انتقال مفاهیم دینی به کودکان متناسب با دوره رشدی آنان باشد
کد خبر: 4118619
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

انتقال مفاهیم دینی به کودکان متناسب با دوره رشدی آنان باشد

مدیر آموزشگاه سماء بیرجند گفت: مسائل دینی و مذهبی و پرورش آموزه‌ها در مدارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و امری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که مفاهیم ملموس بوده و متناسب با دوره رشدی آنان باشد.

مریم فرسی، مدیر آموزشگاه سماء بیرجندمریم فرسی، مدیر آموزشگاه سماء بیرجند، شب گذشته ۱۰ بهمن‌ماه در جریان برگزاری جشن تکلیف دانش‌آموزان بیرجندی در گفت‌‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امروزه کیفیت آموزش و مفاهیم آموزشی بسیار تغییر کرده و سلیقه دانش‌آموزان امروزی با توجه به تأثیرپذیری زیاد از محیط متفاوت شده است، گفت: به نوعی مجبور هستیم برنامه‌ها و فعالیت‌ها را متناسب با روحیات کودکان تغییر دهیم و این امر نیاز به خلاقیت دارد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ها به‌گونه‌ای باید با جو خانواده و جامعه و محیط آموزشی هماهنگ باشد و به نحوی عمل کند که کودکان پذیرای دین باشند، تصریح کرد: مسائل دینی و مذهبی و پرورش آموزه‌ها در مدارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و امری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که مفاهیم ملموس بوده و متناسب با دوره رشدی آنان باشد.

فرسی با بیان اینکه دانش‌آموزان دوره دبستان در مرحله عملیات عینی در مراحل رشدی بوده و قادر به درک انتزاعیات نیستند، اظهار کرد: برای آموزش مسائل فرهنگی باید اتفاق نظر بین معلمان و کادر اداری مدرسه صورت گرفته و معلمان با یکدیگر در تعامل و هماهنگی باشند.

وی ادامه داد: برنامه‌های اجرایی باید در یک راستا متناسب با علایق و مرحله رشدی کودکان باشد، چراکه علایق و توانایی‌های همه کودکان یکسان نیست و باید به نحوی اقدام کنیم که کودکان به سمت مسائل دینی و مذهبی گرایش پیدا کرده و از تحمیل دوری کنیم.

فرسی یادآور شد: لازم است با رعایت این موارد زمینه آشنایی کودکان را با این مفاهیم فراهم کرده و کودکان را تشویق کنیم، چراکه کودکان وقتی به نتایج درست زندگی کردن، با ایمان بودن و ارتباط با خدا پی ببرند قطعا از این مفاهیم استقبال خواهند کرد.

مدیر آموزشگاه سماء بیرجند همچنین با اشاره به روند برگزاری جشن تکلیف و برنامه‌ریزی مقدمات آن در طول سال تحصیلی گفت: جشن تکلیف امسال برای ۶۵ دانش‌آموز پایه سوم با تصمیمات نهایی از سوی انجمن اولیا و مربیان اخذ و با همکاری نمایندگان هر کلاس برگزار شد.

وی با بیان اینکه معلمان الگویی برای دانش‌آموزان بوده و در این سنین از معلم و محیط آموزشی نقش می‌پذیرند، تصریح کرد: رفتار معلمان الگویی مهم برای دانش‌آموزان بوده و به‌صورت غیرمستقیم بر رفتار آنان تأثیرگذار خواهد بود.

فرسی با بیان اینکه در سال‌های شیوع کرونا جشن‌های تکلیف برگزار نشده و این امر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ضربات روحی به دانش‌آموزان وارد کرد، افزود: امسال پس از سال‌های شیوع کرونا به‌عنوان اولین سال جشن تکلیف را برگزار کردیم و دانش‌آموزان و والدین دوست داشتند جشن پربار باشد.

وی با بیان اینکه جشن تکلیف یک مراسم بسیار مؤثر و ماندگار در روابط دانش‌آموزان است، تصریح کرد: این جشن کار گروهی را تقویت می‌کند و این کار گروهی به‌دلیل همراهی با بعد معنوی، بار اخلاقی زیادی دارد و به همین دليل در ذهن دانش‌آموزان ماندگار می‌شود.

انتهای پیام
captcha