نقش و جایگاه صوت و لحن در مهندسی تلاوت
کد خبر: 4119158
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹

نقش و جایگاه صوت و لحن در مهندسی تلاوت

سعید بیژنی، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشورمان در هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم مقاله‌ای با عنوان «نقش و جایگاه صوت و لحن در مهندسی تلاوت» را ارائه داده است.

نقش و جایگاه صوت و لحن در مهندسی تلاوت

به گزارش خبرنگار ایکنا، در نوبت دوم روز اول هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم سعید بیژنی به عنوان سومین ارائه‌دهنده روز اول، مقاله خود را با موضوع «نقش و جایگاه صوت و لحن در مهندسی تلاوت» را ارائه داد. چکیده این مقاله به شرح زیر است.

«مهندسی تلاوت» یکی از توصیه‌های مؤکد اساتید قرآنی کشور در عرصه هنر تلاوت قرآن کریم بوده که چندین سال است به عنوان دغدغه‌ای جدی در بین قاریان قرآن مطرح شده است.

در این خصوص، نقش و جایگاه صوت و کاربست آن در تلاوت و به کارگیری مقامات و الحان متناسب با صوت قاری و همگن با تلاوت، بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

در ابتدای این مقاله، به تبیین این مسئله پرداخته شده و در ادامه به ذکر سوابق و پیشینه اندک موجود اشاره شده است. با عنایت به محدودیت منابع علمی و مستندات متقن پژوهش شده و کاربردی در این حوزه، در بخش محتوایی مقاله ضمن بیان تعاریف مختلف از واژگان کلیدی، سعی شده برخی از شاخص‌های مهم صوتی و لحنی، اهم زیرشاخه‌های صوتی و لحنی و همچنین اصول لازم، مرتبط و اثرگذار در یک تلاوت مهندسی شده از منظر اصوات و مقامات، مورد بررسی قرار گیرد.

در بخش انتهایی مقاله نیز به برخی از محدودیت‌ها، عوامل مؤثر بیرونی و زیرساخت‌های لازم در جهت ارتقای رویکرد صوتی و لحنی مرتبط با نشر فرهنگ مهندسی تلاوت اشاره شده است.

در نتیجه‌گیری مقاله توصیه شده است که قاریان، مرتلان، مؤذنان و تمامی افراد مستعد که بنا دارند از صوت و مقامات در اجرای قرائت خود بهره ببرند، در ابتدا و پس از گذراندن علوم مقدماتی و لازم (تجوید، فصاحت عربی، مبانی مقدماتی مقامات و...)، با شناخت کافی و دقیق از روحیات، احساسات، ویژگی‌های صوتی، هوش و گوش موسیقائی و عوامل دیگر، تلاوت و اجرای خود را عالمانه و بر اساس شاخص‌های مهم و کلیدی صوتی و لحنی و اصول مطرح شده در این مقاله مورد بررسی و کارشناسی قرار دهند، تا طراحی و مهندسی متناسب و دقیقی در اجرای آنها صورت پذیرد.

پایبندی به این طراحی و مهندسی و پرهیز از اعمال تغییرات مکرر و بازمهندسی‌های بدون پشتوانه و لحظه‌ای، بدون شک در افزایش سطح مهارت، نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.

یادآور می‌شود هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم طی روزهای دوازدهم تا چهاردهم بهمن ماه از ساعت 14:30 تا 21:30 به همت شورای عالی قرآن در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha