مریم فرسی، مدیر آموزشگاه سماء بیرجند، شب گذشته ۱۰ بهمنماه در جریان برگزاری جشن تکلیف دانشآموزان بیرجندی در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی با بیان اینکه امروزه کیفیت آموزش و مفاهیم آموزشی بسیار تغییر کرده و سلیقه دانشآموزان امروزی با توجه به تأثیرپذیری زیاد از محیط متفاوت شده است، گفت: به نوعی مجبور هستیم برنامهها و فعالیتها را متناسب با روحیات کودکان تغییر دهیم و این امر نیاز به خلاقیت دارد.
وی با بیان اینکه برنامهها بهگونهای باید با جو خانواده و جامعه و محیط آموزشی هماهنگ باشد و به نحوی عمل کند که کودکان پذیرای دین باشند، تصریح کرد: مسائل دینی و مذهبی و پرورش آموزهها در مدارس از اهمیت ویژهای برخوردار است و امری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که مفاهیم ملموس بوده و متناسب با دوره رشدی آنان باشد.
فرسی با بیان اینکه دانشآموزان دوره دبستان در مرحله عملیات عینی در مراحل رشدی بوده و قادر به درک انتزاعیات نیستند، اظهار کرد: برای آموزش مسائل فرهنگی باید اتفاق نظر بین معلمان و کادر اداری مدرسه صورت گرفته و معلمان با یکدیگر در تعامل و هماهنگی باشند.
وی ادامه داد: برنامههای اجرایی باید در یک راستا متناسب با علایق و مرحله رشدی کودکان باشد، چراکه علایق و تواناییهای همه کودکان یکسان نیست و باید به نحوی اقدام کنیم که کودکان به سمت مسائل دینی و مذهبی گرایش پیدا کرده و از تحمیل دوری کنیم.
فرسی یادآور شد: لازم است با رعایت این موارد زمینه آشنایی کودکان را با این مفاهیم فراهم کرده و کودکان را تشویق کنیم، چراکه کودکان وقتی به نتایج درست زندگی کردن، با ایمان بودن و ارتباط با خدا پی ببرند قطعا از این مفاهیم استقبال خواهند کرد.
مدیر آموزشگاه سماء بیرجند همچنین با اشاره به روند برگزاری جشن تکلیف و برنامهریزی مقدمات آن در طول سال تحصیلی گفت: جشن تکلیف امسال برای ۶۵ دانشآموز پایه سوم با تصمیمات نهایی از سوی انجمن اولیا و مربیان اخذ و با همکاری نمایندگان هر کلاس برگزار شد.
وی با بیان اینکه معلمان الگویی برای دانشآموزان بوده و در این سنین از معلم و محیط آموزشی نقش میپذیرند، تصریح کرد: رفتار معلمان الگویی مهم برای دانشآموزان بوده و بهصورت غیرمستقیم بر رفتار آنان تأثیرگذار خواهد بود.
فرسی با بیان اینکه در سالهای شیوع کرونا جشنهای تکلیف برگزار نشده و این امر بهصورت مستقیم و غیرمستقیم ضربات روحی به دانشآموزان وارد کرد، افزود: امسال پس از سالهای شیوع کرونا بهعنوان اولین سال جشن تکلیف را برگزار کردیم و دانشآموزان و والدین دوست داشتند جشن پربار باشد.
وی با بیان اینکه جشن تکلیف یک مراسم بسیار مؤثر و ماندگار در روابط دانشآموزان است، تصریح کرد: این جشن کار گروهی را تقویت میکند و این کار گروهی بهدلیل همراهی با بعد معنوی، بار اخلاقی زیادی دارد و به همین دليل در ذهن دانشآموزان ماندگار میشود.
انتهای پیام