسان را در رنج آفریدیم؛ بنابراین نباید دائما انتظار لذت از زندگی داشت ولی باید خود را با رنج تطبیق داد، یادآور شد: به هر حال با وجود حوادثی مانند زلزله، از دست دادن فرد یا کرونا در زندگی این سوگ طبیعی است، اما اینکه در ذهن فرد باقی بماند دیگر طبیعی نبوده و فرد نیازمند بازسازی روحی با کمک اعضای خانواده و همچنین مشاور است.

انتهای پیام
captcha