ابراهیم اصغری: سینمای ایران به قهرمان نیاز دارد
کد خبر: 4119161
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
با جشنواره چهل‌و‌یکم / 1

ابراهیم اصغری: سینمای ایران به قهرمان نیاز دارد

تهیه‌کننده فیلم «شماره 10» در نشست خبری این فیلم گفت: فیلم «شماره 10» قهرمان محور است؛ همان ویژگی که سال‌هاست در سینما فراموش شده است.

به گزارش ایکنا، در اولین روز از جشنواره چهل‌و‌یکم فیلم فجر نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «شماره 10» شب گذشته 12 بهمن با حضور حمید زرگرنژاد، کارگردان، ابراهیم اصغری، تهیه‌کننده و احمد کاوری، بازیگر در سالن نشست پردیس سینمایی ملت  برگزار شد.

در ابتدای جلسه حمید زرگرنژاد، کارگردان گفت: به هموطنان عزیزم در خوی تسلیت می‌گویم. در اینجا باید بگویم که یک فیلم اجتماعی ساختم که از سال ۹۶ شروع به تحقیق آن کرده بودم. زندگی این قهرمان براساس تعداد زیادی خاطره است و فراری که انجام داد. صدام حدود چهل میلیون دینار برای سر او جایزه گذاشت. این فیلم تلفیق خاطره چند نفر از جمله زاگرس میرانی و محمد عبدی بود.

وی افزود: حدود سه سال فیلمنامه زمان برد و انگیزه نگارش آن این بود که کاراکتر فیلم تنها فرار موفقی را داشت که در دوران اسارت صورت گرفت. تصور ما همیشه دوربینی بوده که جبهه‌های جنگ ایران و عراق را به اصطلاح در یک زیست بسیجی نمایش داده است. من حدود ۳۰۰ مستند ساخته‌ام. دوربین من در این فیلم در عراق است نه ایران. آیا شما از شکنجه‌های اسرای ایرانی در عراق چیزی دیده‌اید؟ اولین مسئله‌ای که شاید برای شما متفاوت بوده ریش داشتن اسراست. در حالی که اینها نمی‌توانسته‌اند در اسارت ریش داشته باشند و هر روز صبح ریش اسرا را می‌زدند. اجازه بدهید چهره‌ای دیگر را هم نشان دهیم. البته من خیلی به خاطرات در کتاب‌ها وفادار بوده‌ام. امکان ندارد همه آن اتفاقات و واقعیات را نمایش دهیم.

زرگرنژاد اظهار کرد: ۲۰۰ نفر عوامل این فیلم سینمایی بودند. به نمایندگی از بازیگران این را بگویم که صرفاً برای دریافت یک دستمزد این کار را قبول نکردند. همه اینها پیشنهاد کارهای راحت و آپارتمانی هم داشتند اما این کار را قبول کردند و با جان و دل بازی کردند. درباره انتخاب مجید صالحی هم باید بگویم. من برای فیلم «ماهورا» هم با او صحبت کردم و دعوت کردم و فیلم «برف آخر» را نباید فراموش کنیم که چقدر درخشید.

وی درباره بخش اقتباسی کار نیز گفت: بیست‌و‌پنج کتاب در این موضوع وجود دارد که به خاطرات اسرا پرداخته است. در تیراژ هم اسامی آنها  وجود دارد و از هر یک بخشی پرداخته شده است. درباره مهدی زمین‌پرداز هم باید بگویم. من سه بار قرار بود با مهدی زمین پرداز بازی کنم و فکر می‌کنم اینجا خیلی خوب بازی کرده است. او از دوربین فرار می‌کند و خروجی برایش خیلی مهمتر است تا اینکه خودش دیده شود.

اصغری: سینمای ایران به قهرمان نیاز دارد

در ادامه جلسه ابراهیم اصغری، تهیه‌کننده بیان کرد: امیدوارم فیلم را پسندیده باشید و از فیلم خوب تعریف کنید تا این نوع فیلم‌ها در اکران با توفیق بهتری همراه شود و به واسطه نظرات شما هیئت داوران هم بتوانند با اطلاعات بهتری تصمیم بگیرند. سینمای ایران و نسل جوان به قهرمان نیاز دارد. من در کار قبلی و این کار سعی کردم به سمت فیلم قهرمان محور پیش بروم. داستان براساس مستنداتی شکل گرفت که به بهترین قهرمانان معاصر می‌پردازد.

وی ادامه داد: قصه «شماره ۱۰» براساس تحقیقاتی که دوست عزیزم در سال‌های گذشته انجام داد شکل گرفت و بعد از بازنویسی‌های متعدد به فیلمی که دیدید، رسید. می‌خواستیم قهرمان را در انتها به یک پهلوان تبدیل کنیم که به نظرم ما ایرانی‌ها به پهلوانان عرق خاصی داریم و امیدواریم در ذهن مخاطب هم این ذهنیت شکل بگیرد و به الگوسازی برای نسل جوان کمک کند.

اصغری تأکید کرد: مخاطبان در زمان اکران سراغ برخی از فیلم‌ها نمی‌روند اما دلیل نمی‌شود که این فیلم‌ها تولید نشود. شرایط اکران باید درست باشد اما در این فیلم اگر شرایط برای ورود مخاطب به سالن به ویژه مخاطب جوان فراهم باشد، ناراضی بیرون نمی‌رود. ضروری است که از قهرمانان فیلم بسازیم. این فیلم با پشتیبانی کامل بنیاد فارابی ساخته شده است. عدد نمی‌گویم اما این فیلم نسبت به آثار دفاع مقدسی هزینه بسیار کمتری داشت. مثلاً نسبت به فیلم‌های مشابه یک سوم و یا یک چهارم بوده و امیدوارم کیفیت به گونه‌ای باشد که با آنها برابری کند.

وی تصریح کرد: مهمترین موضوع این فیلم فرار است و فکر کردیم چه جایی را انتخاب کنیم که فرار از آنجا پیچیده باشد. هدف ما فرار سخت بود. من در تحقیقاتی که داشتم و از اسارتگاه‌ها در عراق هم پرس‌وجو داشتم. فضای نزدیک به واقعیت را ترسیم کردیم. ما قبل از جنگ آمادگی نداشتیم که اسارتگاه بسازیم و هم در ایران و هم در عراق از هر جایی که امکان داشت به عنوان اسارتگاه استفاده شده است.

این تهیه‌کننده درباره انتخاب مجید صالحی گفت: این نگاه که فلان بازیگر کمدی است یا جدی نگاه صحیحی نیست. من چندین سال است کارهای صالحی را دنبال می‌کنم؛ کارهای مختلفی بازی کرده است. اینکه در برخی نقش‌ها کاندیدای سیمرغ شده اهمیتی ندارد. او در فضای جدی بازی داشته است برای این کار هم خودش انگیزه داشت.

اصغری در پایان سخنانش تصریح کرد: هر قهرمان ایرانی این لیاقت را دارد که بتوان درباره او فیلم ساخت. علاقه‌مندم درباره دیگر قهرمان‌های تاریخی هم فیلم بسازم. یک نکته هم بگویم این برنامه همزمان شد با نمایش ما در برج میلاد و برخی از عوامل ما اشتباهی به برج میلاد رفتند و من اعتراض هم کردم.

کاوری: قصد نداشتم در فیلم بازی کنم

احمد کاوری، بازیگر و بازیگردان فیلم نیز در این جلسه گفت: من قصد نداشتم خودم بازی کنم به خاطر ارتباطی که با بچه‌ها داشتم انتخاب بازیگر فیلم بر عهده‌ام بود. من در فیلم قبلی آقای زرگرنژاد هم بودم و نمی‌خواستم این نقش را تکرار کنم اما در نهایت سعی کردیم به گونه‌ای جلو برویم که تکراری نباشد و از سابقه ذهنی مخاطب دور شود. ایده قطع دست مثلاً از جمله این موارد بود.

وی تأکید کرد: اینکه می‌گویند بازیگرها درجایی نچسب بودند را من نمی‌فهمم. مثلاً باید چه عکس‌العملی می‌داشتند یا نمی‌داشتند. ولی من اولین بار که روی پرده دیدم چیزی به عنوان بد بودن ندیدم؛ شاید در جایی سلیقه من نبوده است اما بد نبود. همه پرشور و آگاهانه جلوی دوربین رفتند. حتماً هیچ کس کامل نیست ولی دلیلی بر بد بودن نیست.

بازیگردان و بازیگر فیلم درباره حضور زمین‌پرداز در فیلم بیان کرد: مهدی تا وقتی این نقش را نفهمید پای کار نیامد. بارها با او قرار گذاشتیم و فیلمنامه را خواند. زرگرنژاد فیلمنامه را اجرایی می‌نویسد. زمین‌پرداز هم اگر نقش را نمی‌فهمید بعید می‌دانم اصلاً وارد این کار می‌شد.

گزارش از داوود کنشلو

انتهای پیام
captcha